TAN SRI AIZUDDIN jenuh duk memikirkan macam mana nak mencerai-beraikan Tiara dari Aryan. Nak harapkan Tiara sorang yang mengusahakan pun macam tak boleh. Sebab Tiara pun macam tak berapa kuat nak lawan godaan Aryan.
Soalnya, Aryan gunakan power turbo berkuasa kuda kut dalam nak memikat Tiara ni. Kuasa ala-ala Romeo, siapa aje yang tak kalah dibuatnya.
Satu aje jalannya sekarang. Tan sri terpaksa libatkan kerjasama Syahmi sekali dalam hal ni. Ya, guna konsep 'bertepuk sebelah tangan aje takkan berbunyi'.
Jadi pagi ini, dia minta Syahmi datang menemuinya di Raja Corporation. Dan mujur Syahmi pun tak banyak soal. Setuju aje.
"Ada apa uncle nak jumpa saya?" Syahmi menyapa sopan waktu dia dipelawa duduk di sofa.
Haih... makinlah tak sabar-sabar tan sri nak bermenantukan Syahmi. Budak ni hormatkan dia. Tak macam Aryan yang bongkak lagi sombong tu. Ada aje cara nak menaikkan darah dia.
Tan sri duduk di sofa tunggal yang terletak di hadapan Syahmi. Pandang Syahmi untuk seketika. Susun-susun ayat dalam kepala, lepas tu ajukan pertanyaan ni pada Syahmi.
"Uncle dengar, Syahmi pun dah lama simpan niat nak peristerikan Tya. Betul?"
Seketika Syahmi seakan tergamam. Tak pasti atas sebab apa. Boleh jadi malu, boleh jadi rasa bersalah juga.
"Sekarang dah tak lagi, uncle. Tiara kan dah jadi isteri orang."
Tergelak tan sri mendengarnya. Bijak betul si budak Syahmi ni. Rather than jujur soal hati sendiri, budak ni lebih senang memilih untuk play safe. Tan sri tahu aje yang Syahmi jawab macam tu sebab takut tan sri sekolahkan dia. Haram simpan perasaan pada isteri orang!
Kan? Haaa...
Tan sri tergeleng-geleng. Gelak lagi.
"Uncle tak marah pun kalau Syahmi jujur."
Syahmi tak faham maksud tan sri.
Yang tan sri pula, bila Syahmi nampak bingung-bingung macam tu, lagilah dia berkobar-kobar nak jayakan misinya ni bersama budak muda ni.
"Come. Tell me the truth, kid," pujuknya.
Seketika, telan liur juga Syahmi mendengarnya. Sememangnya dia masih ragu-ragu dengan sokongan tan sri terhadapnya.
Seriuslah, bapak jenis apa yang suka tengok rumahtangga anak sendiri porak-peranda.
"Yang sebenarnya, uncle..." Syahmi masih berat-berat hati.
Sempat dikerlingnya dulu raut wajah tan sri.
Tan sri tenang aje menunggu. Atau sebenarnya, tan sri memang dah tahu pun isi hati dia. Sebab tu di bibir tan sri sekarang ada riak-riak senyuman yang terlukis kecil.
"Sebenarnya sebelum balik sini semalam, memang Tya ada kata pada saya yang dia nak minta cerai dengan suami dia."
"Syahmi sendiri macam mana? Kalau Tya betul-betul bercerai dengan suami dia, still nak ke Syahmi peristerikan Tya?"
Okey, yang ni susah sikit nak jawab.
Semalam dia dah ludah Tiara dengan penyataan, "aku tak boleh terima buah yang dah ditebuk tupai."
Takkan sekarang dia nak jilat balik ludah tu.
"Tapi bukan ke haram kita runtuhkan rumahtangga orang, uncle?" Sudahnya Syahmi selamatkan diri dengan menyoal juga.
Dan tan sri pun bertambah-tambahlah yakin dengan gerak hatinya. Ya, dia yakin Syahmi masih mengharapkan Tiara. Lalu dia memujuk.
"Lebih haram kalau satu-satu perkahwinan tu diadakan dengan tujuan untuk memudaratkan mana-mana pihak."
YOU ARE READING
MY ANNOYING HUSBAND [:SUDAH TERBIT:]
RomanceBila aku pejamkan mata... Aku nampak engkau.