9

6.5K 150 1
                                    

طلب يزن حضور شهد اليه.
.
شهد بتردد وبكاء:السلام عليكم.
.
يزن باعتدال وحزن ع حالها:وعليكم السلام٠٠٠اتفضلى.
.
شهد بتوتر شديد والدموع تملأ عيناها:احم...هو يعنى ٠٠٠بابا محمود قالى انك عايزنى.
.
يزن بسعاده لسماع هذه الكلمه منها:اه انا هدخل ف الموضوع عالطول...بس قبل كل حاجه مش عايز اشوف الدموع دى ابدا.
.
شهد بتوتر اكثر:يبقى احسن ٠٠٠اقصد ياريت...وحاضر مفيش دموع اهو.
.
يزن بابتسامه من توترها:انا حددت معاد الفرح مع الحاج وهو هيكلم اخوكى حازم بس انا حبيت انا اللى اكلمك ف الموضوع دا.
.
شهد بتلعثم:ها٠٠اى حددت معاد الفرح ليه يعنى وانا اى كيس جوافه لا مبحبش الجوافه اقصد كيس منجى واقف مش ليا اى لازمه يعنى.
.
يزن ولم يستطع السيطرة ع ضحكاته:هههههههههههه.
.
شهد بغضب:وانت بتضحك ع اى بقا٠٠٠هو انا قولت حاجه تضحك....وبعدين انت لسه تعبان.
.
يزن يحاول كتم ضحكاته:لا انت ٠٠٠انت مش بتقولى حاجه خالص..وانا كويس اهو.
.
شهد بنفاذ صبر:طيب ممكن اعرف بقا معاد الفرح امتى علشان والله هتعصب عليك وانا لما اتعصب بتحول.
.
يزن باستفزاز:ما تتعصبى هو انا ماسكك٠٠٠عموما الفرح وكتب كتابنا مع بعض يعنى ف نفس اليوم وهيكون دا بعد اسبوع يعنى لما اقوم بالسلامه واكون كويس علشان مش يكون ف اى حجه.
.
شهد بغضب وهى تجز ع اسنانها:اى اسبوع!٠٠لا طبعا انا مش موافقه وبعدين انت هتكون لسه تعبان وانا مش هعمل اى حاجه تخليك تتعب اكتر ٠٠٠وبعدين انت مستعجل ع اى يعنى.
.
يزن وهو يغمض عينه حتى لا يخرج كل عصابيته بها:انا اتفقت معاكى ان انا اللى هحدد معاد الفرح ٠٠٠صح.
.
شهد بتذكر:اه صح...بس٠٠٠
.
يزن بصرامه:مفيش بس اللى قولته هيتنفز٠٠٠انا مش مستعد انى اعرض حياتك للخطر ببعدك عنى انت لما تكونى معايا هتحسى بامان اكتر واوعدك انى هحميكى عالطول من اى حد يتعرضلك لانى مش مطمن يا شهد عليكى كدا.
.
شهد والدموع ملأت عيناها:بس انت لسه٠٠٠
.
يزن بحده:خلاص انتهى النقاش ٠٠٠ومتخافيش عليا انا عارف انا بعمل اى كويس قُضى الامر.
.
شهد بغيظ من كلامه المستفز:خلاص ماشى اللى تشوفه.
.
"شهد ف نفسها:انا غلطانه اصلا انى بعبرك وبتكلم و بهتم بواحد زيك واحد بارد"
.
يزن باستفزاز:ها بتقولى عنى اى.
.
شهد بغضب:ولا حاجه٠٠٠بعد ازنك.
.
يزن بابتسامه:ازنك معاكى.
.
*ثم خرجت شهد من الغرفه وقابلت الحاج محمود*
.
الحاج محمود بحنان:ها اتفقتوا يا شهد.
.
شهد بحنان:ايوه يا بابا اللى تشوفه مناسب اعمله٠٠٠بس اتكلم انا مع حازم ولا انت.
.
الحاج محمود بحب:لا خلينى انا احسن اتكلم معاه.
.
شهد بهدوء:تمام ٠٠٠٠ اهو حازم جيه.
.
ثم جرت ف حضن اخيها تبكى بشده ع حال يزن ٠٠٠حبيبها التى لم تعترف حتى الان بهذا حتى لقلبها الذى ينبض باسمه.
.
حازم بحنان:طيب مالك بس مش هو بقى كويس.
.
شهد ببكاء وتلعثم ف الكلام:ب٠٠ بس انا ٠٠ك٠٠نت خايفه ع٠٠ليه او٠٠ى.
.
حازم بحنان:طيب اهدى كدا ومتخافيش عليه يا حبيبتى الدكتور قال انه هيخرج النهارده.
.
شهد بفرحه:بجد.
.
حازم:اه بجد افرحى كدا بقا.
.
ودلفت عليهم سمر وسهيله.
.
سهيله بخوف:ش٠٠٠شهد انت بخير.
.
نظر لها حازم بغضب وبادلته هى ايضا نفس النظرات.
.
حازم بحده:طيب انا هروح انا اتكلم مع الحاج محمود شويه يا شهد بعد ازنكوا.
.
سهيله ف نفسها:بجد دا واحد بارد ومستفز ورخم ومشوفتش ولا هشوف انسان كدا.
.
سمر تتصنع الخوف:انت حلوه يا حبيبتى.
.
شهد باستفهام:هو انت عرفتى بالموضوع دا ازاى.
.
سمر بارتباك:اصل٠٠٠يعنى هو.
.
سهيله:اصل ف حد اتصل بيها وقالها.
.
شهد باستغراب:حد!٠٠حد مين .
.
سمر بتردد:هو٠٠٠اه جدى اصل انت عارفه هو مش بيستخبى عنه حاجه وخصوصا البيت اللى انا قاعده فيه ولا اى.
.
شهد بهدوء:اه صح...معاكى حق.
.
____^^^^____
.
ف الجانب الآخر.
.
حازم بهدوء:الف سلامه عليه يا حاج محمود.
.
الحاج محمود بحنان:الله يسلمك يا بنى انت عامل اى.
.
حازم:انا بخير والله٠٠٠٠٠المهم سلامته هو ان شاء الله ربنا هيقومهولنا بالسلامه.
.
الحاج محمود بحنان:ليه كدا يا حازم تعبت نفسك و جيت.
.
حازم بمرح يحاول تلطيف الوضع:اى يا حاج محمود انت نسيت احنا بقينا اهل ولا اى.
.
الحاج محمود:طيب عايزك ف موضوع كدا.
.
حازم بتسأل:خير يا حاج.
.
الحاج محمود ف نفسه:لاء مش هقوله ع موضوع الفرح دلوقتى هو مش الوقت ولا المكان المناسب.
.
حازم وهو يوقظه من شروده:يا حاج محمود.
.
الحاج محمود:اسف يا حازم بس مش انتبهت.
.
حازم باستفهام:طيب اى هو الموضوع.
.
الحاج محمود:اصل يزن عايز حراسه مشدده جدا ع شهد والبيت لانه خايف ليحصل تانى اللى حصل فبقولك يعنى علشان تقولهم.
.
حازم باستفهام:حراسه!٠٠طيب ليه كل التعب دا.
.
الحاج محمود بتصميم:ولا تعب ولا حاجه يا حازم بس يعنى هو خايف جدا وبالذات وهو تعبان وبالشكل دا.
.
حازم بقلة حيله:خلاص يا حاج اللى تشوفه انت ويزن احنا نقدر نعترض ع حاجه.
.
الحاج محمود:خلاص اتفقنا كدا تمام ومش تنسى تفهمهم.
.
حازم بحب:إن شاء الله مش هنسى.
.
______******______
.
ف السيارة.
.
سلوى:ممكن تبطئ شويه احنا مش ف سباق.
.
جاسر:دى عربيتى وانا حر فيها واعمل فيها اللى انا عايزه.
.
سلوى بنفاذ صبر:طيب انت لو هتفضل بنفس السرعه دى نزلنى احسن وانا اخد تاكسى وخلاص.
.
جاسر ببرود وتفكير:اممممم٠٠٠٠خلاص انا هبطئ السرعه بس مش تتعصبى علينا كدا وكمان تغيرى اسلوبك الزفت دا معايا انا دلوقتى اعتبر مديرك ف الشركه.
.
سلوى بغضب:يعنى دى شروط علشان تبطئ سرعة العربيه بتاعتك.
.
جاسر بسخريه:افتكريها زى ماتفتكرى ها موافقه.
.
سلوى بضحكه ساخرة:لاء مش موافقه وزود السرعه زى مانت عايز ان شاء لله تتقلب بينا العربيه.
.
'ضحك جاسر ع سلوى فهى لم تتغير ابدا منذ الصغر ووصلا اللى المكان الذى سوف يتم فيه الاجتماع'
.
جاسر ببرود:اتفضلى انزلى وصلنا.
.
سلوى بتنهيده:اخيرا.
.
صعدا الاثنان الى الاجتماع.
.
مازن:ها يا استاذ جاسر قولت اى.
.
جاسر:والله العرض كويس اوى ويزن كمان موافق٠٠٠فمافيش اى اعتراض ع العرض كدا اتفقنا.
.
مازن بفرحه:ماشى كدا تمام٠٠٠سلام انا بقى٠
.
جاسر:طيب ماتيجى اوصلك ف طريقى.
.
مازن بضحكه:لا يا جاسر انا معايا العربيه بتاعتى٠٠٠مع السلامه.
.
جاسر بابتسامه و هو يودعه:سلام.
.
*ثم التفت جاسر الى سلوى ولكنه صدم حين روئيتها.
.
جاسر بخوف:سلوى٠٠ سلوى فوقى يا سلوى مالك يا حبيبتى.
.
ثم اخذها سريعا الى منزله وطلب حضور طبيب حالا.
.
الدكتور وهو يفحص سلوى:مش تقلق يا استاذ جاسر هى بخير بس اغمى عليها لانها مش اكلت ولا شربت اى حاجه من الصبح وشكلها اشتغلت كتير.
.
جاسر بغضب ف نفسه:طول عمرها كدا مش بتهتم باكلها طيب انا هعلمك ازاى تهتمى بنفسك شويه.
.
الدكتور:وانا اديتها حقنه بروتين دلوقتى وهى هتفوق دلوقتى وحمد الله ع سلامتها يا استاذ جاسر.
.
جاسر بارتياح:الله يسلمك يا دكتور٠٠٠٠شكرا تعبناك معانا.
.
الدكتور:ولا تعب ولا حاجه دا شغلى.
.
*ثم ودع الدكتور وذهب الى الغرفه التى توجد فيها سلوى*
.
جاسر بخوف:مش هتقومى بقا يا سلوى ولا اقولك يا سوسو٠٠٠٠قومى يلا علشان عايز احكليلك ع كل حاجه وعايز اقولك انا مين وعايز أعلمك تحرمى مش تهتمى بنفسك شويه.
.
افاقت سلوى وهى لا تستوعب ما الذى حدث لها:اااه يا دماغى٠٠٠اى دا هو انا فين.
.
جاسر بفرحه: حمدالله على السلامه يا سوسو.
.
سلوى باستغراب:سوسو!٠٠اوعى تكون انت.
.
جاسر بفرحه:ايوه انا جزر اى رأيك بقا ف المفاجأه الحلوه والجميله دى.
.
سلوى بغضب:يعنى انت قدامى عالطول وانا مش عارفاك وانت حتى مش رضيت تقولى يا بارد وحتى مش كلفت خاطرك وعرفتنى بأى حاجه وبعدين انت كنت هتعرفنى امتى يا استاذ.
.
جاسر بمرح:يا ستى كنت عايز اعرفك ف الوقت المناسب.
.
سلوى بتنهيده:ماشى يا جزر٠٠٠هو اى اللى حصلى٠٠وانا فين.
.
جاسر بشرح لها:مفيش دى حاجه بسيطه خالص  انا بس لفيت لقيتك مغمى عليكى مش عرفت اعمل اى لانى لو روحت بيتك مامتك لو عرفت ان انا جزر اللى كان بيلعب معاكى وانت صغيره مش هتخلينى اشوفك تانى زى زمان وممكن تاخدك وتسافرى تانى فاجبتك على بيتى وطلبت الدكتور وقالى انك مش بتاكلى كويس وانك مش كالتى حاجه ابدا من الصبح علشان كدا طلبتلنا اكل وزمانه ع وصول ٠٠٠ناكل بقا مع بعض النهارده بما انك عرفتينى ومش هنتخانق تانى ولا تتعصبى عليا.
.
سلوى بمرح:ايوه انت كدا صح٠٠٠بس مين قالك مش هنتخانق تانى ولا هتعصب عليك دى.٠٠انت لو عملت حاجه تضايقنى انا هتخانق معاك واكتر من الاول كمان.
.
جاسر بمرح:ماشى يا سلوى اللى يريحك.
.
سلوى بحزن:فاكر يا جاسر السبب اللى انا سفرت علشانه وسبتك وسبت البيت وكل حاجه وماما خلتنا مش نتكلم تانى.
.
جاسر بحزن شديد:ايوه فاكر ومش نسيت ابدا السبب كان ابويا واللى عمله فيكو ربنا يسامحه بقا دايما كان ماشى غلط ونتيجة دا اننا اتفرقنا عن بعص ومش عرفنا نتواصل ولا نشوف بعض تانى.
.
_____****_____

ملكت قلبىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن