اتصل حازم ع شهد
.
سمر:الو يا حازم.
.
حازم وهو ينظر للهاتف باستغراب:اى دا هو دا مش رقم شهد ولا انا غلط ولا اى.
.
سمر ببرود:اه هو ٠٠٠بس انت عارف ان هى دلوقتى زمنها بتنظف البيت مع الخدامه اللى جوه دى.
.
حازم بغضب:قولتلك مليون مره احترميها شويه مش علشان حاجه يا ستى لانى مش منتظر منك اى حاجه و علشان انا عارف انك بتنكرى الجميل فعلشان ع الاقل هى اكبر منك وقد ماما الله يرحمها.
.
سمر بلامبالاه:يووووه يا حازم خلاص يا عم مش كل مره تسمعنى المرشح دا والله انا حفظته يا حازم ٠٠٠هاااا كنت عايز اى خلصنى.
.
حازم ببرود:ممكن يا ابله تودى الفون لشهد علشان انا عايزها يا هانم دا لو مش هتعب حضرتك وتقومى من مكانك.
.
سمر بغيظ:حاضر هدهولها اهو يا حازم.
.
سمر ف نفسها بغضب:ليه يعنى اوصلهولها هو انا الخدامه بتاعت سيادتها والله ماعرف اى دا٠٠٠٠اوووف.
.
"ثم ذهبت وتناولت منها شهد الهاتف "
.
شهد بحب:الو يا زوما.
.
حازم بحنان:الله عليك يا معلم وانت رايق.
.
شهد بخجل:عايز اى يا حازم قول بسرعه علشان انا بنظف ومش فاضيه.
.
حازم بهدوء:بصى يا ستى انا اتفقت مع يزن انك هتقابليه النهارده ف كافيه٠٠٠٠٠ع الساعه ٥ كدا.
.
شهد بحب:اوكى تمام انا هروح الساعه ٥ بالضبط عنده.
.
حازم بمرح:براحه عليه شويه يا شهد.
.
شهد ببرأه:ف اى يا حازم هو انا هاكله يعنى ولا هاكله دا انا طيبه جداااا ومبعملش حاجه خاااالص.
.
حازم بضحك:ههههههه....لا يا ستى دا كلامك بحد زاته مصيبه.
.
شهد ببرأه:ماشى يا زوما.
.
حازم بضحك:هههههه٠٠٠٠٠طيب عايزه حاجه.
.
شهد:اعوز سلامتك٠٠٠٠مع السلامه.
.
.
.
"ثم اغلقت الخط وهى تقول ف نفسها:انا لازم اتفق معاه ع كل حاجه بس عالله يتنازل و يوافق.
.
____****____
.
سمر وهى تتحدث ف الهاتف:عدي عليا بكرا ماشى.
.
سهيله بموافقه:خلاص يا سمر انا من امتى مش بعدى عليكى اشمعنا يعنى بتأكدى عليا ف دى وبكرا بالذات.
.
سمر بارتباك:ها٠٠٠٠مش ف حاجه يا ستى بس للتأكيد ولو مش رديت اطلعيلى فوق.
.
سهيله بتذكر وحزن:لا يا سمر انا مش عدت داخله البيت دا تانى.
.
سمر ببرود:انت زعلتى من حازم يا سهيله دا هو عالطول كدا والله مش تاخدى ع كلامه يا ستى خلى قلبك ابيض.
.
سهيله بحزن:لا يا سمر يعنى لا ٠٠٠انت يا ستى لو مش رديتى انا هتصل عليكى وخلاص تمام كدا.
.
سمر بفرحه من نجاح خطتها:اوك كدا تمام٠٠٠صحيح هو انت بتعملى اى دلوقتى.
.
سهيله بتنهيده:هكون بعمل اى يعنى بذاكر ياختى٠٠٠وانت بتذاكرى؟
.
سمر بعيظ:لا لسه ٠٠٠ومش جايلى مزاج النهارده امسك كتاب خااالص.
.
سهيله باستغراب:اى اللى انت بتقوليه دا هو بالمزاج يا سمر ٠٠٠٠اى يا بنتى دا الامتحانات مش عاد عليها الا اسبوعين ودى اخر سنه لينا يعنى لازم نركز شويه عن اى سنه كمان احنا ف ثانويه عاااامه اجبلك مكرفون وافكرك كل شويه.
.
سمر بغضب مكبوت:بصى يا سهيله انت مش هتعلمينى اعمل اى ومعملش اى يعنى مش عايزه منك نصايح خلى نصايحك دى لنفسك يا فيلسوفة العصر انت ٠٠٠انا عارفه انا بعمل اى كويس وعايزه اى.
.
سهيله بحزن:خلاص يا سمر انا مش كان قصدى حاجه والله٠٠٠مع السلامه.
.
"ثم اغلقط الخط وقالت ف نفسها:انا بردو مش هعرف اشوفك كدا وانت بقالك كتير مش ذاكرتى ومش اعمل حاجه دا حتى انت صحبتى الوحيده ٠٠٠٠٠جاتلى فكره"
.
____***____
.
*ف المكتب*
.
يزن ببرود:ها عرفت كل حاجه عن الانسه سلوى.
.
الحارس:ايوه يا استاذ يزن ٠٠٠اتفضل ال cv دا ف كل حاجه.
.
يزن ببرود:ماشى ممكن تتفضل انت.
.
الحارس:عن ازنكوا.
.
جاسر بمرح:اى يا عم انت عايز تعرف عن البنت دى كل حاجه ليه كدا يا برنس.
.
يزن بصرامه وغضب منه:علشان هى بتشتغل هنا ف الشركه وكمان هى ف قسم الحسابات فلازم اعرف عنها كل حاجه انا مش هأمن فلوسى ع واحده مش اعرفها ولا اى يا استاذ جاسر.
.
جاسر وقد عرف خطأه:خلاص يا معلم انت اتحولت كدا ليه...انا اسف.
.
يزن بمرح:اتحولت ٠٠٠٠ياض قولتلك مية مره مش تكلمنى كدا ف الشركه يابنى يا حبيبى انا هنا مديرك مش صاحبك اللى بره الشركه دا٠
.
جاسر بمرح:وانا قولتلك مليون مره انا مش هتغير ابداا حتى ولو اى.
.
يزن بابتسامه:طيب خد انت ال cv دا وشوفه انت.. اصل انا عندى مشوار كدا.
.
جاسر وهو يغمز له:ماشى يا معلم روح انت وسيب الحمل عليا.
.
"ثم تناول منه ال cv وذهب قبل ان يقول له جاسر اى شئ آخر وقبل ان يفعل به شئ يندم عليه"
.
جاسر وهو ينظر لل Cv بصدمه:سلوى محمد عثمان.
.
_____***____
.
"ف الكافيه الساعه ٥"
.
"دخلت الكافيه وهى متررده وكلما اقتربت من الطاوله التى يجلس عليها نبضات قلبها تتسارع وهى لا تعرف سبب هذا"
.
شهد بتوتر شديد:السلام عليكم.
.
يزن وهو ينظر لها ببرود:وعليكم السلام ٠٠٠اتفضلى.
.
جلست امامه ووجهها يكسوه الخجل منه وكانت أيضا تشعر بالغيظ من بروده هذا.
.
شهد بتوتر:انا٠٠٠٠انا ٠٠كنت عايزه.
.
يزن ببرود ومقاطعه لحديثها:انا هتكلم الاول وهدخل ف الموضوع عالطول ٠٠٠بصى يا انسه شهد انا هتجوزك بس علشان ابويا أصر عليا وخيرنى كمان بأمر صعب فاضطريت اقبل بأنى اتجوز.. يعنى جواز صورى واحنا هنكون قدامهم زى اى اتنين متجوزين بس انا هعتبرك اختى الصغيره وهنتعامل كاننا اصدقاء ولو مش عاجبك كلامى٠٠٠
.
قاطعت شهد كلامه برضا :لا كدا تمام اوى الكلام عاجبنى ونص وتلت تربع كمان.. انا اصلا كنت جايه اقول لحضرتك الكلام دا وكمان جايه اقولك اننا هنعمل فترة خطوبه علشان لو مش قدرنا نتفاهم مش هنقدر نكمل ونعملها حجه وخلاص بدل اما نتجوز.
.
يزن ببرود:بصى انا بالنسبالى فترة الخطوبه دى مش ليها اى لازمة بدام اتفقنا بس لو انت مصرة انا موافق وكمان حلوه الحجه دى كمان.. بس على شرط.
.
شهد باستفهام:شرط! شرط اى.
.
يزن ببرود:الوقت اللى انا هحدده علشان نكتب الكتاب فيه انت هتوافقى عليه عالطول وبدون اى جدال.
.
شهد بقلة حيله:حاضر موافقه٠٠٠بس احنا لو اتجوزنا انت هتطلقنى امتى.
.
يزن وقد شعر بانكسار قلبه فور سماعه هذه الكلمه لا يعلم لماذا:سنه سنه ونص كدا لحد اما نشوف هنعمل اى او هنقولهم اى٠٠٠ها اتفقنا.
.
شهد بقلق لا تعرف مجراه:اتفقنا٠٠٠٠احم طيب بعد ازنك انا لازم اروح.
.
يزن بصرامه:طيب ممكن موبايلك.
.
شهد باستغراب:ليه ولا انت مفكر علشان انت عدت ف حكم خاطيبى تقدر تفتش ف٠٠٠
.
قاطع كلامها صوته القوى:ببببس بيبس اى دا كله اهدى ع نفسك شويه٠٠٠٠انا بس عايز اسجل نمرة موبايلى عليه وخلى بالك انا لازم اعرف كل تحركاتك من النهارده واول ما هتوصلى البيت انت هتتصلى بيا وتقوليلى انك وصلتى وانا عالطول هتصل بيكى علشان اطمن عليكى ٠٠٠ماشى.
.
شهد بخوف وصدمه من كلامه:حا٠٠٠حاضر.
.
"ثم تناول هاتفها وقام بتسجيل رقمه واخد رقمها"
.
شهد بغيظ:ممكن استأذن انا.
.
يزن ببرود:الوقت اتأخر انا هوصلك.
.
شهد بغيظ منه:لا مش ليه داعى الساعه لسه ٠٠٠اى دا دا الساعه ٨...طيب ازاى اى السرعه دى.
.
يزن ببرود:اه انت مش حسيتى بالوقت ولا اى.
.
شهد باستوعاب:ها٠٠٠٠لا مش حكايه كدا.
.
يزن:طيب اتفضلى.
.
شهد:عادى دا الساعه تمانيه يعنى مش متأخر اوى بردو.
.
يزن بغيظ:بس الوقت دا عندى متأخر...اتفضلى مش هعيد كلامى كتييير.
.
شهد بغيظ:حااااضر.
...
.
_____***_____
.
جاسر بصدمه كبيرة:سلوى هى سوسو ٠٠٠٠سوسو اللى كانت صاحبتى الوحيده وانا صغير واللى مشيت وسافرت وسابتنى رجعت تانى ٠٠طيب امتى رجعت ٠٠طب وهى نيستنى ولا لسه فاكرانى ٠٠٠انا لازم اعرف.
.
'ثم امسك هاتفه وارسل الى سلوى رساله'
.
جاسر بتردد:ازيك يا سوسو.
.
سلوى وقد تلقت الرساله وصدمت لان لا احد يقول لها هذه الكلمه غيره هو احقا ثم كتبت له:انت جزر.
.
جاسر بضحك:اه انا هو.. انت نسيتينى ولا اى.
.
سلوى بسعاده:جزر انت كنت واحشنى اوى انا مش نسيتك ولا ثانيه وحاولت ادور عليك كتير بس مش عرفت.
.
جاسر بفرحه:ماشى يا سوسو٠٠٠هو انت رجعتى امتى من السفر.
.
سلوى بسعاده:بعد اما بابا سافر ب٦ سنين انا رجعت انا وماما وبابا رجع بعديها ب٣ سنين بس غيرنا مكان البيت ومش روحت هناك بعديها وبابا دلوقتى لسه بيسافر وبيرجع ف إجازات ليه.
.
جاسر بمرح:علشان كدا يا سوسو مش عرفت انك رجعتى ولا عرفت حتى اى خبر عنك.
.
سلوى بحزن:والله يا جزر انا كنت بروح عالطول بيتنا القديم بس مش بلاقى حد هناك خالص ولا حتى اى واحد من جرنا القدامه كله مشي فمش عدت بروح.
.
جاسر بفرحه:خلاص يا سوسو انسى الماضى المهم انت عامله اى.
.
سلوى بفرحه:الحمد لله انا فرحت اوى يا جزر لما كلمتنى ٠٠٠٠هو انت جبت رقمى ازاى.
.
جاسر بارتباك:ها٠٠٠العصفوره جابتهولى.
.
سلوى بمرح:لا بجد انت جبته منين وهو انت عارفنى ٠٠٠طيب هو انا شوفتك قبل كدا.
.
جاسر بتفكير:براحه يا سوسو عليا ٠٠٠٠اه يا ستى انت شوفتينى قبل كدا وانا شوفتك واتكلمنا كمان يا ستى بس انا مش هقولك انا مين دلوقتى.
.
سلوى بحزن:ليه يا جزر.
.
جاسر بحب:هشوف انت هتعرفينى ولا لاء من غير اما اقول.
.
سلوى بحزن:خلاص ماشى يا جزر انا لما بس اعرف انت مين هوريك.
.
جاسر بسعاده غامره:اوكى اما نشوف٠٠٠٠ها عايزه حاجه.
.
سلوى بحزن:اى يا جزر هو انت لحقت تكلمنى ٠٠٠ماتتصل بيا انا عايزه اسمع صوتك لما كبرت بقا عامل ازاى...هههههه.
.
جاسر بارتباك فهى سوف تعلم صوته:لا٠٠٠لا علشان مش تعرفينى عالطول وانا عايز انام علشان مش اتأخر على الشغل.
.
سلوى بفرحه:ماشى سلام يا جزر.
.
جاسر بفرحه:سلام يا سوسو.
.
*اغلق الخط وكان سعيدا جدا لانه وجدها نعم فهو كان يحبها كثيرا وهو صغير ولم ينسى هذا الحب ابدا ولو للحظه واحده وحزن جدا عندما سافرت وتركته وحيدا ولم يعلم عنها اى شئ اخر بعدها*
.
جاسر ف نفسه:الحمد لله انك رجعتيى تانى يا سلوى والمره دى مش هسيبك تروحى منى تانى يا حبيبتى ابدا حتى ولو اى.
.
___***___
أنت تقرأ
ملكت قلبى
Romanceحياتها كانت عبارة عن حزن وألم وعدم وجود امان لها الى ان آتى امانها ولكن كان بالنسبة لها انه يجب ان يكون هناك حب ليكون هناك أمان، دخلت عالمه وملكت قلبه، ودخل عالمها المظلم وجعل فيه النور وغيره كله فقط الفرح فيه.