يلا صلوا على النبى :)يستمر الإيذاء للنبى عليه الصلاة والسلام .. نفس الشخص الكافر الخبيث وهو " عقبة بن أبي معيط " ، عقبة ده ليه قصة تانية عجيبة أوي إحنا لازم كلنا نستفيد منها .. عقبة ده كان له صاحب بلغتنا إحنا " الأنتيم " بتاعه كان أسمه " أبى بن خلف " كان صاحب مقرب جداً لعقبة
بن أبي معيط .. فعقبة بن أبي معيط مرة ماشي في طرقات مكة سمع القرآن فعجبه ، كلام الله تبارك وتعالى الجميل فبدأ يحس إن القرآن دخل قلبه .. قام واخد بعضه وراح تاني يوم لصاحبه ..( شوفوا حيحصل إيه شوفوا أصحاب السوء .. أصحاب السوء دول مهلكة في الدنيا و مهلكة يوم القيامة ، اللي عنده صاحب سوء لازم يبعد عنه ده هلاك في الدنيا قبل الآخرة .. عقبة ده كان ممكن إنهارده يبقى صحابي من أصحاب رسول الله ) طيب .. إيه اللى حصل ؟ ..
بعد ما سمع عقبة القرآن راح لصاحبه أبى بن خلف فقال له : " يا أبى لقد أستمعت إلى قول محمد .. و والله إني أراه كلامًا طيبًا " ( يعنى مش وحش ) ، فأبى ينفعل ويقول له : " يا عقبة كلامي من كلامك حرام ورأسي من رأسك حرام حتى تذهب إلى محمد وتبصق في
وجهه " ، ( يعنى هدده أنه هيخاصمه ) ..و يسمع عقبة كلام صاحبه .. تخيلوا !! عقبة إمبارح كان بيسمع قرآن من النبى ﷺ ، فالنبي ﷺ متوقع إن عقبة النهارده جى بحب عشان يسمع تانى ... فالنبي ﷺ شايف عقبة جاي من بعيد فبدأ يتبسم صلى الله عليه وسلم و يتهلل وجهه وهو متسامح وكله حنان ورحمة .. فيلاقي عقبة جاي من بعيد فيفرح النبى و يفتح ذراعيه علشان يستقبل عقبة ، فييجي عقبة
من بعيد و فجأة يبصق في وجه النبي ﷺ متخيلين الموقف ..فيبدأ النبي ﷺ يشيل البصاق من على وجهه الشريف صلى الله عليه وسلم .. وينزل في عقبه قول الله تبارك وتعالى : { وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ ( المقصود عقبة بن أبي معيط ) يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا * يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ( أبى بن خلف )
* لَّقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا } ( ياريتنى سمعت كلام النبى ) .. 😢 لولا أبى كان ممكن عقبة ده يبقى صحابي ! سبحان الله ... الصحبة الصالحة تدخل الجنة .. والصحبة الطالحة تدخل النار عياذًا بالله تبارك وتعالى ..و عقبة بن أبي معيط مايكتفيش بالإيذاء ده .. مرة خلي النبي ﷺ واقف عند الكعبة بيصلي فجاله عقبة بن أبي معيط من ضهره وكان لابس رداء ... فيخلع رداءه ويفضل يبرمه يبرمه يبرمه و فجأة يحطه حوالين رقبة النبي ﷺ ويشده جامد على رقبة النبي صلى الله عليه وسلم ..
فالنبي فجأة يلاقي الأوكسجين أتمنع مش بيوصل للمخ صلى الله عليه وسلم .. ويبدأ النبي يدوخ مش عارف يتنفس ، ويقعد عقبة يضغط على رقبة النبى ﷺ .. ويبدأ وشه يحمر صلى الله عليه وسلم ويبدأ يقع يقع بالراحة .. شايف حبيبك النبى حصل له إيه علشانك صلى الله عليه وسلم 😢 ! .. ويبدأ يسقط على ركبتيه .. ولما عقبة يلاقي النبي ﷺ خلاص بيموت فيفك الرداء و يبعد علشان خايف من أبي طالب و من عشيرة النبى ﷺ ... اللهم صل على أرحم و أحلم خلقك بخلقك ♡ .
نكمل بكرة إن شاء الله ❤
#كن_محمديا
أنت تقرأ
السيرة النبوية باللهجة العامية
Historical Fictionخدمة حفيدات النبي ﷺ 😍💙 لروحك غيث🌧💙 لطفاء💛 هذه سيرة الحبيب صلى الله عليه وسلم بشكل مبسط و باللهجة العامية 💖