الساعه السابعه صباحا ف منزل اكبر عائلة ف اسوان وهى عائلة الالفى استيقظ بطلنا استعدادا للذهاب الى عمله دخل حمامه الملحق بالغرفه وتوضئ وادى صلاته وقام وارتدى بنطال من الجينز وفوقه تيشرت من اللون الابيض ولبس ساعته وتوجه الى الاسفل ف غرفة المعيشه فوجد والده محمود ف انتظاره.
.
_____^^^^^^^______
.
يزن :صباح الخير يا حاج.
.
الحاج محمود:صباح الخير يا يزن ٠٠٠تعالى اقعد جنبى يابنى علشان نفطر يلا٠
.
ثم نادى الحاج محمود على الخادمه التى تعمل ف المنزل:ريم.
.
(ريم فتاه تبلغ من العمر ٢٥ عاما تعشق المال ويمكن ان تبيع اى شخص من اجله)
.
ريم:نعم يا بيه.
.
الحاج محمود:يلا حضرى الفطار بسرعه.
.
ريم:حاضر يا بيه حالا.
.
يزن :مش تنسى تنادى ع داده سميه علشان تيجى تفطر معانا.
.
ريم:امرك يا بيه حالا.
.
'ثم زهبت ريم لاعداد الافطار ونادت على سميه '
.
"دلفت اليهم سميه ثم القت التحيه وجلست على مائدة الافطار و بدأوا فى تناوله"
.
محمود بتسأل:ها يا يزن انتى هتيجى معايا النهارده ولا هتروح الشركه.
.
يزن بسرعه:لا طبعا هروح الشركه يا حاج لانى ورايا شغل كتير النهارده.
.
الحاج محمود:وانت من امتى بتيجى مانت لو عندك شغل او مش عندك مش بتيجى غير لما اتحايل عليك٠٠٠٠دانت يا بنى بقالك كتير مش جيت معايا الكليه.
.
يزن:مانت عارف يا حاج ان انا مش بحب اروح الكليه دى ابدا.
.سميه بخبث:انا عارفه اى السبب بس يزن محلفنى مش اقول لحد وانت عارف ان انا قد حلفانى٠٠ولا اى يا يزن.
.
'نظر لها يزن بصدمه ثم هز رأسه بالموافقه فهى الوحيده التى تعرف كل شئ عن حياة يزن'
.
الحاج محمود:طيب اروح انا بقى عايزين حاجه.
.
يزن بمرح:ليه كدا يا حاج دا والله لسه بدرى.
.
الحاج محمود:يرضيك يقولوا عميد كليه الطب جاى متأخر.
.
يزن بضحك:ههههههه لا يا حاج طبعا ميرضيش.
.
الحاج محمود:طيب استأذن انا ٠٠٠٠واه صحيح انا هستناك فى الكليه النهارده.
.
ثم اتجه الى الخارج قبل ان يرفض يزن.
.
يزن: طيب انا ماشى انا كمان يا داده عايزه منى اى حاجه.
.
سميه:لا يا حبيبى اعوز سلامتك
.
'ثم انطلق الى شركته'
.
______******______
.
فى منزل متواضع جدا كانت تبكى ف غرفتها فصارت عيناها حمراوتان من كثره البكاء وكذلك انفها فدلف عليها اخيها حازم.
.
حازم يحاول التخفيف عنها:حتى وانتى بتعيطى زى القمر.
.
شهد ببكاء اشد:انا تعبت اوى يا حازم هو ليه بيحصل فيا انا كدا.
.
حازم بحزن عليها فقد عانت الكثير من الصغر:متزعليش من سمر يا شهد انتى عارفه ان كلامها كدا ٠٠٠هو يعنى زنبى انها اختى.
.
شهد بتوضيح:لا والله مش اقصد كدا انت عارف ان انا مش بزعل منها انا بزعل بس علشان هى عالطول بتكلمنى كدا.
.
حازم بمرح لكى يخفف عنها:خلاص يا ستى مش تزعلى منها ٠٠٠وعموما انا كلمتها وهى جايه تعتزرلك اهى.
.
'نادى حازم على اخته فدلفت اليهم'
.
سمر وكلامها كله ملئ بالحقد :انا اسفه يا شهد مش تزعلى منى انا مش كنت اقصد اضايقك.
.
شهد وهى تعلم أنه ليس من قلبها:خلاص يا سمر انا مش زعلانه يا حبيبتى.
.
حازم بضحك:خلاص صفيا يا لبن.
.
شهد:حليب يا اشطا.
.
"ثم ضحك حازم ولكن شهد لم تضحك فهى بعد وفاة والدتها وزواج ابيها لم تضحك ابداا"
.
__________________
.
قامت شهد للاستعداد للذهاب الى الكليه فارتدت بنطال من اللون الابيض وفوقه بلوزه من اللون الوردى وحجاب ابيض يتناسب مع بشرتها وتوجهت الى صديقتها سلوى التى كانت تنتظرها وتوجهوا الى كليتها وهى لا تعرف ماذا ينتظرها هذا اليوم.
.
_______*****______
.
ف شركه الالفى
.
يزن:انا هروح انا يا جاسر الكليه وهرجع عالطول.
.
جاسر:ماشى يا معلم روح وانا هستناك هنا.
.
يزن:يلا ياض من هنا ٠٠٠وبعدين مش ملاحظ ان انا مديرك يعنى شايفك متعود عليا اوى ويمعلم.
.
جاسر:بس انت صاحبى ولا اى يا ريس.
.
يزن:دا برا الشغل يا بابا.
.
جاسر بضحك:بابا مين دا يا معلم انا مش ابو حد دا حتى والله سنجل.
.
يزن:ماشى يا عم لما ارجع هيبقى ليا كلام تانى معاك.
.
جاسر:ماشى ياسطا خلاص روح انت دلوقتى.
.
يزن:هو انا مكانيكى وانا مش عارف انا همشى احسن علشان مش تعجن الدنيا اكتر.
.
ابتسم يزن على صديقه وعلى مشاكستهم ...ثم توجه الى الكليه التى يملكها والده (كلية الطب)
.
______***___
.
'فى حديقه الكليه'
.
سلوى بحزن ع حال صديقتها:انتى يا بنتى مالك كدا هو انتى هتفضلى على الحال دا ولا اى.
.
شهد بحزن:مالى يعنى يا سلوى مانا حلوه اهو.
.
سلوى بدموع:لا مش حلوه ولا بتضحكى ولا بتهزرى ولا بتعملى اى حاجه خاالص ٠٠ليه مش عايزه تنسى الماضى.
.
شهد بقهره شديده:والله حاولت انسى بس مش عارفه ٠٠٠حاسه ان الماضى بيلاحقنى .
.
'استوقفتهم إحدى زملائهم'
.
رولا:هاى.
.
شهد ببرود:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
.
رولا بغيظ من شهد:ازيك يا شهد.
.
شهد بنفس الجمود:الله يسلمك يا رولا٠٠٠طيب يا سلوى شوفى مزمازيل رولا عايزه اى وابقى الحقينى.
.
سلوى وهى تحاول كتم ضحكاتها:ماشى جيالك اهو.
.
شهد بغيظ:طيب عن ازنكوا.
.
رولا:ازنك معاكى يا...شهد.
.
"ثم ذهبت شهد من امامهم وهى شارده لا تنظر امامها كانت ستقع الا ان امسكها احد من يدها وباليد الاخرى احاطها بها فنظرت اليه ووقعت عيناها عليه وقامت بافلات يديه منه سريعا"
.
شهد بغضب:انت ازاى تمسكنى كدا يا استاذ انت٠٠٠٠٠انت اتجننت.
.
يزن بصدمه:اتجننت اى٠٠دا جزاتى ان انا ساعدتك.
.
شهد بلامبالاه:لا شكرا يا استاذ عملت فيا معروف جامد٠٠٠بس انا بقى مش كنت عايزه حد يساعدني كان عندى اقع احسن ماتمسكنى كدا مفكر كل البنات زى اللى تعرفهم.
.
يزن بغضب:انا غلطان اصلا ان انا ساعدتك.
.
شهد بغيظ اكتر:وانا مش عايزه مساعده من واحد زيك.
.
يزن بصدمه:قصدك اى يعنى وماله بقى الواحد دا.
.
شهد:واحد قليل الادب ٠٠٠٠ازاى يا استاذ تمسك ايدى كدا وايدك الثانيه دى تمسكنى كدا ليه تبقا مين انت.
.
يزن وقد اصبح كالبركان الهائج:لا اله الا الله ٠٠٠يا بنتى انتى كنتى هتقعى على٠٠٠٠
.
قاطعت شهد كلامه وقالت بغضب:ولو....دا مش يديك الحق انك تمسكنى بالشكل دا.
.
يزن وقد تركها وابتعدت بسرعه حتى لا يلحق به غضبه بفعل شئ يندم عليه:انا اصلا غلطان انى بعبر الناس اللى زيك٠٠٠٠٠٠غبيه.
.
شهد بصدمه:انا غبيه....اومال لو مش كان غلطان وكان محترم شويه كان هيعمل اى.
.
.
_______*****________
.
رأت سلوى كل ما حدث.
.
سلوى بغضب:اى اللى انتى عملتيه دا.
.
شهد بلامبالاه:عملت اى يعنى يا سلوى٠٠ماهو اللى واحد قليل الادب شوفتى مسكنى ازاى.
.
سلوى:بصى يا شهد انا عارفه انك مش بتحبى حد غريب يمسكك بس بصى كدا على الارض.
.
"نظرت شهد على الارض وصدمت عندما وجدت قطع الزجاج ملقيه ع الارض بطريقه عشوائيه وكانو بكميه كبيره نسبيا "
.
______****______
.
دلف يزن الى والده وهو ف قمه الغضب فهل يعقل ان هذا الفتاه وصفته بانه مجنون ولم تكتفى بهذا بل شككت ف اخلاقه.
.
الحاج محمود باستغراب:اخيرا جيت... ف اى يا يزن مالك.
.
يزن بصوت عالى نوعا ما:ازاى يا حاج وانت عميد الكليه يكون ف إزاز على الارض ٠٠٠طيب دلوقتى لو حد وقع على الازاز دا تقدر تقولى يا حاج هنعمل اى ساعتها.
.
الحاج محمود بصدمه:إزاز طيب ازاى ٠٠٠٠انا هشوف الموضوع دا يايزن٠٠٠٠المهم بص كدا ع الورق دا.
.
يزن وهو يحاول تفادى الموضوع:اى دا يا حاج.
.
الحاج محمود:دا ورق الفرع الجديد للشركه انت نسيت ولا اى.
.
يزن بتذكر:اه صح معلش يا حاج بقى امور الشغل والدماغ مش عادت معايا.
.
"تناول يزن الورق من والده ونظر اليه ولكن لم تفارق صوره هذه الفتاه عقله"
.
_______*****_______
.
فى منزل مصطفى الشواربى (والد شهد وحازم وسمر)
.
سمر:الو يا جدو الحقنى.
...
الجد:فى اى يا سمر مالك.
.
سمر:شوفت بابا عمل اى يا جدو.
.
الجد بغضب:عمل اى تانى يا سمر....ابوكى دا مش بيجى من وراه غير المصايب هو وبنته دى كمان ٠٠٠كان يوم اسود يوم ما جاوزته بنتى لا وكمان بعد موته لسه بيعمل.
.
سمر بتفكير:لاء ماهو مش هينفع ف الفون يا جدى انا هخلى حازم يجبنى وهقوله انك وحشتنى فجايا علشان اشوفك.
.
الجد:ماشى يا سمر مستنيكى.
.
ثم اغلقت الخط وهى تقول بتوعد:ماشى يا شهد انا هوريكى يعنى بعد كل اللى عملنا انا وماما فيكى وبردو بابا عمل كدا ٠٠٠ماااشى.
.
______****_____
.
سلوى وهى تنظر لشهد بتسأل:ها يا ابله هتعملى اى.
.
شهد دون تفكير:طبعا هروح اعتذرله بس هو مين دا اصلا انت تعرفيه.
.
سلوى بتفكير:مش عارفه بس شكله مش طالب ف الكليه ولا استاذ جامعى لانى اول مره اشوفه.
.
شهد بحزن:طيب انا هلاقيه ازاى دلوقتى من مليون واحد.
.
رولا وهى متجهه نحوهم:هتلاقى مين يا شهد٠٠٠انتى لاقيتى واحد تلفى عليه ولا اى.
.
شهد بصدمه:انتى اتجننتى ولا اى يا بت انتى انت واحده قليلة الادب.
.
رولا بغضب:انا قليله الادب يا بيئه انتى انا هوريكى٠٠٠٠٠٠انا هروح اقول لانكل محمود وطبعا انتى عارفه هيعمل فيكى اى لانه طبعا عميد الكليه.
.
شهد وقد فقددت السيطره:انكل...انكل مين ياحبيبتى مهما كان دا عميد كليه ومش اى كليه دى كليه الطب يعنى مفيش حاجه اسمها كدا هو يقدر يحكم ويقرر.
.
ثم حصل اشتباك بينهم وطَالب العميد محمود الالفى برؤيتهم فصعدا كلا منهم وكانت سلوى برفقه شهد.
.
رولا وهى مندفعه اليه دون الاستأذان حتى بالدخول:شوفت يا انكل الحيوانه دى عملتلى اى.
.
شهد وهى تطرق على الباب:ممكن ادخل.
.
فأذن لها محمود بالدخول وتابعت كلامها:انا مش حيوانه ماشى انا ليا اسم زيك يا ٠٠٠رولا.
.
"عندما لاحظ يزن هذه التى تتحدث حتى اشتعل وجهه غضبا وتذكر الاشتباك الذى صار بينهم"
.
سلوى:يا دكتور محمود رولا هى اللى غلطانه والله و٠٠٠٠٠٠
.
قاطعتها رولا:ايوه ما هى علشان صحبتك بتقفى ف صفها.
.
سلوى:انتى بتقولى اى لا طبعا انا واقفه مع الحق.
.
شهد بحكمه:بعد ازنك يا دكتور محمود معلش فى الكلام اللى هقوله بس مش علشان هى تبقى بنت صديقك يبقى تقف ف صفها ٠٠٠ارجوك اسمع مننا واحكم ما بينا باللى حضرت تشوفه وانا هوافق ع اى حاجه حضرتك هتقولها.
.
"اعجب الحاج محمود من طيبه هذه الفتاه ومن تفكيرها وابتسم ابتسامه خافته"
.
رولا وهى تدعى البكاء:لا يا انكل هى اللى غلطانه دا حتى٠٠٠
.
قاطع كلامه صرخته وهو يقول:كفاااااااااايه.
.
.
_____***_____
أنت تقرأ
ملكت قلبى
Romanceحياتها كانت عبارة عن حزن وألم وعدم وجود امان لها الى ان آتى امانها ولكن كان بالنسبة لها انه يجب ان يكون هناك حب ليكون هناك أمان، دخلت عالمه وملكت قلبه، ودخل عالمها المظلم وجعل فيه النور وغيره كله فقط الفرح فيه.