يزن بصدمه:اى شهد بس هى مش قالتلى على الموضوع دا خالص.
.
الحاج محمود:علشان هى مش تعرف حاجه لان حازم هو اللى قالى وانا قولتلك وانت وافقت لان شهد مش كانت عارفه تعمل اى بيهم فحازم قالها هو اللى هيدخلهم ف مشروع.
.
يزن بهمس لنفسه:كويس.
.
الحاج محمود:بتقول حاجه يا يزن.
.
يزن باستوعاب:لا يا حاج مش قولت حاجه..هو صحيح يا حاج هو اى السبب الحقيقى انك تجوزنى شهد.
.
الحاج محمود:ان هي بنت محترمه جدا يا يزن واستحملت كتير اوى ومفيش ف ادبها زى وانا حبتها جدا يا يزن ومش بتعمل اى حاجه الا لما يكون لها سبب البنت اللى تستحمل دا كله تقدر تشيل جوزها فوق راسها.
.
تذكر يزن ما حدث معهم ف الكليه وحكى لوالده كل شئ.
.
الحاج محمود بانزعاج:لا يا يزن انت غلطان.
.
يزن بحزن:بس يا حاج هى كانت متدايقه منى انا ورولا اصلا قبل اما تعمل كدا.
.
الحاج محمود بهدوء:بس شهد بنتى عمرها ما تعمل كدا وانت مش سمعت منها اى حاجه يا يزز لازم تسمعها الاول وبعدين شوف مين الصح ومين الغلط كدا انت حكمت من طرف واحد.
.
يزن باستوعاب وتفهم:ماشى يا حاج انا هتكلم مع شهد وهشوف الموضوع دا.
.
الحاج محمود:دا عين العقل يا يزن.
.
يزن:طيب يا حاج سلام انا بقى هروح الشركه.
.
الحاج محمود:سلام يا حبيبى.
.
ثم ذهب الى الشركه وكانت رولا تستمع الى كل شئ.
.
رولا بغل:ازاى هو حبها كدا ازاى هى احسن منى ف اى انا لازم اخلص منها بأى طريقه حتى لو اضطريت انى اقتلها علشان اخد يزن يزن لازم يكون معايا.
.
.
____***___
.
سمر:باى يا سهيله.
.
سهيله:سلام.
.
كانت سهيله تنتظر حازم وفاجأها من خلفها.
.
سهيله بانتفاضه:حازم خضتنى.
.
حازم بضحك:هو انت كدا عالطول.
.
سهيله بقلق:مش وقته ضحك خالص ف نصيبه.
.
حازم بقلق شديد:ف اى يا سهيله قلقتينى.
.
وحكت له سهيله كل ما سمعته.
.
حازم بقلق:انا لازم اوجهها وانت لازم تكونى معايا.
.
سهيله بخوف:ازاى لا ياعم هى هتزعل منى بس لازم نواجهها بردو.
.
حازم:يعنى لازم اطلعلها دلوقتى وانت تكونى معايا علشان انت الشاهدة الوحيده ع دا ومش تخافى مش هتزعل بدام دا لمصلحتها.
.
سهيله بتوتر:بس انا مش هقدر اطلع.
.
تذكر حازم اول مقابله بينهم عندما طلب منها عدم دخول المنزل مرة آخرى.
.
حازم بضيق من نفسه:طيب انا اسف ع اللى كنت قايلهولك ممكن بقا نطلع.
.
سهيله بخوف:طيب انا خايفه اوى انا متأكده انها هتزعل هى ممكن مش تقتنع ان دا لمصلحتها.
.
حازم:ماتخافيش وبعدين احنا بنبعدها عن الغلط اللى هى بتعمله وهى غلطانه اوى افرض لقدر الله يعنى يزن كان حصله حاجه وهى ولا ع بالها هى اللى هتضرر من المواضيع دى كلها.
.
سهيله تحاول التخفيف عنه:والله هى كانت زعلانه اوى.
.
حازم بحزم:طيب يلا بينا نطلع.
.
سهيله بقلة حيله:يلا.
.
_____*****_____
.
ريم:هو دا يا سعيد بيه اللى سمعته.
.
سعيد بفرحه:طيب ما الموضوع تمام اهو.
.
ريم بتسأل:ازاى يا بيه بقولك هو عاد بيحبها وهى بتحبه كمان.
.
سعيد بفرحه:هو مش انت بتقولى بتخاف من النار يعنى نعتبر عندها فوبيه منها واى حد بتحبه مش عايزه النار يقرب منه.
.
ريم:ايوه يا بيه.
.
سعيد:يبقى كدا تمام..كل بس اللى عايزه منك انك تخلى عينك وودانك مفتوحه وتعرفيلى اى هو الباسورد بتاع فون يزن.
.
ريم بخبث:بس دا طبعا عايز..
.
قاطعها سعيد:عارف انت بس هاتيلى اللى انا عايزه وبعد كدا انا هزبطك بالفلوس.
.
ريم بخبث:تمام يا باشا.
.
____****____
.
صعد حازم وسهيله اللى سمر وكانت ف غرفتها.
.
حازم بغضب:سمر...سمر.
.
سمر بخضه:ف اى يا حازم.
.
حازم بغضب:انت ليه عملتى كدا.
.
سهيله يقلق:براحه عليها شويه يا حازم مش كدا.
.
حازم بغضب:دى مش تستاهل الا ضرب الجزم.
.
سمر بخوف:ليه انا عملت اى ليه دا كله انا مش عملت حاجه.
.
حازم بغضب:عملتى انك دخلتى بلطجيه البيت علشان اختك تمضى ع اوراق التنازل عن الورث...عملتى انك عرضتى حياة يزن للخطر بسبب طيشك دا..عملتى ان مش هامك دراستك وكنتى بتروحى تغشى ف امتحاناتك من اصحابك واخرتها هتجيبى درجه زى الزفت...عملتى انك مش اكتفيتى بكدا لا ولسه مكمله ومش عارف انت هتعملى اى كمان بعد كدا ولا بتختطى لايه تانى.
.
سمر بغضب لانها علمت ان سهيله هى من قالت له هذا وقررت اللعب عليه وامالة مشاعره نحوها.
.
سمر تتصنع البكاء والحزن:انا اسفه اوى يا حازم مش عدت هعمل كدا تانى ابدا والله ومش عدت هكلم حتى جدى ولا هعمل معاه اى حاجه وانا هركز بعد كدا ع دراستى وعلى امتحاناتى علشان اجيب درجه كويسه والله جدو هو اللى خلانى اعمل كدا.
.
حازم بهدوء:خلاص انا مسامحك ومش هقول لحد...انت لازم تعرفى ان دا غلط يا سمر وانتبهى ع مستقبلك بدل اما تضيعك الفلوس دى الفلوس بتروح وبتيجى بس عنر الحب ما كان كدا.
.
سمر تتصنع الحزن:حاضر يا حازم اوعدك.
.
سهيله بمرح:كدا يبقى تمام وان شاء الله هتعوضى بردو الترم التانى وهنجيب درجات حلوه كمان.
.
سمر:ان شا الله.
.
_____****____
.
ف المساء.
.
يزن بهدوء:شهد.
.
شهد بابتسامه:قلبها.
.
يزن بحزن:هو اى اللى حصل بينك انت ورولا ف اليوم دا.
.
شهد بانزعاج:مش مهم يا يزن.
.
يزن بحزن:قوليلى علشان خاطرى انا عايز اعرف.
.
شهد بقله حيله:حاضر هقولك.
.
وحكت شهد له كل شئ فهى قررت من الأن وصاعدا لن تخفى عليه اى شئ.
.
يزن بغضب من نفسه:طيب انت مش قولتيلى كل دا ليه سكتى ليه مش فاهم.
.
شهد بحزن:علشان مش ادتنى فرصه دانا اول اما دخلت لقيتك زى ما بيقولوا كدا هبيت ف وشى زى البوتجاز ومش عرفت انطق بحرف.
.
يزن:طيب انت هتعملى اى.
.
شهد:ولا حاجه يا يزن وبعدين مش مهم هعوض الترم الثانى وهتكون كل حاجه تمام وبعدين النتيجه هتظهر بعد اسبوع مع الثانويه.
.
يزن وهو يفكر ف امر ما:مااااشى.
.
حل الصمت قليلا.
.
يزن بحب:شهد.
.
شهد وهى تحتضنه:نعم يا حبيبى
.
يزن بمرح:ماتجيبى بوسه او اقولك ماتيجى ننام.
.
شهد وهى تفهم مقصده:لا يا يزن لسه بدرى وانا مش عايزه انام اصلا.
.
يزن بخبث:بس انا عايز.
.
_____****_____حل صباح يوم جديد مبهج رائج قلق مضطرب لا يعرف احد ماذا سيحدث هذا اليوم من قلق او من فرحه وسعاده.
.
كان الجميع متجمع ع مائده الافطار.
.
يزن بفرحه:اى رأيكوا نروح الساحل.
.
شهد بفرحه وحماس:الله يا يزن انا موافقه طبعا انا كان نفسى اروح اوى.
.
رولا بدلع:بجد الساحل وحشنى اوى اوى يا يزن ووحشنى اكتر تجمعنا مع بعض هناك كانت ايام تهبل بجد.
.
شهد بغيره:اى دا هو انتى كنتى بتروحى معاهم دايما ع كدا.
.
رولا بخبث:اه طبعا بابى صاحب انكل محمود جدا وكنت دايما بروح معاهم.
.
الحاج محمود وقد خطرت ف باله فكره:انا مش هقدر اروح دلوقتى يا يزن روح انت وشهد الاول وانا اول اما اخلص كل حاجه ف الكليه هجيب سميه ورولا واجيلك.
.
رولا بغيظ:ليه كدا يا انكل انا نفسى اروح جدا
.
الحاج محمود:ماحنا هنروح يا رولا بس لما اضبط امور شغلى ويزن وشهد لسه عرسان فسبيهم براحتهم احسن وبالمره تعبريه يا شهد شهر العسل علشان انتى ويزن مش رحتوا.
.
رولا بقلة حيلة والنار تأكل قلبها:اوكى.
.
شهد بخجل:شكرا يا بابا.
.
يزن بفرحه:طيب يا شهد ابقى جهزى الشنط احنا هنروح بكرا بإذن الله وانا هروح الشركه اضبط شغلى انا كمان.
.
شهد بفرحه:حاضر.
.
ثم ذهب يزن الى شركته وقامت شهد بمساعدة سميه وريم ف تنظيف المنزل مثل عادتها ورولا صعدت الى غرفتها وهى تشتغل غضبا..وبعد انتهاء شهد من العمل صعدت الى الاعلى لتجهز حقيبتها هى ويزن.
.
____****____
.
ف صباح اليوم التالى.
.
يزن بسرعه:يلا يا شهد علشان نلحق نوصل.
.
شهد:حاضر خلصت اهو بلف بس الطرحه.
.
يزن بحب:والله قمر يا حبيبى.
.
شهد بفخر:طبعا قمر يا روحى.
.
يزن بغيره وقت لاحظ بعض خصلات شعرها خارج حجابها:اممم هو لازم الخصلتين دول يطلعوا.
.
شهد وهى تنظر لنفسها ف المرآه:والله مش شفتهم وبعدين انا هفضل طول الطريق ف العربيه يعنى.
.
يزن بغيره:ولو يا شهد شعرك يكون تحت الحجاب.
.
شهد:حاضر اهو.
.
ثم نزلا الى الاسفل.
.
شهد بفرحه:مش تتأخر علينا يا بابا.
.
الحاج محمود:حاضر يا شهد كلها كام يوم وهاجى.
.
رولا:ان شاء الله هتلقونا عندكوا بكرا او بعده بالكتير.
.
شهد وهى تحاول كتم غضبها:تنورى يا رولا.
.
سميه:خد بالك من الطريق يا يزن.
.
يزن بضحك:ههههه حاضر انا مش عارف انا ليه حاسس انى عيل صغير انا كبرت ع الكلام دا يا داده.
.
سميه:هتفضل بردو يزن اللى انا مربياه.
.
يزن:طيب بعد ازنكوا علشان مش نتأخر.
.
الحاج محمود وهو يودعهم:توصل بالسلامه.
.
شهد بفرحه:الله يسلمك.
.
ثم انطلق بسيارته الى الساحل.
.
____****____
بعد بضعة ساعات وصلا الى الفيلا ف الساحل.
.
يزن بفرحه:اخيرا وصلنا.
.
شهد وهى منبهره بكبر الفيلا وجمالها من الداخل:الله يا يزن اى الجمال دا كله حلو اوى وترتبها تحفه.
.
يزن بتذكر:ماما هى اللى كانت مرتباها كدا وهى اللى جابت كل حتة فيها وانا مش رضيت اغير فيها اى حاجه تعرفى من زمان اوى مش جينا هنا يعنى يعتبر من ساعة اما ماما مامت.
.
شهد بحزن:ربنا يرحمها....المهم هنخرج امتا.
.
يزن بصدمه:هنخرج اى احنا مش هنخرج خالص لحد اما هما يجوا انا عايزك تكونى معايا انا بس.
.
شهد بخجل:حاضر يا استاذ يزن اى اوامر ثانيه.
.
يزن بفرحه:بحبك وانت مطيعه كدا.
.
_____****_____
أنت تقرأ
ملكت قلبى
Romanceحياتها كانت عبارة عن حزن وألم وعدم وجود امان لها الى ان آتى امانها ولكن كان بالنسبة لها انه يجب ان يكون هناك حب ليكون هناك أمان، دخلت عالمه وملكت قلبه، ودخل عالمها المظلم وجعل فيه النور وغيره كله فقط الفرح فيه.