P-9 [TRUTH 2]

112 17 0
                                    

Aku dan ga-eun berjalan ke arah kaunter untuk memesan minuman kami. Ini kerana taehyun mahu ke tandas tadi. Jadi dia cuma tinggalkan pesanan sahaja.

"Cik, boleh bagi kami 2 milk tea dan... kamu nak apa ga-eun?" Tanya aku.

"Aku nak brown sugar milk tea." Kata ga-eun selamba sambil main telefonnya.

"Emmm... aku? Eh biarlah... and 1 brown sugar milk tea jugak ye." Kata aku. Ga-eun masih larat bermain dengan telefonnya.

-------------------------

Setelah menunggu, nama kami pun dipanggil.

"Biar aku ambilkan." Kata taehyun.

"Eh, takpe lah... biar aku yang ambil. Kau tak tahu kan perisa apa?" Kata aku.

"Eh takpelah." Kata taehyun.

"Oppaa... biar je lah unnie yang pergi ambil." Kata ga-eun.

"Oklah..." kata taehyun. Aku pun berdiri lalu menuju ke kaunter untuk mengambil air yang dipesan sebentar tadi. Setelah itu, aku pulang dengan membawa tiga air tadi. Tidak semena mena, kaki aku terlanggar sesuatu lalu aku jatuh dan menyebabkan air itu terkena baju ga-eun.

"Hey! Oppa... tengok dia nii..." kata ga-eun.

"Dia? Siapa yang kamu gelar dia? Siapa ajar kamu tak pandai hormat orang ni? Oppa ada ajar kamu ke? Oh ya... maybe omma dengan appa kesayangan kamu tu kot yang ajar." Kata taehyun. Dia sebenarnya nampak apa yang aku langgar. Yes, aku langgar kaki ga-eun yang dia sengaja depankan.

"O-oppa... tolong jangan mention omma appa kat sini. Dorang takda kena mengena. Dia ni! Dia dah rampas oppa dari ga-eun! Ga-eun benci dia!" Kata ga-eun sambil merenung tajam ke arah aku yang masih tercegat berdiri di situ.

"Ga-eun..." kata taehyun cuba menenangkan adiknya.

"WHAT?! I don't need anyone from now on!" Kata ga-eun lalu berlari keluar.

"Emmm... ga-eun... tiket yang ga-eun dah beli tu?? Rugi lah." Kata aku.

"Hishhh!!" Kata taehyun meramas rambutnya dengan geram. Aku tak pernah tengok dia macam ni. Ini baru stress... kalau marah.... aku tak boleh bayang...

"Emmm... takpe taehyun, nanti aku try pujuk dia ya?" Kata aku. Taehyun mula mengangkat mukanya untuk memadang aku. Dia tersenyum lalu berkata.

"Terima kasih min-ah... kau sentiasa jadi kawan aku yang terbaik... kau masih nak kawan dengan aku walaupun selepas apa yang adik aku cakap kat kau."

"Ehhh... takpelahh... lagipun adik kau tu kan kecil lagi. Dia tertekan lah tu sebab orang tua dia jarang balik rumah." Kata aku tersenyum kembali ke arahnya.

------------------------

Aku terlihat ga-eun sedang duduk di sebuah kerusi di taman sambil menangis. Aku pun merapatinya.

"Ga-eun..." kata aku.

"Apalagi? Pergilah! Semua orang tak perlukan ga-eun! Kalau ada unnie semua orang happy! Terutama oppa tu." Kata ga-eun. Aku perasan dia dah tukar panggilan.

"Ga-eun shi... ini semua paranoid je... perasaan tu semua paranoid. The real is, ga-eun masih tak boleh terima hakikat oppa bela unnie kan? Sebab ga-eun sayang sangat kat oppa. Tapi jangan risau... unnie takkan ambil oppa dari ga-eun even kami kahwin pun." Kata aku. Wajah wanita comel itu mula menatap mukaku.

"Tapi oppa kata kalau dia kahwin dia jadi milik wife dia..." kata ga-eun. Aku hanya senyum dengan kenaifan dia ni.

"Memang lah dia akan jadi milik wife dia... tapi that doesn't mean dia tak boleh jumpa ga-eun dah... tengok omma appa unnie? Tak berpisah pun dari keluarga walau kahwin. Seminggu sekali melawat keluarga." Kata aku kepada budak itu. Aku pun agak terkejut. Dia bersaiz kecil, tapi bertingkah seperti orang dewasa. Dan dia juga boleh memahami apa yang aku nasihat tadi. Selalunya budak budak tak faham. Apa tu paranoid? Itu soalan yang budak budak seumur dia akan tanya. Tapi bukan ga-eun. Dia jelas terlihat seperti budak yang berdikari. Mungkin kerana ibu bapanya jarang meluangkan masa dengan dia sejak umurnya 1 tahun lagi. Itu yang aku dengar dari taehyun. Dia juga pernah bagitahu aku bahawa ga-eun pernah masuk ke hospital atas cubaan bunuh diri. Dia juga salah seorang pelajar yang bijak akademik dan bijak kokurikulum. Dia popular tapi dia rasa seperti tiada orang mahu dengan dia. Kerana dia paranoid.

#abaikantypo

(✔)It's Fate (Taehyun-TXT);malay°Where stories live. Discover now