شعرت شهد بالدماء تسيل عليها ولكنها لم تشعر بأى الم فتحت شهد عيناها ورأت يزن امامها وكانت يده تنزف الدماء.
.
شهد بخوف شديد وهى تختباء خلف يزن:يزن حبيبى.
.
يزن وهو يبعد سعيد عنه:ابعد يا ابن ال٠٠٠٠٠ انت ازاى تقرب من مراتى يا حيوان انت.
.
سعيد بغضب:شهد ليا انا وبس.
.
شهد وهى تمسك يد يزن بخوف شديد فقد نزفت بشدة نتيجه اعتراضه للسكين:يزن ايدك.
.
يزن بغضب:ماتخفيش عليا بس لازم الاول اربى الحيوان ابن ال.... دا.
.
(ثم قام يزن بضرب سعيد بشده حيث اصبح سعيد ملطخا بدمائه وكان يزن سيقتل سعيد الا ان اتت الشرطه ف الوقت المناسب واخذته من امامه)
.
يزن بغضب للضابط:لازم حضرتك تاخد بالك كويس من الساجين دا وخد بالك دا شيطان وممكن يعمل اى حاجه.
.
الضابط:متخفش يا استاذ يزن احنا هناخده ع سجن بعيد عن هنا خالص وهيفضل ف حبس انفراضى طولة حياته لانه اتعدى الحدود خالص واعتدى ع شرطى اثناء تأدية واجبه.
.
يزن بغضب:ياريت دا يحصل.*ثم ذهب الضابط ومعه سعيد*
.
شهد بخوف:ي٠٠٠يزن ايدك حبيبى يزن.
.
يزن بغضب وهو ينادى ع الحراس:يا بهايم يلا برا انتو.
.
الحراس:نعم يا يزن بيه.
.
يزن بغضب:عايز اعرف ازاى دا دخل البيت هنا هو انا حاطط اى ناس مش بتفهم.
.
احد الحراس:احنا مش نعرف يا استاذ يزن.
.
يزن بغضب:ازاى يعنى مش تعرفو انا حطتكوا ع القصر لبه يعنى...مين اللى دخل القصر النهارده.
.
احد الحراس:الخدم بس.
.
يزن بغضب:طيب هو كان فيه حد بينهم.
.
احد الحراس:ااه يا بيه اللى هي اسمها ريم كان معاها اخوها وقالت انه جاى يوصلها علشان خايف عليها وهيرجع تانى علشان كدا هى دخلت يعنى وكدا.
.
يزن بغضب:ريم اااه ماشى انا هوريها وانتو كلكو مطرودين من الخدمه.
.
الحراس:ليه كدا بس يا يزن بيه.
.
يزن بغضب:مازاجى كدا اتفضلو امن وشى حالا.
.
شهد ببكاء:يزن اهدى وتعالى نروح المستشفى ايدك يا يزن ودم.
.
يزن وهو ينزل الى اسفل وكان كل همه هذه التى كانت السبب ف كل شئ:ريم.
.
ريم وهى تهب امامه بكل خوف وتشعر وكأنها انكشفت:اوامرك يا بيه.
.
حضر الجميع ع صوته وهو ينادى ع ريم..
يزن بغضب:انا عايز اعرف حاجه واحده بس...احنا عملنالك اى علشان تعملى كل دا فينا.
.
ريم وهى لا تعرف ماذا تقول او كيف تبرر موقفها المحرج:ق٠٠قصدك اى يا بيه.
.
يزن بغضب وهو يمسكها من شعرها:انت هتستعبطى يا بت انت انت ليه كل الحقد دا احنا عملنالك اى دى جزاتنا يا ريم ان احنا لمناكى من الشوارع وخلناكى تشتغلى عندنا لما مفيش حد رضى يشغلك عنده دى اخرتها معانا.
.
ريم بخوف شديد من يزن:والله مش كنت اقصد انا غلطانه يا بيه سامحنى والنبى الطمع عمى عيونى
.
يزن بغضب وهو يتركها بقوه فوقعت ع الارض:طيب انت عملتى ليه كدا.
.
ريم والخوف يسيطر عليها:والله يا بيه كنت محتاجه فلوس انا اسفه انى سعدتهم كلهم يا بيه.
.
يزن بسخريه:كلهم اااااه يعنى انت اللى كنتى بتقولى تحركتنا ليهم كلهم اااه...بصى يا ريم انا مش بضرب واحده ست غير لما تكون تستاهل كدا واخرى اضربها قلم قلمين بالكتير بس انت محتاجه تربيه من جديد وانا هعرف اربيكى يا ريم كويس اوى انت مش هتخرجى من البيت دا غير لما تكونى اتعدلتى ولسانك دا يبطل كلام شويه دانت لو كنت طلبتى منى فلوس انا مش كنت هقول حاجه وكنت هدهالك كلها والله لانى كنت بعتبرك اختى يا ريم اللى مش جبتها امى ومش كمت عايزها تانى بس انت اخترتى الطريق الغلط.
.
ريم وهى تبكى بشده لانها حقا شعرت بالندم:انا غلطانه والله يا يزن بيه وانا استاهل اى حاجه انت تعملها فيا والله شوف اى اللى هتعمله فيا وانا معاك.
.
يزن وقد ابتسم واخيرا لانه يعرف ان ريم لا تتخذ بالعنف بل بالكلام ولكنه كان يقول هذا تهديدا لا اكثر:كدا تمام يا ريم انا مسامحك بس انا مش اقدر استأمنك تانى يا ريم انا اسف مش هقدر اخليكى تكملى شغل هنا بس انا هجبلك شغل ف مكان حلو ومع ناس حلوه.
.
ريم بفرحه:انا راضيه بأى حاجه يا بيه المهم انك تكون مسامحنى.
.
يزن بهدوء:دلوقتى ممكن تمشى يا ريم.
.
ريم بحزن:انا بتأسفلكوا كلكو وطمعانه ف مسامحتوا...بعد ازنكو.
.
الجميع:مسامحينك يا ريم....مع السلامه.
.
يزن بفرحه:اخيرا كل حاجه انتهت انا تعبت اوى من المواضيع دى.
.
شهد ببكاء:يزن علشان خطرى لو ليا خاطر عندك يلا نروح المستشفى.
.
يزن وهو ينظر ليديه فهو لم يشعر بها:اااااه هو انا استحملتها ازاى دى عموما انا هعقمها هنا وخلاص مش محتاجه مستشفى.
.
شهد بخوف:لا يا يزن الجرح كبير اوى ودا مش هيحصل ابدا يلا يا يزن والنبى.
.
يزن بتفكير:طيب الولاد يا شهد هما لسه صغيرين ومحتاجينك.. طيب خليكى هنا وانا اللى هروح.
.
شهد بخوف وبسرعه:لا طبعا داده سميه وماما هياخدو بالهم منهم والببرونات فوق علشان لو جاعوا ولا حاجه..لان انا مش ينفع اسيبك كدا لوحدك مستحيل.
.
يزن بقله حيله:خلاص يا حبيبى تعالى وامرى لله.
.
ثم انطلق يزن الى المستشفى.
.
الدكتور:الحمد لله جيت ف الوقت المناسب اصل الجرح نزف دم كتير اوى بس الف سلامه.
.
شهد بخوف:الله يسلمك يا دكتور يعنى مفيش اى خطر.
.
الدكتور:لا هو كويس بس لازم يغير ع الجرح عالطول وياخد الدوا دا بانتظام علشان الجرح يلم.
.
شهد :حاضر يا دكتور.
.
يزن بمرح بعد ذهاب الدكتور:ها ارتاحتى يا شهد انا حلو اهو.
.
شهد بدموع:انت ليه مسكت السكينه يا يزن افرض كان حصلك حاجه او المجنون دا عمل فيك حاجه انا كان هيحصلى اى انا مش مستغنبه عنك.
.
يزن بهدوء وحب:يعنى كنت اسيبك تضيعى منى دا مستحيل يا شهد انا مش اقدر اعيش من غيرك انت النفس اللى انا بتنفسه.
.
شهد ببكاء وهى تحتضن يزن: تعرف يا يزن انا حسيت ان مصيرى زى مصير مامتك انى اموت يا يزن وابعد عنك وعن ولادى انا افتكرت للحظه عمو سعد وهو كان بيقول زى المجنون دا اللى اسمه سعيد انه انت لو مكنتيش ليا مش هتكونى لغيرى سعتها سلمت امرى لربنا يا يزن وفضلت ادعى وغمضت عينى علشان اتخيل وشك قبل اما اموت علشان كنت عايزه اشوفك حتى ولو اتخيلك انا بحبك اوى يا يزن.
.
يزن بحب:ماتخفيش يا حبيبى بدام انا معاكى عالطول مش هسمح لحد يمس شعرة منك واهو خلاص كل حاجه بقت احسن من الاول يا ش وكل حاجه بقت تمام وخلاص الخطر راح عننا خالص وحياتنا هتكون فرح وبس.
.
شهد بفرحه:الحمد لله يا يزن.
.
____****____
.
بعد مرور مرور ثلاث سنوات.
.
يزن وهو يحتضن شهد من الخلف:صباح الخير يا حبيبى.
.
شهد ببرود:صباح النور.
.
يزن باستغراب:اى مالك ف اى.
.
شهد ببرود:مفيش انا بجهز بس علشان اروح المستشفى.
.
يزن باستغراب:والله ع اساس انا كدا صدقتك وخلاص يعنى ولا اى...قولى فى اى.
.
شهد بغيظ:والله يعنى انت مش عارف يا يزن.
.
يزن بتفكير وهو يحاول التذكر:والله يا شهد مش عارف طيب قولى ف اى.
.
شهد بغضب:اااه ماشى هقولك يعنى امبارح حضرتك قاعد مع مراد وغمزه وسليم ولاء و اى كنت قاعده جنبكو وانت مش عبرتنى بكلمه واحده حتى مش قولتلى اى حاجه.
.
يزن وهو لم يستطع كتم ضحكته:هههه يعنى انت زعلانه علشان كدا.
.
شهد بغيظ:وهو دا مش سبب انت حسستنى انى كيس جوافه جنبك.
.
يزن بمرح:اعمل اى يعنى يا شهد انا لازم احسس ولادى انى مهتم بيهم جدا مش عايز افرق حد عن حد ابدا عايز احسسهم ان هم اولويتى الاولى يا شهد علشان عايزهم يكونوا قريبين منى جدا وعالطول يسمعوا كلامى وطبعا بعد ماشرفنا الاستاذ سليم.
.
شهد بغيظ:هم اولوياتك الاولى طيب انا اى يا يزن اولويتك الثانيه.
.
يزن بمرح وهو يحتضنها:انت مش اولويه ف حياتى انت حياتى كلها.
.
شهد بمرح:طيب ماتعتبرنى واحده من ولادك وخدنى معاهم وكدا يعنى.
.
ضحك يزن ع طفولتها هذه:هههه انت مش ملاحظه انك بقيتى ام لتلت ولاد لاء وكمان بقيتى دكتورة ف مستشفى كبيرة جدا.
.
شهد بمرح :و اى يعنى لو ادلعت ع جوزى شويه.
.
يزن بمرح:ماتيجى ناخد اجازه النهاردة من الشغل.
.
شهد وهى فهمت مقصده وابتعدت عنه سريعا:لا٠٠٠مهو٠٠٠انا يعنى عندى شغل كتييير اوى ومش ينفع اسيبه كدا مش دكتورة بقا والحمل عاد تقيل عليا ومسؤليتى كبيره.
.
يزن بمرح:طيب مش تنسى غدى انهارده.
.
شهد بمرح:لا طبعا الا النهارده فاكراه كويس اوى...سلام.
.
يزن بحب:سلام يا حبيبى.
.
______*****_____
.
.
كانت شهد ف المستشفى وكانت تعمل بجد فهذه مستشفى للمحتاجين تعالج فيها شهد كل من يحتاج مساعده بدون مال فقد كان هذا حلمها وقد حققه لها يزن الى ان اتى حالة اسعاف خطيره.
.
الممرضه:دكتورة شهد ف حاله اسعافيه خطيره جدا ولازم حضريتك تيجى معايا.
.
شهد بسرعه:طيب يلا بسرعه.
.
ذهبت شهد الى غرفه الاسعاف ولكنها تفاجأت بمن فيها:عمو سعد.
.
خرجت شهد من الغرفه وهى خأفه كثيرا من منظره فهذه ليست حادث عاديه هذه حادث خطر جدا والان هو بين الحياه والموت وف يدها العلاج.
.
رولا وهى تسرع لشهد:ارجوكى يا شهد ابوس ايدك انقظى بابى ارجوكى مش تدخلى مشاكلنا ف حالته.
.
شهد وهى توقف رولا:مش تقلقى يا رولا انا هجيب اشطر دكتور هنا بس انا اسفه مش هقدر اعمله انا العمليه الحادثه كبيرة جدا ودموعى مش قادرة ابطلها لانى ف الاول والآخر انا كنت عارفاه وانا مش هقدر والله.
.
رولا بخوف:طيب اعملى اللى تعملى بس انقظيه.
.
شهد بتوتر:هشوف حاضر وهعمل اللى عليا بإذن الله.
.
.
اتصلت شهد باكبر الدكاترة ف البلاد وجميعهم حاولوا انقاظه ولكن للاسف كان الحادث كبير جدا ولم يستطيع النجاه.
.
شهد وهى تنتظر مع رولا ف الخارج:ها يا دكتور.
.
الدكتور بحزن:انا متأسف احنا عملنا اللى علينا بس مش عرفنا ننقظه لان الحادثه كانت كبيرة اوى وبالذات ع سنخ دا شدى حيلك بعد ازنك.
.
شهد بصدمه وهى تبكى:شكرا يا دكتور ع تعبك معانا.
.
رولا وهى تقول لشهد:انت السبب انت مش كنتِ عايزاه يعيش اصلا علشان تنتقمى مننا.
.
شهد بغضب:انا كنت بحسبك اتغيرتى بس انت مش بتتغيرى ابدا بجد انت واحده مش تستحقى اى حاجه يا رولا ولا حاجه انا عمرى ما هنزل للمستوى دا حتى لو هو كان سبب ف يوم من الايام بمشاكل لعيلتى بس انت مش هتفهمى دا.
.
_____******______
أنت تقرأ
ملكت قلبى
Romanceحياتها كانت عبارة عن حزن وألم وعدم وجود امان لها الى ان آتى امانها ولكن كان بالنسبة لها انه يجب ان يكون هناك حب ليكون هناك أمان، دخلت عالمه وملكت قلبه، ودخل عالمها المظلم وجعل فيه النور وغيره كله فقط الفرح فيه.