26

5.7K 123 0
                                    


يزن بصدمه وفرحه شديدة:اى انا مش مصدق نفسى.
.
شهد بفرحه:اه والله يا يزن..انا حامل انا مش كنت مصدقه بردو انا مبسوطه اوى يا حبيبى.
.
رفعها يزن بين يديه واخذ يدور بها اما الجميع.
.
سميه بفرحه:براحه يا يزن هى حامل...الف مبروك يا شهد.
.
يزن وهو ينزل شهد:اه صح...بس الفرحه مش سيعانى ومش عارف اعمل اى علشان اعبر عن فرحتى.
.
شهد بفرحه وهى تنظر له:الله يبارك فيكى يا داده...ولا سيعانى ع فكرة انا كمان.
.
الحاج محمود بفرحه ومرح: خلاص الفرحه مش سيعاكو انتو الاثنين..ها كدا راضيين.
.
شهد بفرحه:لا بدام بابا اتكلم يبقا كدا تمام.
.
الحاج محمود بفرحه:الحمد لله يا رب هشوف احفادى قبل اما اموت...ربنا يتمملك ع خير يا شهد.
.
شهد بفرحه:بعد الشر عليك يا بابا  ربنا يخليك لينا يا حبيبى.
.
يزن بمرح:الله الله الله...حبيبى مرة واحده لا اعملكو انا بقا كوبيتين لمون.
.
شهد بمرح:فكره بردو.
.
يزن وهو يرفع حاجبيه:والله.
.
شهد بضحك:هههههه انت بتغير ولا اى وبعدين دا باباك يا حبيبى.
.
.
يزن بمرح:اسمه الحاج وبعدين هو لسه ف عز شبابه يا بنتى هنقعد نعيد الكلام كتير ولا اى يا حاج.
.
الحاج محمود بسعاده:اومال يا يزز دانا كنت ناوى اتجوز وادور ع عروسه بس شكلى لقتها.
.
يزن بضحك:لا الا شهد شهد دى بتعاتى انا وبس.
.
شهد بضحك:هههههه خلاص والله مش عدت قادرة من الضحك.
.
يزن بمرح:اااه صح انت حامل مش تضحكى كتير.
.
شهد:بس بطل انت بس كلامك اللى بيضحكنى دا.
.
يزن بمرح:هحط القفل ع بوقى.
.
شهد لم تستطيع كتم ضحكتها: هههههههه.اااه..ههههههه والله حرام بطنى وجعتنى من الضحك.
.
يزن بضحك:طيب يلا اطلعى فوق علشان ترتاحى يا حبيبى... وقال بهمس ف ازنها:وعلشان اباركلك واعقبك لانك مشيتى من غير اما تقوليلى.
.
شهد بمرح:اسفه.
.
يزن بمرح اكبر:كلمه اسفه مش بتصلح حاجه.
.
ثم صعدا الاثنان الى الاعلى.
.
سميه للحاج محمود:الف مبروك يا حاج هتبقى جد.
.
الحاج محمود بضحك:والله من اول ماشهد دخلت البيت دا والبيت دا كلخ فرحه ربنا يباركلنا فيها والبيت يزيد فرحه بوجودها اكتر واكتر.
.
___***___
.
ف المساء جاسر وهو يتحدث مع سلوى:حامل بس ازاى يزن دا مش يقولى دا طلع نمس.
.
سلوى بضحك:ههههه بطل يا جاسر الله وبعدين يزن عامل حفله بكرا وشهد عازمانى عليها بتقول هو عامل حفله علشان هى حامل وعملها مفاجأه كبيرة اوى ف الحفله ويعينى هى هتموت وتعرفها..ههههه.
.
جاسر بضحك:مفاجأت يزن كترت اليومين دول بس عموما يا ستى انا عندى ليكى خبر حلو جدا.
.
سلوى بتسأل:اى هو ها قول يلا.
.
جاسر بمرح:خلاص والله هقول اهو..بما انك يا استاذه سلوى خلصتى الامتحانات ودرجاتك هتطلع بعد اسبوع فقررت ان قبل الاسبوع دا انت لازم تكونى ف بيتى.
.
سلوى بحزن:ازاى يا حلو انت.. انت ناسى ان احنا لازم نتخطب سنه ودا اللى ماما طلبته.
.
جاسر بمرح:يا سلوى يا حبيبتى احنا اصلا متجوزين وبعدين انا مش عدت قادر ابعد عنك اكتر من كدا وانا هتفق مع يزن نفتح الموضوع دا بكره بعد الحفله مع اهلك ويا ستى يزن وحازم هيكونو معايا وهيقنعوهم ولا انت تشكى.
.
سلوى بخجل:لا طبعا...وياريت يا جاسر ماما توافق هي وبابا.
.
جاسر بمرح:اى..نفسك تيجى انت بردو ولا اى.
.
سلوى بخجل شديد:هااا٠٠٠اقفل يا جاسر الخط يلا سلاااام.
.
جاسر بمرح:سلام يا حب جاسر الوحيد.
.
سلوى بعد اغلاق الخط:بحبك يا جسورتى والله.
.
______****______
.
اتصل يزن بجاسر وحازم مع بعضهم.
.
حازم بمرح:اهلا بالحبايب.
.
جاسر بمرح اكبر:لا قول اهلا بالنمس.
.
يزن بمرح معهم:بس ياض انت وهو.
.
حازم:الف مبروك يا عم يزن خلتنى خالو بالسرعه دى.
.
جاسر بتفكير:هو انا هكون اى يا يزن.
.
يزن بمرح:الله يبارك فيك يا حازم...انت ياعم بمسابة اخويا فهتكون عمه او عمها جاسر.
.
جاسر بمرح:لا انا هكون جاسر بس انا لسه صغير يا خويا.
.
الجميع ضحك.
.
يزن بسعاده:المهم بكرا طبعا كلكو جايين الحفله وانتو طبعا مش محتاجين عزومه.
.
جاسر:يابنى قولتلك انا راشق ف اى حاجه بعزومه او لاء.
.
حازم بضحك:ههههه يعنى زى اللبانه.
.
يزن بفرحه:ماشى يا عم الراشق.
.
جاسر:بقولك يا معلم انت وهو انا عايز افتح موضوع فرحى انا وسلوى بكرا بعد الحفله قبل اما باباها ومامتها يروحو هتساعدونى ولا اى.
.
حازم ويزن بمرح:امممم لا.
.
جاسر بمرح وتمثيل:اخس عليكو وانا اللى قلوت انتو اللى هتقفوا جنبى وانتو سندى وكا حاجه ليا ف٠٠٠٠
.
حازم بمرح:لا يا جاسر حاسب الدمعه هتنزل من عنيا اى يا بنى التمثليه اللى انت عملتها دى.
.
جاسر بمرح:علشان اكسب قلبكو يا غبى انت وهو.
.
يزن بضحك:هههه خلاص يا معلم اعتبر الموضوع انتهى احنا هنقنعهم بس شد حيلك انت بس.
.
جاسر بمرح:شكرا يا معلم يزن.
.
ثم اخذ الجميع يتحدثان عن الحفل.
.
_____****_____
.
كانت سمر ورولا يجلسان مع بعضهما:طيب احنا هنعمل اى دلوقتى الزباله دى  طلعت حامل.
.
(قالت هذه العباره رولا وعيناها تشتغل غضب)
.
سمر بخبث:لازم نخطفها او نسقتها ع الاقل لان لو الولد دا ايجا انا مش هطول جنيه واحد.
.
رولا بخبث:لا هى لازم تموت.
.
سمر بصدمه:انت اتجننتى تموت.
.
رولا بغضب:مش ليكى بقا دخل انت خدى منها اللى انت عايزاه وسيبهالى بعد كدا.
.
سمر بخبث:طيب انا مليش بقا دعوه باللى انت هتعمليه.
.
رولا بخبث:تمام..بس احنا هنعمل اى.
.
سمر بتفكير:مفيش حل غير اننا نخطفها.
.
رولا بخبث:طيب ازاى.
.
سمر بتفكير:هقولك بس لازم الاول ع الاقل يكون معانا ناس كدا تحمينا او زى ما بيقولو عصابه واللى عايزينه انا هدفع.
.
رولا بتفكير:وانا بردو معاكى ف الموضوع دا..هحاول اشوف انا الموضوع دا بس قولى اى هي الخطه.
.
سمر بخبث:اسمعينى كويس....
.
_____*****_____
.
ف الصباح استيقظت من نومها وهى تشعر بثقل كبير.
.
يزن بفرحه:يا صباح الخير و النور والفل.
.
شهد بفرحه:علشان شوفتك بس... هى الساعه كام.

يزن بضحك:هههههه احنا الظهر يا حبيبى.
.
شهد بانتفاضه:اى يا نهار اسود انا نمت دا كله بس ازاى.
.
يزن بضحك لم يستطع كتمه: ههههههه اهدى بس يا حبيبى انت حامل والحامل عالطول كدا ولا اى.
.
شهد بتفكير:اااه صح ماشى يا يزن.

يزن بفرحه:طيب الفستان هيجى دلوقتى انت البسيه واجهزى وبعدين انزلى.
.
شهد بفرحه:ماشى يا حبيبى.
.
يزن بتسأل:صحيح يا شهد انا نسيت اسألك انت ف الكام.
.
شهد بفرحه:انا يا حبييى داخله الشهر الثالث كمان ١٠ ايام.
.
يزن بفرحه:يااااااه انت حامل بقالك كتير بقا وانا مش عارف.
.
شهد بمرح:يعنى هو انا اللى كنت عارفه.

يزن بمرح:تعرفى انا نفسى ف بنت شبهك.
.
شهد بفرحه:انا هقولك حاجه كنت عايزه اقولك عليها ف الحفله بس مش عدت قادرة اكتم اكتر من كدا.
.
يزن بتسأل وقلق:اى ف حاجه انت تعبانه ولا حاجه.
.
شهد بسرعه:لا لا انا بخير بس يعنى٠٠٠هو٠٠٠انا حامل ف توأم يا يزن.
.
يزن وكان يتمنى ان يطير من الفرحه من كتر سعادته:اى..انا مش مصدق ودانى انا مش عارف اعمل اى انا فرحان اوى يا شهد انا بحبك اوى ومش تقولى.
.
شهد بفرحه من اجله:وانا بحبك بردو يا حبيبى واهدى كدا.. احم انت مش هتقولى بقا اى المفاجأه.
.
يزن بخبث:لا ويلا اجهزى لسه شويه صغيرين وخدى بالك من عيالى.
.
شهد بتنهيده:حااضر.
.
____***____
.
حل المساء واستعدت شهد الى الحفله ولبست فستان من اللون السماوى الذى يبرز جمالها ووضعت ميكب خفيف يتناسب معه ونزلت الى الحفل حيث حضر الجميع بالاضافه الى رولا وسمر اللذان كانا ينفجران من الغضب.
.
نزلت شهد الى اسفل وتفاجأ يزن من جمالها هذا وذهب اليها وقال لها ف همس:اى الجمال دا.
.
شهد بمرح:انا جميله عالطول ع فكرة.

يزن بمرح:ماشى يا حبيبى كل حاجه تهون النهارده.
.
شهد بمرح:علشان كدا انا هعمل اللى انا عايزاه النهارده.
.
يزن بتحزير:بس مش تتمادى يعنى.
.
شهد بمرح:طبعا يا حبيبى.
.
يزن بضحك:طيب يلا بينا نروح نسلم ع المعازيم.
.
شهد بسعاده:يلا.
.
كان الحفل جميل جدا وكان يزن يعرف الجميع ع زوجته ورجال الاعمال الذى يتعامل معهم يزن وكان الجميع منبهر بجمال شهد حتى وهى حامل وكانت رولا ستنفجر من الغيظ ولكنها حاولت تمالك اعصابها.
.
رولا الى شهد:الف مبروك يا شهد.
.
شهد بابتسامه:الله يبارك فيكى.
.
رولا بتمثيل:اوعى تكونى لسه زعلانه منى عموما انا اسفه يا شهد ع كل اللى عملته.
.
شهد بابتسامه خفيفه:عادى يا رولا خلاص.
.
رولا:اوك..بعد ازنك.
.
ثم ذهبت رولا الى سمر.
.
رولا بغضب:احنا هنفز اللى احنا اتفقنا عليه امتا.
.
سمر بخبث:دا طلعت حامل ف توأم ينهار اسود.
.
رولا بغضب اكبر:جوبى عليا.
.
سمر باستوعاب:ها...اصبرى بس لما نتيجه الامتحانات تظهر علشان افضلها اسبوع بس وكله هيكون تمام.
.
رولا بغضب:هحاول اصبر.
.
______****______
.
سلوى وسهيله ذهبا الى شهد.
.
سلوى بمرح:اش اش اش اش اى ياناس الجمال دا كله هو الحمل بيحلى كدا.
.
شهد بضحك:بجد انا حلوه.
.
سهيله بفرحه:دانت ملكة الحفله يابنتى والله.
.
شهد بفرحه:شكرا يا سهيله عقبالك يا قلبى.
.
سهيله بفرحه ف نفسها:يا رب يا شهد.
.
______*****______
.
يزن وهو ينادى ع شهد ويحاول جذب انتباه الجميع وقال وهو ممسك المايك:ممكن تنتبهولى شويه.
.
التفت له الجميع.
.
يزن بفرحه:النهارده انا بحتفل باحلى واجمل لحظه ف حياتى لانى طبعا هكون اب قريب جدا وعايز اقول لشهد ان انا بحبها جدا جدا جدا ومش قادر اوصف حبى ليها ابدا وعايز اديها هديتها بمناسبة حملها دا وانا متأكد ان هديتى هتعجبها اوى.
.
كانت شهد تستمع الى كلام يزن وكانت الدموع تملأ عيناها وفجأه انطفأ الضوء ولكن كان هناك ضوء مشع باتجاه باب القصر وتفأجات شهد مما رأت.
.
شهد بصدمه:ماما.
.
ثم نظرت الى يزن الذى ذهب واحضرها اليها.
.
ثريا والدة شهد والتى تبلغ من العمر ٥٠ عاما:بنتى شهد.
.
شهد بدموع ولا تستوعب ما يحدث:ماما طيب ازاى.
.
امر يزن بإعادة الضوء وصدمت سلوى ايضا فشهد كانت تحكى لسلوى كل شئ فلماذا لم تقل لها انها والدتها ما زالت ع قيد الحياه واين كانت كل هذه المده
.
ثريا وهى تحتضن شهد:بنتى حبيبتى انت وحشتينى اوى.
.
شهد وهى تحتضن والدتها هى الاخرى:ماما حبيبتى انت كنت فين ومش جتيلى ليه انا كنت عايزاكى اوى جنبى انا مش فاهمه حاجه.
.
يزن بفرحه:انا هفهمك.
.
*Flash Back*
.
يزن وهو ذاهب الى القاهرة حيث هناك احد افرع شركته ولكنها توقف عند احد الكافيهات.
.
يزن وهو ينادى ع احد العمال:بعد ازنك.
.
ثريا:تأمر بأى يا بيه.
.
يزن وهو ينظر اليها بصدمه فهى تشبه كثيرا حبيبته نعم انها تشبهها كثيرا:انت مين.

ثريا بحزن:نعم...حضرتك تشرب اى.
.
يزن وهو يجلسها بجانبه:اتفضلة كدا عايز اسأل حضرتك ع حاجه.
.
ثريا:مش ينفع يا استاذ انا بشتغل هنا.

يزن:مش تخافى.
.
ثريا:حاضر.
.
يزن بتسأل:انت عندك بنت اسمها شهد.
.
ثريا بصدمه وبكاء:ايوه يا بنى انت عرفت ازاى.
.
يزن بفرحه:انا ابقى جوزها.

ثريا:يا حبيبى..انت جوز بنتى هى بنتى اتجوزت امتى..الف مبروك يا حبيبى
.
يزن بفرحه:من ٧ شهور كدا...بس انت لازم تيجى معايا وبعدين انت بتشتغلى هنا ليه.
.
ثريا بحنان:حكم القوى ع الضعيف يا بنى...يعنى اصرف منين.

يزن بحنان:خلاص معدش ليه لازمه شغل هنا يلا بينا.
.
ثريا بحنان:يلا لحسن انا هموت واشوف شهد ضى عيونى.

يزن بحنان:بعد الشر عليكى يا امى يلا.
.
*Back*
.
شهد ببكاء:يا حبيبتى يا ماما انت عايشه وانا مش عارفه طيب ازاى وبابا قالى غير كدا.
.
ثريا بحزن:انا وابوكى اتجوزنا بس مش كنا بنحب بعض بس كان ف احترام متبادل بنا وبعدين انا ولدتك وابوكى كان روحو فيكى وكان مش يقدر يستغنى عنك لحد اما ايجت مراته الثانيه وحبها بس ابوكى مش كان يعرف نواياها اى وبردو من غبائى مش كنت اعرف بردو حاجه عنها وقالى انه هو حبها وانا قولت انا مش اقدر اعيش مع واحد بيحب واحده تانيه فانفصلنا وقبل اما ننفصل قالى ان هو هيتكفل بيا وهيبعتلى مصروف شهرى وانا وافقت بس كان شرطه انك تفضلى معاه وكان عمرك ساعتها سنه وبعدين رفضت قالى لو مش وافقت هياخد حضنتها بالمحكمه فمش ليها لازمه البهدله ووافقت علشان مش ابهدلك معانا بس ابوكى قال كدا علشان بيحبك اوى يا بنتى انت كنتى نَفَسُه وبعد كدا انا مشيت روحت القاهرة وكان بيبعتلى فلوس وبعدين اتجوز وبعتلى بعد جوازه فلوس مرتين وبعد كدا قطع بيا وعرفت ان مراته كانت مفهماه ان الفلوس بتوصلى بس مش كان بيوصلى حاجه وكانت بتاخد الفلوس لحسابها وبعدين اوكى نقل البيت ومش عرفت اوصلك بعديها يا شهد واضطريت انى اشتغل علشان اعيش.
.
شهد ببكاء:يا حبيبتى يا ماما دا كله حصلك وانا مش عارفه ومش عارفه حتى انك لسه عايشه وكانو بيقولولى انك ميته انا زعلانه اوى من بابا.
.
ثريا بسرعه:لا يا شهد ابوكى طيب اوى وعمل كدا علشان مش عايز يخصرك وكان عايز يقولك بس هو تعب زى مانت عارفه.
.
شهد بحزن:معاكى حق يا ماما بس يلا ننسى الماضى يا حبيبتى واحتفلى معايا بجد انت اجمل هديه يا ماما.
.
ثم نظرت الى يزن وقالت بهمس بنظره تملأها الحب:بحبك يا احسن يزن
.
______****_____
.
احتفل الجميع بهذه المناسبه الجميله وبعد انتهاء الحفل قرر جاسر أن هذا الوقت المناسب لكى يقول لوالد ووالدة سلوى.
.
جاسر بتوتر:بص بقى يا عمى انا لازم اعمل فرحى انا وسلوى قريب جدا انا عايزها والله يا عمى.
.
مرفت:مش احنا اتفقنا يا لمض أن انتو هتفضلو كدا سنه.
.
جاسر بتمثيل:صحيح احنا اتفقنا بس اعمل اى قلبى مش قادر يستحمل بحبها اوى يا خالتى اعمل اى.
.
الجميع وهو يضحك: هههههههههه.
.
يزن بمرح:الله عليك يا برنس بجد انت ممثل هايل.
.
جاسر بمرح:ها اقنعتك ولا اى.
.
محمد:اى رأيك يا سلوى.
.
سلوى وهى تخفض رأسها من الخجل:موافقه يا بابا.
.
محمد:وانت يا مرفت.
.
مرفت بحنان:جاسر خلاص عاد مننا وعلينا واحنا عرفناه كويس أوى فمش ليه لازمه السنه...انا موافقه.
.
محمد:وانا موافق كمان.
.
جاسر:اوبا يا جدعان أخيرا سلوى هتكون ليا واخيرا.
.
يزن:طيب أهدى شويه يا جاسر وبراحه ع نفسك شكلك هيبقا وحش دلوقتى.
.
حازم بفرحه:الف مبروك يا برنس.
.
جاسر بفرحه:الله يبارك فيك عقبالك يا حازم كدا ان شاء الله.
.
حازم وهو ينظر الى سهيله:قريب إن شاء الله.
.
ثم حدد الموعد بعد خمسه ايام(بمعنى قبل ظهور النتيجه بيوم) ..ثم ذهب الجميع.
.
______******_____
.
مر الخمسة أيام ع خير والجميع ف سعادة من حمل شهد ورجوع والدتها إلى حضنها وايضا من فرح جاسر وسلوى فكان الجميع ينتظر هذا اليوم وكانت سمر ورولا ينتظران هذا اليوم لأن بعد هذا اليوم ستنقلب حيات شهد رأسا ع عقب ف نظرهم.
.
رولا بخبث لسمر:خلاص هانت يا سمر بكرا النتيجه هتتطلع وهننفز الخطه.
.
سمر بخبث:انت لقيتى ناس يعملوا المهمه دى.
.
رولا بخبث:دى عصابه يا بنتى والرئيس بتاعها دا واحد دماغه سم.
.
سمر بتسأل:انت شوفتيه.
.
رولا بسرعه:لا مش شوفته يا بت هما قالو أن هو مش هيجى غير لما ننفذ العمليه علشان يجى يقبض فلوسه لانه مش بيأمن لرجالته.
.
سمر:اممم وعرفتى دا منين.
.
رولا:كنت قاعده ف كفايه وسمعت ناس بيتكلمو عنه فاسألتهم عنه وعرفت مكانه فين وقررت انى ارحله بس طبعا مش رضيوا يدخلونى لي فاتكلمت مع واحد من رجلته واتفقت معاه وكله تمام.
.
سمر بخبث:اشطا بدأ العد التنازلى.

_______*****_______
.
.
حل المساء عليهم وها قد أتى موعد الزفاف فكانت سلوى مثل النيران بفستانها الابيض التى ساعدتها شهد ف شرائه وجمالها الخلاب ومكياجها الذى كان بسيط جدا لانها لا تحتاج إليه بالنسبه لجمالها وقد وافق واخيرا جاسر أن يسمح لها بالظهور بشعرها فهو مثل يزن حاد الطبع بهذا الامر ايضا.
.
شهد ليزن بفرحه:سلوى جميله اوى اوى يا يزن.
.
يزن ببرود:والله مش عارف انتو بتحبو تبانو بشعركو ليه.
.
شهد بمرح:لان دى فرحه العمر يا يزن وبعدين انا كنت هبوس ايدك علشان اكون بشعرى وانت مش وافقت.
.
يزن بفرحه:لان شعرك الجميل دا مش ينفع حد يشوفه افرص اتحسدتى دلوقتى.
.
شهد بفرحه:لا ماتخفش.

كان الفرح ولا اروع وكانت سلوى سعيده جدا أحقا الان تزوجت منه.
.
بعد انتهاء الفرح.
.
يزن بفرحه لصديقه:مبروك يا معلم.
.
جاسر:شكرا يا نمس انت.
.
يزن بمرح:ماتلم نفسك ياض.
.
جاسر بفرحه:خلاص يا معلم انا اسف.
.
يزن بفرحه:طيب يلا سلام.
.
ثم توجه كلا منهم إلى منزله.
.
جاسر لسلوى:انا مش مصدق والله انك بقيتى بتاعتى.
.
سلوى بخجل:انا بتاعتك من زمان اوى يا جاسر.
.
جاسر:منا عارف انت هتقوليلى.
.
_______****______
.
.
ف الصباح كان الكل قلق بسبب النتيجه.
.
شهد بتوتر:يارب...يارب انا وسلوى وسمر وسهيلة ننجح لله وللوطن انا موافقه بس ننجح ورولا كمان لأنها اتغيرت..يارب.
.
يزن بمرح: هتفضلى راحه جايه كدا كتير عيالى هيتعبوا.
.
شهد بقلق:اسكت انت. انت ايش دراك انت وانا عارفه مصلحت عيالى.
.
يزن بفرحه:ماشى يا ستى هسكت اهو.

وبعد وقت ليس بقصير.
.
يزن لشهد:النتيجه طلعت.
.
_____****_____

ملكت قلبىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن