TIARA menutup mulutnya yang sakan menguap tu dengan belakang tangan, sambil sebelah lagi tangan mencapai mug berisi latte. Disua ke bibirnya. Tapi baru aje nak menyisip airnya, waktu tu baru dia perasan mug tu dah kosong.
Merungut dia. Tak dapat ditahan-tahan, sekali lagi dia menguap untuk malam tu.
"Ya Allah, apa kena ni mengantuk sangat!" Merengus. Geram dengan diri sendiri.
Pelik tersangat dah ni. Malam ni aje dah empat sachet latte dia habiskan. Tapi kantuk tetap jadi juara. Mata ni rasa nak terpejam sesaja. Padahal dia tengah sibuk menaip thesis ni. Tak lama lagi nak viva dah.
Dia bangun dari kerusi belajar. Malas-malas berjalan ke pintu. Tiba di ruang tamu, dia terpandang sofa berangkai tiga yang agak bersepah dengan kain bajunya.
Memang macam nilah nasib apartment yang didiaminya ni.
Sejak buat master ni, dia tinggal bersendirian. Sengaja nak berdikari. Hujung-hujung minggu baru dia pulang ke rumah mummy dan daddy. Itupun tengok rezeki jugaklah. Kalau waktu tengah on call, nampaknya memang jadi rezeki hospital jugaklah hujung minggunya.
Di atas kesibukan yang melampau tu, makanya dia selalu pejam mata aje bila bercakap pasal kekemasan rumah yang tak bertangga ni. Bersepah ke huru-hara ke, memang simpan baik-baik aje perasaaan tu dalam hati.
Mengantuk tak terkata, Tiara lemah-lemah dapatkan sofa yang bersepah tu. Serabai-serabai tempat tu pun, tetap nampak seksi. Tergoda dia.
Tiba aje dia di sofa tu... dan sebaik terletak aje mug atas coffee table berhampiran... situ juga dia terbungkang. Tak bergerak-gerak dah lepas tu. Oh, sedapnya...
Tak lama dia berdengkur, terdengar loceng rumahnya berbunyi. Sekali. Dua kali.
Dia malas nak bangun. Fikirnya, manusia mana aje yang buang tebiat datang rumah orang tengah-tengah malam buta ni. Mustahil. Lalu dia abaikan aje. Dia anggap semua tu cuma mimpi aje.
Tapi tak lama lepas tu, berbunyi lagi loceng rumahnya. Bertalu-talu. Geram pulak dia dibuatnya. Situ juga dia merengek.
"Alah... dah malam ni! Orang nak tidurlah!"
Senyap.
Dia sambung tidur. Sempat digaru-garu pipi yang gatal. Lepas tu sambung berdengkur. Tapi tak lama. Tak sampai seminit, suis loceng ditekan semula. Berdenting-denting satu rumah dengan bunyi yang tak berapa merdu tu.
Hangin Tiara sudahnya. Merengus sakit hati. Dia hentak-hentak kaki di lantai dan terpaksa juga kerah badan yang lesu tu supaya bangun.
Dalam keadaan mata terpejam, dia merungut-rungut. Sambil garu-garu kepala dia berjalan terhuyung-hayang. Rambut berserabai tak terurus. Baju tidur pun senget-benget letak kolarnya. Terdedah separuh bahunya. Menampakkan kulitnya yang putih mulus.
Dia buka pintu tanpa banyak soal.
"Oh... Awak ke," keluhnya sebaik tahu siapa yang dari tadi duk mengganggu lenanya.
Aryan dah senyum nakal di hadapan pintu.
Tiara menguap. Lebar bukan main. Dilindungi mulut dengan belakang tangan, lalu dia menggaru-garu pula tangannya. Tak gatal pun... saja-saja aje dia nak garu. Habit.
Sambil di dalam sisa-sisa menguap, dia bertanya pada Aryan.
"Ada apa datang? Saya mengantuklah."
Aryan yang mendengarnya cuma menggigit bibir. Terus di dalam watak nakal yang bercampur beberapa nada-nada romantis. Rambut depan lelaki itu jatuh ke dahi. Seksi. Kerlingan matanya aje pun dah mudah-mudah buat Tiara berdebar. Padahal Tiara tengah mengantuk dan baru bangun tidur ni. Sangat tak logik sekali reaksi itu.
YOU ARE READING
MY ANNOYING HUSBAND [:SUDAH TERBIT:]
RomanceBila aku pejamkan mata... Aku nampak engkau.