Bab 10

9 1 0
                                    

Apabila Puan Sri Khadijah, Mahira dan Tan Sri Abdul Rahim tahu pemilik suara yang tergedik-gedik itu, terus mereka bangun dan meninggalkan Syahmi berseorangan dengan Emilia. Syahmi pula menunduk mukanya apabila keluarganya melakukan sedemikian.

"Eh.... Nak pergi mana tu?" terkejut Emilia apabila Syahmi turut meninggalkannya keseorangan di ruang tamu. 

Cepat-cepat Emilia melangkah ke arah Syahmi. Terhenti langkah Syahmi apabila Emilia memegang tangannya. Terus Syahmi menarik lengannya dengan kasar.

"Kau ni dah kenapa! Tahu tak haram pegang-pegang ni....! Kita tak ada sebarang hubungan pun untuk kau sentuh tangan aku!" Bentak Syahmi dengan muka yang bengis.

Muka Emilia sudah mula kemerahan kerana hatinya mula terluka dengan kata-kata Syahmi. Emilia menghentakkan kakinya sebagai tanda dia geram.

"Hah! Hentak lagi kaki tu, biar sampai lantai rumah aku ni pecah...! Hentak lagi!" Syahmi menyampah dengan sikap Emilia. 

"You ni dah kenapa marah I macam tu... Thu tak yang ni rindu sanggat kat You... Hari-hari Idatang sini tau sebab nak tengok you..." Emilia menunjukkan muka sedih untuk meminta simpati dari Syahmi.

"Yang kau datang sini hari-hari kenapa! Bukan aku suruh kau datang sini pun! Lepas ni tak payah datang sini lagi! Buang masa kau je datang sini, faham tak?!"Syahmi begang dengan sikap Emilia yang tak faham-faham dengan sikapnya.

"Apa salahnya I datang sini... Tak ganggu you kerja pun.... You tahukan I sayang you sampai bila-bila.... You sorang je dalam hati I tau..." Emilia memuncungkan mulutnya dan suaranya yang tergedik-gedik membutkan Syahmi hilang sabar dengan Emilia. Dia sebelum ni sabar je dengan sikap Emilia. Tapi kali ni, Syahmi tak tahan. Berasap je hati dia dengan Emilia.

"Berapa kali aku cakap, yang aku tak suka kau! Aku angap kau sebagai kawan je.... Tak lebih dari tu...." suara Syahmi mula mendatar kerana tak guna juga kalau dia marah Emilia.

"Sebab tu lah I selalu datang sini.... I nak pikat hati you tu... Lepas tu barulah you sedar yang berharganya I ni dalam hidup you...." Emilia mula mengoda Syahmi.

"Kau sudah-sudahlah dengan angan-angan kau tu..... Sebab aku ni dah buat keputusan untuk kawin..... Kau pergi buang jauh-jauhlah perasaan kau dekat aku...." Syahmi menegaskan perkataan 'kahwin' agar Emilia mencari lelaki lain.

"Hah.... You nak khwin... Mesti kawin dengan I kan...." Emilia tersipu-sipu malu depan Syahmi kerana dia ingat dialah perempuan yang akn dikahwini oleh Syahmi.

"Telinga kau pekak ke apa..! Aku cakap, aku nak kawin....! Dan kita tak akan bersama sebab mommy dengan daddy I dah ada calon mereka...! Dan calon isteri aku yang mereka pilih yanh pastinya bukan KAU!" kata Syahmi dengan separuh menjerit kerana dia bagaikan gunung berapi yang meletus dengan sekala rekto yang tinggi. Merah padam muka Syahmi yang putih itu.

"Hah! Tak....tak mungkin bukan I.... You salah dengar nama kut.... Bagi I jumpa dengan mommy dan daddy you.... Mesti you salah degar ni...." Emilia terkejut mendengar kata-kata Syahmi dan dia terus ingin memanjat tangga untuk pergi mencari Tan Sri Abdul Rahman dan Puan Sri Khadijah.

Syahmi menghalang sampai membuatkan Emilia terjatuh.

"Adui...! Sakit lah you.... Tolong I...." merintih Emilia kerana sakit. Tapi, Emilia hanya pura-pura yang dia sakit sanggat-sanggat.

"Kau tak payah nak buat drama queen depan aku..... Dan aku tak salah degar nama pun tentang bakal tunang aku..."Syahmi tersenyum puas apabila melihat Emilia jatuh.

'Kau cakap lagi dengan aku macam tu..... Ini padahnya...' omel Syahmi dengan gembira.

"Tak.... You salah degar tu.... I...." 

"Dah.... dah.... Aku tak nak tengok muka kau sekarang.... Meluat aku tengok kau... Kau pergi sekarang!" Syahmi menunjukkan jari telinjuknya pada pintu utama rumahnya yang terbuka luas kepada Emilia yang masih duduk atas lantai. Dah macam ikan dugung dah nampak. Dengan baju yang tak cukup kain dengan ketatnya.

Akhirnya berlinagan air mata Emilia apabila perasaan sedihnya tidak dapat ditahan lagi. Semakin terang warna merah pada mukanya. Hatinya juga hancur apabila tahu yang Syahmi akan bertunang. Emilia terus bangun dan berjalan ke arah keretanya untuk pulang. Syahmi menyentuh dadanya yang berombak. Perasaan marah itu dia hilangkan dengan beristifar.

Mahira, Tan Sri dan Puan Sri dah tahu jawapan Syahmi yang ingin disampaikan. Yelah, suara Syahmi yang geram tadi terdengar satu rumah dengan jelas sekali. Mereka hanya tersenyum dengan riang. Terutamanya Mahira dan Puan Sri kerana Puan Sri tak sabar nak dapat menantu. Dah lah menantu pertama. Manakala Mahira pula tak sabar nak dapat kakak. Bolehlah dia ajak bakal kakak ipar nya keluar jalan-jalan. 

Syahmi terus pergi menutup pintu rumah nya dan terus naik ke ats biliknya. Dia ingin menenagkan dirinya kerana emosinya tidak setabil karna dengan peragai Emilia yang terhegeh-hegeh dengan nya.

*********

Pada pukul 6 petang aku sampai di rumah sewa aku. Aku melihat jiran aku sebelah kiri dan kanan. Aku tahu jiran yang sebelah kanannya ini lelaki bujang. Aku melihat tiada kereta di halaman rumah jirannya. 

'Balik kampung kut...' bicara hati kecil aku.

Aku terus membawa masuk barang-barang aku ke dalam rumah. Aku mengemas dulu barang-barang aku. Masuk je waktu untuk solat isyak, terus aku menunaikan tanggungjawab aku sebagai hamba Yang Satu. Aku terus tidur dengan lena. Di letakkan kepala atas bantal, terus aku terlena. Nampak sanggat aku penat kerana memandu kereta dari kampung halamannya hingga ke rumah sewanya. Tambhan pula, dia menolong jaga anak-anak buah nya dan tolong sikit-sikit dalam majlis pertunagan sepupu aku.

Keesokan harinya, aku seperti biasa bangun awal dan terus pergi kerja. Aku ditemani Nabila dan 2 lelaki ketika mereka makan dan pulang dari kerja.

'Hm... dah seminggu Nabila, Amir dan Syahmi tolong aku.... Aku pun dah kurang rasa takut...'aku pula mengeluh apabila mengigati peristiwa yang berlaku padanya sampaikan kawan sekerja nya sanggup menolongnya. 

Lamunan aku terus berhenti apabila Nabila masuk dalam bilik. Dia terus duduk atas kerusinya. Aku hanya hadiah sebuah senyuman pada Nabila. Nampak mukanya stres.

"Kau dah kenapa ni? macam stres je?"tanya aku dengan perihatin.

"Yelah.... Student aku yang buat hal. Orang suruh siapakan kerja, tak buat kerja. Adalah alasan yang diorang bagi. Tinggal dalam biliklah. Macam-macam." Nabila mengeluh dengan perangai student-student nya.

Itulah yang membuatkan pensyarah perlu mempunyai kesabaran yang tinggi apabila hendak melayan karenag student0student sekarang. Katanya nak 4.0 dalam CGPA. Orang nak tolong  untuk dapatkan result yang cemerlang, tapi malas nak siapkan kerja yang diberi. Mereka hanya inginkan jawapan kerja yang dibagi. Alasannya tak reti buat tapi, tak cuba dulu. Inilah sikap kebanyakan anak-anak melayu sekarang.

"Kau rehatlah dulu. Nanti kita balik macam biasa ye..." aku menyusun kata-kata agar Nabila tidak rasa terbeban dengan pertolongan yang dihulurkan kepada aku.

Nabila hanya mengangguk dan terus dia pejamkan mata untuk rehat sebentar.

Seperti biasa, aku dan Nabila turun keluar dari bilik kami dan apabila selesai turun tangga Amir dan Syahmi memerhati kami dari jauh. 

Setelah aku dekat dengan kereta aku, aku mengeluarkan suis kereta untuk membuka pintu. Tiba-tiba ada susuk badan seperti lelaki berada di belakang aku tanpa aku sedar. A ku terus pusing ke belakang untuk melihat susuk badan tersebut. Syahmi yang terkejut melihat seorang lelaki tiba-tiba muncul di belakang aku tanpa dia sedar terus berlari ke arah aku.

Syahmi sanggat mengenali susuk tubuh lelaki tersebut itu. Aku terkejut apabila melihat muka lelaki tersebut. Terjatuh kunci kereta aku dari genggaman tanga  aku kerana terkejut yang teramat. Jatung aku terus berdetak dengan pantas. Muka aku terus pucat. Lelaki tersebut mengukir senyuman yang puas apabila dia dapat mendekati perempuan yang dia ingin dapatkan iaitu aku. Susuk lelaki itu adalah Shahrul. Mesti ada sebab jahat dia menghampiri aku.

"Hai dear.... Lama tak nampak you...."

**Nak tahu apa yang akan terjadi lepas ni. Antara dia menculik Syuhada atau sekadar berjumpa sahaja? Jangan lupa vote dan komen di bawah :) **

Si Dia Hanya Di HatikuWhere stories live. Discover now