Puan Sri Sulha memasak awal-awal sebelum tetamu datang. pada pukul 2 petang Dato Jamal dan Dtin Faridah sampai. Puan Sri Sulha dan Tsn Sri Ibtahim mengajak tetamunya terus pergi ke dapur untuk makan. Selepas makan mereka berbual tentang perkara lain dahulu.
"Dah tiba masalah saya nak bagitahu sesuatu kat kamu ni...." Dato Jamal membetulkan kedudukan dia duduk pada sofa sambil memandang rakan karibnya itu.
"Anak bongsu saya tu kerja dekat tempat kerja Syu, saya tak tahulah macam mana dia boleh sangkut dengan Syu tu.... Jadi, kami datang sini nak meminang Syu lah....." kata Dato Jamal dengan berhati-hati.
Puan Sri Sulha dan Tan Sri Ibrahim terkejut.
"Macam nilah..... Saya tak boleh bagi jawapan Jamal.... Bagilah masa untuk anak saya berfikir..... Saya tahu anak saya pun single lagi.... Tapi sekarang ni ada masalah sikit...." Tan Sri Ibrahim menepuk-nepuk bahi Dato Jamal.
"Apa masalahnya?" tanya Dato Jamal dengan risau.
Tan Sri Ibrahim menceritakan segala yang berlaku semalam. Kelihatan riak muka Dato Jamal dan Datin Faridah terkejut.
"Oh.... Macam tu.... Kami pun tak berharap sanggat..... Sebab Syu tu budaknya cantik.... Mesti ramai terpikat....." Dato Jamal memberikan senyuman yang tipis.
"Kalau anak kita ada jodoh, adalah..... Nanti saya pesan dekat Syu supaya fikir masak-masak....."
"Jangan dipaksa pula budak tu.... Kesian dia....." kata Dato Jamal dengan sedikit risau.
"Eh, tak..... Saya tak paksa..... Saya takut anak saya tu tolak mentah-mentah..... tu je" Tan Sri Ibrahim tersengih-sengih.
"Faridah, bagi cincin tu dulu...." Dato Jamal terus bagi arahan pada isterinya.
"Kami tak memaksa ye.... Kalau jawapan disebaliknya, kami ok je....." Datin Faridah menghulurkan bekas cincin tersebut.
"Saya pun tak boleh nak cakap apa-apa...." Puan Sri Sulha menyambut bekas cincin tersebut dan memberikan senyuman manis.
"Kami balik dulu lah ye....." Dato Jamal bangun dari sofa tersebut dan melangkah ke arah pintu utama.
Datin Faridah dan tuan rumah turut bangun dan berjalan ke arah pintu.
"Esok kamu kerja kan.... Baru ingat nak ajak bermalaman di sini....." ujar Tan Sri Ibrahim.
"Menyusahkan kamu je...... kami pergi dulu...." kata Dato Jamal seelum msauk ke dalam kereta.
Setelah Puan Sri Sulha tidak nampak lagi banayangan kereta Dato Jamal terus dia mengeluh.
"Tak sangka jadi macam ni pula.... Mesti Syu pening nak fikir nanti....."
"Budak tu dah besar.... Adalah tu nanti dia fikir macam man...." ujar Tan Sri Ibrahim untuk menenangkan isterinya.
"Hm... Yelah...."
"Bila abang nak bagitahu ke Syu?" mata Puan Sri Sulha melihat suaminya.
"Awaklah tolong bagitahu kat dia..... Anak manja awak kan...." Tan Sri Ibrahim tersengih-sengih. Dia tidak menyangka sahabat baiknya mempunyai hajat sedemikian.
"Eleh..... Macam lah bukan anak manja dia..... Esoklah saya bagitahu.... Saya nak tanya anak sulung kita dulu... saya nak tahu macam mana bdk tu.... mana tahu kot kot azwan kenal...." Puan Sri Sulha pergi ke dapur dengan membawa cawan-cawan tadi.
*************
"Abang, Tan Sri Abdul Rahim tak bagitahu ke kat abang?" tanya Datin Faridah.
"Dia tak cakap pula.... Abang faham kenapa dia nak sembunyikan..... Benda ni kta tak tahu jawapan, tak boleh nak bagitahu jugak....."
YOU ARE READING
Si Dia Hanya Di Hatiku
RomanceAku tidak dpat melupakannya. Sudah berbagai cara aku ingin melupakannya, tetapi semuanya tidak menjadi.