🌻𝐁𝐚𝐛 10

1.1K 97 4
                                    

KHAIRUN BATRISYA tersenyum lebar. Penumbuk digenggam kemas. Masa untuk move on ! Kau boleh, Khai ! Kau boleh !

Dia menarik nafas panjang. Bakul nasi lemak yang berada di tangan kanannya digenggam. Cuba memupuk semangat diri.

Fuh !

Satu ! Dua ! Tiga !

"Assalamulaikum, Pak Daud." ucapnya riang.

"Waalaikumsalam. Eh, kamu Khai. Dah lama Pak Daud tak nampak kamu. Sibuk ke ?" soal Pak Daud mesra.

"Sibuk sikit. Kawan dari Langkawi datang rumah." terangnya.

"Ooo ni nasi lemak hari ni berapa ?"

"50 bungkus."

"Haaa terima kasih. Petang nanti jangan lupa ambil duit ya." pesan Pak Daud.

"Ye lah." balas Khairun Batrisya ringkas. Nasi lemak disusun di atas setiap meja makan pelanggan.

"Assalamu'alaikum, Pak Daud !"

Khairun Batrisya memejamkan mata buat seketika. Kerjanya terhenti.

Bau minyak wangi tu...

Suara garau tu...

"Haaa nasib baik hari ni kamu datang awal, Haziq ! Si Khai baru je hantar nasi lemak. Hari ni nak berapa ?" 

"Bagi saya 5 bungkus ya, Pak Daud. Buat kan saya air milo suam ya. Terima kasih..."

"Kamu duduklah dulu. Makan nasi lemak tu." ujar Pak Daud sebelum masuk ke dapur.

Pak Serban berjalan menuju ke sebuah meja pelanggan sebelum memilih untuk duduk di situ. Khairun Batrisya yang sedang menyusun nasi lemak di meja sebelah agak gemuruh. Namun, dia cuba mengeraskan hatinya.

"Khai..." panggil Pak Serban lembut.

Khairun Batrisya berdecit geram. Jangan cair Khai !

"Ya !" dia segera berpaling. Bakul nasi lemak yang sudah pun kosong dirangkul.

"Awak apa khabar ? Dah lama saya tak nampak awak. Saya selalu juga nampak motor awak dekat homestay tapi tu lah saya tak nak ganggu awak."

"Sihat ! K-kau ?"

"Alhamdulillah, sihat. Saya tengok motor awak selalu ada dekat homestay. Awak dah tak tinggal dengan haji ?"

Khairun Batrisya mengeluh.

Bukanlah ! Sebab dekat rumah tok ayah dengan tok mak ada orang gila yang mengaku aku ni anak dia ! Aku balik kadang-kadang pun dah kira bersyukur.

"Ermmm aku temankan Qama dekat homestay." balasnya acuh tak acuh.

"Aik Qama ? Bukan ke dia sekampung dengan kita ?" soal Pak Serban pelik.

"Haish, keluarga dia kan dah pindah bandar. So, bila dia balik sini, dia kenalah stay homestay. Tapi dia still lagi ingat semua kawan kita dulu." terang Khairun Batrisya.

"Ooo hati-hati ya."

"Ermmmm..."

Suasana sunyi buat seketika. Hanya kedengaran bunyi suara pelanggan-pelanggan yang lain sedang berborak.

"Bulan depan jangan lupa datang ya. Insya-Allah semuanya berjalan dengan lancar."

"Kenapa ya ? Ada apa bulan depan ?"Khairun Batrisya pura-pura tidak faham.

Pak Serban tertawa kecil.

"Majlis pernikahan saya dan Fatin. Insya-Allah esoknya majlis resepsi. Saya harap awak dan Qama datang. Ye lah masa kami bertunang awak tak dapat datang. Hajah cakap awak sibuk. Saya faham. Kalau awak rasa awak free nanti, datanglah ya !" Pak Serban kelihatan berharap.

Kau nak aku datang majlis kau ? Kau memang nak tengok aku menangis ke tengok kauorang berdua bersanding ?!

"Insya-Allah. Kau nak aku bawakan hadiah apa nanti ?" Khairun Batrisya cuba menahan diri daripada terus berasa sebak.

"Tak perlu bawak apa-apa pun. Awak datang tu pun dah cukup bagi saya."

Oho sweetnya !

"Hurmmm tengok lah nanti."

Pak Serban mengangguk.

"Ni air yang kamu pesan." celah Pak Daud sambil membawa secawan air milo suam yang dipesan oleh Pak Serban.

"Terima kasih, Pak Daud..."

"Sama-sama !"

"Ermmm Khai minta diri dulu ya Pak Daud. Nanti petang saya datang balik ambil duit."

"Awalnya. Tak nak minum-minum dulu ke ?" soal Pak Daud. Khairun Batrisya pantas menggeleng.

"Tak apa. Tok mak tengah tunggu tu. Saya balik dulu. Assalamu'alaikum !"

"Waalaikumsalam..." balas Pak Daud dan Pak Serban serentak.

Khairun Batrisya berlari mendapatkan motorsikal. Bakul di letakkan di dalam bakul motor. Enjin motor dihidupkan.

Eee geramnya aku ! Lain yang aku plan, lain yang jadi. Selamba badak dia je jemput aku pergi majlis perkahwinan dia dengan musuh aku !

Aaaaaaaaa nak nangis !!!

🌻🌻🌻

"KAU nak pergi ke majlis dia tu nanti ?" soal Qama ingin kepastian. Dia merenung lama wajah masam milik sahabatnya yang sedang bersandar di dinding. Malam itu mereka berdua mengambil keputusan untuk berehat-rehat di kaki lima homestay. Angin dari pantai sejuk !

"Aku tak pastilah weh !"

"Apa maksud kau ?" Qama tidak mengerti.

"Kau bayangkan lah macam mana nanti bila aku tengok diaorang bersanding ? Tak pengsan ke aku nanti ? Uuuuu naya beb !" Khairun Batrisya mula berdrama.

"Kau fikir ni drama ke apa nak pengsan bagai hah ?" Qama tertawa. Khairun Batrisya mencebik.

"Mana lah kita tahu, kan ? Aku ni mana kuat semangat."

Keluh Khairun Batrisya. Qama memuncungkan bibirnya. Turut berfikir.

"Aku tak nak pergilah !"

"Kau serius ni ? Dah fikir masak-masak ?"

"Dah ! Aku tak nak pergi. Tak sanggup woooo !" Khairun Batrisya menekup mukanya.

"Aku cakap ni kau jangan fikir macam-macam tau. Ni apa yang aku fikirlah." ujar Qama serius.

Dahi Khairun Batrisya berkerut.

"Apa dia ?"

"Kalau kau tak pergi kan, tak ke nanti kau ni ibarat terlalu lemah ? Sorry to say la. Ni apa yang aku fikir. Mesti kawan-kawan lama kita pergi majlis dia. Ye lah kita kan dulu satu sekolah rendah. Mesti kawan-kawan lama kita fikir kau dah lupa kawan."

Khairun Batrisya terdiam.

Padu !

Dia nampak binggung.

"Alah kau ni sengaja tau ! Saja nak buat aku ni ubah fikiran. Sabar lah aku fikir balik !" rungut Khairun Batrisya.

"Aduh, sampai bila ? Dah nak pukul 12 malam ni !"

"Alah tunggulah sekejap. Lepak dalam 2 jam lagi. Rilex lah bukan ada apa-apa pun. Pengawal ada je kat depan tu."

"Huh, ye lah cik Khairun Batrisya oiii !"

Qama mengalah. Khairun Batrisya tersenyum lebar. Mereka kembali mendiamkan diri. Memberi ruang Khairun Batrisya berfikir. Hanya kedengaran bunyi cengkerik menemani mereka.

Susah naw nak buat keputusan ya Khai😂

BOOK 2: JODOH UNTUK PAK SERBAN  Where stories live. Discover now