BAB 15

3.6K 100 35
                                    

"CERAIKAN saya." Sebaik berada di dalam kereta, dan sebaik kereta mula bergerak meninggalkan bangunan UEM Berhad. Ayat itu yang pertama-tama sekali Tiara sebut.

Aryan dah boleh agak dah semua ni. Lalu tersenyum sebelah bibir aje dia bila dengar Tiara sebut ayat tu. Sarkastik. Tak ditunjuknya sebarang reaksi pada ayat tu. Terus juga dia beri tumpuan pada telefon canggihnya. Skrol-skrol skrin ke bawah.

Tiara yang memandang kebekuan Aryan tu jadi tak puas hati.

"Awak ada Dayana. Saya pun dah ada pilihan hati saya sendiri. So apalah gunanya kita kahwin, kan? Saya pun yakin yang awak kahwin dengan saya pun sebab awak berdendam dengan ayah saya aje. Bukan sebab awak sukakan saya."

Aryan senyap juga.

Tiara makin gelisah memikirkan satu malam yang panjang ni kena dilalui dengan menghadap lelaki ni. Masak! Makinlah dia tak nak berputus asa. Lalu bertalu-talulah dia keluarkan segala fakta dan teori. Nak lagi kukuh hujahnya, habis segala ilmu perubatan pun dia sebutkan pada Aryan.

"Cinta ni benda yang paling suci tau. Cinta dengan nafsu adalah dua benda yang berbeza. Seseorang yang jatuh cinta, dalam diri dia penuh lagi membuak-buak dengan hormon endorphin, phenethylamine, dopamine dengan oxytocin. Kesemua ni adalah hormon-hormon yang dirembeskan oleh otak manusia ketika cinta berputik dalam diri dia."

"Kita memang pernah tidur sekali, Aryan. Tapi itu tak bermakna kita saling mencintai."

"Awak nak tahu apa fungsi-fungsi hormon yang saya cakap tadi? Okey, endorphin ni sejenis hormon yang akan menurunkan kadar tekanan perasaan seseorang. Jadi orang yang bercinta ni, jiwa dia sentiasa rasa tenang aje. Bahagia aje. Tapi benda tu tak jadi pada kita berdua, kan? Okey, itu adalah bukti yang kita ni tak ada apa-apa perasaan sesama kita."

"Oxytocin pulak adalah love hormone yang dihasilkan di dalam hypothalamus seseorang tu. Itu yang menyebabkan kestabilan psikologi seseorang tu."

"Hormon yang paling kuat kesannya pada diri seseorang manusia adalah hormon phenethylamine. Hormon ni akan melumpuhkan seseorang tu daripada berfikir dengan rasional. Awak mesti biasa dengar orang kata 'cinta itu buta', kan? Haaa... itulah bukti kewujudan phenethylamine dalam diri seorang pencinta."

Sedar tak sedar, Tiara terus bercakap ketika kereta berhenti di hadapan Marriott Hotel. Aryan turun dari kereta. Tiara terus-terusan mengikut Aryan sambil menerangkan segalanya. Demi Syahmi. Ya! Cinta hatinya tu dah memberi harapan padanya, jadi dia akan pastikan peluang ini digunakan sehabis baik. Bertahun, weh... dia tunggu waktu ni tiba.

Aryan check in di kaunter receptionist tanpa mencelah kata-kata Tiara. Baiknya dia pada malam ini. Tiba-tiba dia boleh jadi pendengar yang sangat baik pulak sekarang. Selalunya dia tak suka dengar orang bercakap panjang lebar. Termasuklah waktu dengan Dayana sekalipun.

Mereka masuk lift, tuju tingkat empat belas dan menuju ke suite bernombor 1401. Aryan gesek kad hotel pada slot di pintu, dan pintu pun terbuka.

Tiara masih dengan teori-teori perubatannya. Waktu pekerja hotel datang menghantar beg-beg mereka pun Tiara masih pulun dengan pembentangannya.

Sampailah ketika pekerja hotel dah berlalu dan pintu pun dah ditutup rapat. Aryan akhirnya berpaling pandang Tiara dan berdiri menghadap gadis itu.

Dia bagi peluang untuk Tiara berkongsi ayat terakhirnya. Lepas tu bila Tiara dah diam, dia letak tangan di pinggangnya. Tenung Tiara lama. Setapak dia mara ke arah Tiara dengan panahan mata yang mendebarkan.

Tiara lekas-lekas terundur dengan gelabahnya.

"Awak buat apa ni?" Tiara nampak sangat tengah buat-buat tak faham. Padahal jari-jari perempuan tu dah menggeletar.

MY ANNOYING HUSBAND [:SUDAH TERBIT:]Where stories live. Discover now