-9-

7 1 0
                                    

James kijkt meteen naar me om.
'Hoe lang ben jij al wakker?' Ik voel het bloed naar mijn wangen stijgen. James zakt zachtjes terug in bed naast me. Ik zie nu pas dat hij niks aan heeft behalve een boxer. James kijkt me aan en glimlach kleintjes. Ik kan niks anders dan naar zijn ogen kijken en de vlinders aan te voelen in mijn buik. James legt een hand op mijn rug en wrijft zachtjes heen en weer. Ik sluit automatisch mijn ogen om te genieten ervan. Als ik even later op kijk grijst James naar me. Ons moment wordt verstoord door de deur beneden die dichtgegooid wordt.
'Fuck' scheldt James.
'Je ouders?' James knikt.
'Blijf liggen, ik kom zo terug' James staat op uit bed en loopt de kamer uit. Ik heb het gelijk koud en wikkel me in de dekens. Ik ga op het kussen liggen waar James' op heeft gelegen vannacht en snuif zijn geur op. Ik sluit mijn ogen weer en moet moeite doen om niet weer in slaap te vallen. Vijf minuten later komt James weer binnen.

'Mijn ouders zijn over een uurtje weer weg, ik ga even beneden ontbijt halen voor ons' ik ga rechtop in bed zitten.
'Moet ik mee?' James kijkt me moeilijk aan.
'Ik weet niet of mijn ouders dat goed vinden, ze zijn niet erg, hoe zeg je dat, niet erg van de meisjes' ik knik traag. James trekt een shirt aan en loopt naar me toe.
'Ik ben over een kwartiertje terug' hij drukt een kus op mijn voorhoofd en loopt de kamer uit. Ik draai me om en kijk rond in de kamer van James. Hij heeft tekeningen aan de muur hangen. Heel veel. Ik sta op en loop naar zijn bureau. Op zijn bureau liggen veel tekenspullen en schetsen. Schetsen van mij. Ik krijg een warm gevoel van binnen en kijk aandachtig naar de tekeningen die hij van me heeft gemaakt. Ze zijn mooi, en ze lijken erg op mij. Ik ben nog helemaal met mijn hoofd in de tekeningen als James binnenkomt met een dienblad vol eten. Hij zet het dienblad op het bed en komt naast me staan.

'Ja, ik was ze vergeten weg te stoppen' zegt James ongemakkelijk terwijl hij zich aan zijn hoofd krabt.
'Ze zijn mooi' fluister ik.
'Van wanneer zijn ze?'
'Afgelopen week, ik heb eindelijk weer eens tijd om te tekenen' zegt James met een kleine glimlach.
'Teken je altijd portretten?'
'Nee, van alles eigenlijk' ik knik en kijk op naar James.
'Je hebt talent James' zeg ik.
'Dank je' zegt James zachtjes. Hij loopt naar het bed en klopt naast zich. James pakt zijn laptop en start Netflix op. We kijken weer een film terwijl we het ontbijt op eten. Het is simpel maar lekker. Ik hoor mijn mobiel afgaan. Shit. Ik pak mijn mobiel van het nachtkastje en zie dat mijn moeder mij belt. Ik neem op.

'Hey, is er iets?'
'Nee lieverd, ik vroeg me alleen af hoe het gister was?' Ik heb mijn moeder vertelt dat ik naar Amsterdam ging, alleen heb ik gezegd dat ik in mijn eentje ging.
'Ja, best goed eigenlijk, nog twee boeken gekocht en lekker geluncht' vertel ik eerlijk.
'Goed zo, je mag nog altijd thuisblijven, het is jouw keuze, An' ik glimlacht zwakjes. Mijn moeder wilde niks forceren bij mij, en ze houdt nog steeds vol.
'Dank je mam, maar ik denk dat ik wel zeker ben dat ik ga verhuizen met je' antwoord ik.
'Dat vind ik heel fijn liefje, we zullen binnenkort wel eens langs de huisbaas gaan samen' zegt mijn moeder vrolijk.
'Dat is een goed plan, als je het niet erg vindt hang ik op. Ik kom vanmiddag thuis'
'Natuurlijk liefje, tot vanmiddag' ik hang op en kijk naar James. Hij zet de film weer aan en we eten verder. Als beneden de voordeur dichtgaat zucht James opgelucht.
'Eindelijk' fluistert James.
'Ik denk dat ik zo moet gaan' fluister ik zachtjes. James kijkt meteen naar me om.
'Oh, ja natuurlijk' hij klinkt teleurgesteld. Ik vind het ook niet leuk om weg te gaan, maar het zal ooit moeten.

Eenmaal thuis, krijg ik mijn moeder over me heen.
'Waar sliep je vannacht?' Is haar eerste vraag aan mij.
'Bij een vriend, we aten samen en ik ben in slaap gevallen, sorry' mijn moeder zet een glimlach op.
'Ik vind het niet erg, nodig die vriend van je uit om mee te eten. Gezellig, je vader is dit weekend toch niet thuis' ik knik en grijns naar mijn moeder. Ik loop naar boven, naar mijn kamer en plof weer op bed. Ik stuur James een appje over het verzoek van mijn moeder en loop meteen de badkamer in. Eerst douchen, dan besluit ik wel weer wat ik met de rest van de dag doe. Na de douche kijk ik voorzichtig op mijn mobiel. James heeft al gereageerd. Hij wil graag komen eten en stelt voor om 's middags al samen af te spreken. Ik word weer warm van binnen door zijn verzoek. Ik weet niet wat ik met deze jongen aan moet. En ik weet al helemaal niet wat ik met mijn gevoelens aan moet. Het wordt nu wachten op zaterdag tot ik hem weer zie. Mijn ogen vallen op mijn nieuwe boek uit Amsterdam. Ik pak het boek op en ga ermee in het raamkozijn zitten. Even ontspannen zal me geen kwaad doen. Mijn moeder komt tegen het avond eten even binnen om te melden dat mijn vader weer niet thuis eet. Hij is ineens heel weinig thuis en ik vertrouw het niet.

'Mam?'
'Ja lieverd?'
'Waar is pap eigenlijk' mijn kijkt me bedroeft aan.
'Dat weet ik niet' ze liegt. Dat zie ik meteen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat ze liegt omdat ze de waarheid niet wil horen. Mijn vader is wel iemand die meteen een ander heeft. Hij heeft veel aanzien, vooral in het dorp, dus een andere vrouw vinden zal voor hem niet moeilijk zijn. Ik sta op uit het kozijn en loop naar mijn moeder toe.
'Het spijt me voor je' fluister ik terwijl ik haar knuffel. Mijn moeder omhelst mij ook en laat haar vingers door mijn haren glijden. Ik voel me het kleine meisje dat altijd troost zocht bij haar moeder. Met z'n tweeën in een huis wonen zal onze relatie versterken, daar ben ik wel zeker van. Als we elkaar loslaten zegt mijn moeder dat ze zal beginnen met koken. Ik zeg haar nog, voordat ze weg is, dat James mee eet zaterdag. Ze grijnst als ik zijn naam uitspreek. Ik bloos meteen als reactie en mijn moeder begint te giechelen. Ik duw haar lachend mijn kamer uit.

Grijze GolvenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu