P-10 [EXAM]

110 16 10
                                    

Hari ni kami nak ambil ujian akhir tahun. Gementar yang aku rasa memang tak boleh diketepikan. Memang aku sudah belajar dengan bersungguh sungguh, tapi.... mesti budak budak SPM faham perasaan aku sekarang. Ujian ni akan menentukan university aku.

"Wei wei wei!! Panas panas! Tadi kann, warden tangkap dua orang curi ayam kat kantin sekolah! Pastu sekarang dorang bergaduh dengan warden sebab warden lapor." Kata seorang pelajar perempuan di sebelah aku kepada kawan kawannya.

"Siapa yang curi ayam tu? Haih... perangai tak ubah macam si areum tu." Kata aku lalu mata sambung melihat nota yang aku buat.

"Emmm... aku rasa itu areum lah..." kata soobin.

"Tulah. Sama" kata taehyun. Membuntang mata aku pandang mereka berdua.

"Haish areum ni kan... beomgyu mana beomgyu?" Tanya aku.

"B-beomgyu... aku taknak kata tapi aku rasa dia ikut areum pergi curi ayam." Kata soobin.

"Whattt??!! Menyusahkan betul. Ikut aku." Kata aku. Buku nota aku hentak ke meja lalu kerusi aku tolak ke belakang. Aku pun mengaturkan langkah sambil mengurut urut penumbuk ku. Sedia nak tumbuk dua ekor tak berotak tu. Gaya aku pun ditiru tiru oleh soobin dan taehyun.

"Weh! Apsal korang tiru gaya aku?" Kata aku.

"Eh hello... Bukan kau sorang je yang boleh buat gaya gitu." Kata soobin.

"Eh dahlah... jom. Kau nak ke taknak, kami tetap nak buat gaya kau." Kata taehyun lalu mereka bersama sama jalan meninggalkan aku.

"Ish... gay ke apa?" Kata aku perlahan tak ubah seperti berbisik.

"Apa? Sorry, kitaorang tak gay." Kata soobin.

"Ha? Gay? Siapa kata aku gay? Meh sini." Kata taehyun. Kan aku dah agak, dia punya telinga, 'tajam' oo pendengaran dia. Sampai orang kata apa pun dia tak dengar.

"No one." Kata aku lalu berjalan menembusi mereka sekali lagi.

--------------------------------

"Eh pak guard, kalau pak guard tak tolong saya masa kena simbah clorox haritu, mesti saya dah lenyek lenyek kan pak guard tau." Kata beomgyu.

"Ha'ah! Apa lah pak guard ni! Saya cungkil tahi hidung pak guard tu keluar dengan bulu bulu sekali tau!" Kata areum.

"Ha'ah! Lagipun saya tengok dah bertimbun dah tahi hidung pak guard tu hah." Kata beomgyu lagi. Nampaknya anda mencari masalah dengan orang yang salah pak guard.

"Apelah dorang ni." Kata soobin di belakang sebelah kanan aku. Memang niat kitaorang nak leraikan, tapi entah kenapa, best pulak tengok. Even cikgu disiplin yang datang tadi pun terkusyuk juga tengok.

"Kan kan." Kata taehyun di belakang sebelah kiri ku.

"Tak tahulah." Kata aku lalu sambung fokus pada pergaduhan mereka. Tapi yang aku sedar, pak guard tak bercakap apa apa pun. Dorang je ni yang berlebih lebih.

"Pak guard, kalau pak guard nak report tu, jangan report kami pak guard, kan dah terkencing." Kata beomgyu. Betullah, kami baru perasan pak guard tu terkencing. Sebab takut ke? Sebab malu ke? Haduih... aku rasa dah sampai masa kami hajar dua ekor beruk ni. Ni dah melampau ni. Habis satu sekolah ketawakan pak guard tu. Dah lah tua. Kesian aku tengok. Dengan gagah perkasanya, aku tolak semua orang pastu sampai di tengah tengah.

"Jung areum, choi beomgyu. Korang meh sini ikut aku. Choi soobin, kang taehyun, kau pergi tolong pakcik ni." Arah aku. Areum dan beomgyu sudah menunduk. Agaknya baru sedar kot apa yang dorang buat tadi

Aku pun bawa mereka ke kelas.

"Ni, yang korang pergi buat warden sampai gitu sekali apasal? Suka lah tu. Ishh... tak faham lah aku korang ni. Harini exam tau exam. Kau takda semangat ke nak lulus? Kalau macam ni, baik kau pergi kerja restoran ayam goreng je sana. Tak payah lulus ujian. Kan?" Kata aku dengan muka bengis. Terkadang aku rasa menyampah jugak dengan perangai dorang ni.

"Sorry..." kata areum dan beomgyu.

"Sorry sorry... pergi minta maaf dengan orang yang jaga kau. Pergi minta maaf dengan orang yang bayarkan yuran sekolah yang mahal ni untuk tengok kau berjaya." Kata aku. Sebenarnya aku merujuk kepada mak bapak dorang. Tapi aku cuba tapis tapis sikit ayat aku. Kawan kan.

"Do you mean our parents?" Tanya mereka.

"Fikirlah... korang ni dah besar tau." Kata aku. Aku menghentak meja lalu keluar meninggalkan mereka sendirian di kelas. Kalau aku stay takut jadi tempat ceramah pulak kelas tu.









💞









Harini kami akan dapat result kami. Dan hari ni ialah hari graduasi kami. Sumpah aku akan rindu sekolah ni dan kenangan bersama sekolah ni. Kami dah berbincang, lepas majlis graduasi ni kami nak pergi rumah funfair.

"Kang min-ah." Kata guru kelas ku sambil tersenyum ke arah ku.

"Yes." Kata aku sebaik aku sampai disisi guru ku itu.

"Here. Congratulations for 85% in my subject. And congrats for getting full As. Also getting number 2 among all the students." Kata gurukelas ku. Dia pun memandang dalam anak mata aku dan tersenyum bangga seperti senyuman seorang ibu. Dia memeluk ku.

"Thank you teacher." Kata aku lalu membalas pelukannya.

"Welcome." Kata cikgu.

Ranking kami:

Areum= Nombor 10
Beomgyu= Nombor 11

A/N= Siapa suruh curi ayam lagi tak study.

Taehyun= Nombor 1
Soobin= Nombor 3
Aku= Nombor 2

#abaikantypo

Ok tak? Harapnya ok lah... please bagitahu ye siapa nak part lucu.

(✔)It's Fate (Taehyun-TXT);malay°Where stories live. Discover now