4

7.6K 165 0
                                    


استيقظ بطلنا ف وقته المعتاد وترتسم على وجهه ملامح السعاده ونزل الى غرفة المعيشه.
.
يزن بفرحه:السلام عليكم.
.
الحاج محمود وسميه ف صوت واحد:وعليكم السلام.
.
يزن بسعاده:ها عاملين فطار اى النهارده يا جماعه.
.
الحاج محمود باستغراب:اقعد وانت تعرف يا يزن٠٠٠٠اومال اى اللى مفرحك كدا علشان تفرحنا معاك اصل الفرحه دى غريبه علينا شويه.
.
يزن بصدمه:اى ٠٠٠اقصد مش ف حاجه يا حاج انت مكبر الموضوع ليه يعنى ٠٠٠المهم انا جاى النهارده الكليه.
.
الحاج محمود بدهشه من هذا القرار:انت كويس يا يزن٠٠٠اقصد يعنى انت فيك حاجه..قصدى انت تعبان سخن اى حاجه من دى.
.
يزن باستغراب من والده ومن كلامه:ف اى يا حاج ٠٠٠انا بس هعمل حاجه كدا وهقولك عليها بس لما نوصل...واى يعنى اصلا لو روحت الكليه هو انت مش العميد ولا اى.
.
الحاج محمود:ماشى يابنى اما نشوف اخرتها معاك اى...واه انا العميمد صح بس غريبه يعنى تيجى من غير اما اتحايل عليك.
.
يزن بهمس:اخرتها خير ان شاء الله يا حاج بس عايز دعوتك الحلوه.
.
____***____
.
كانت فى منزلها تستعد للذهاب الى كلياتها قابلتها سمر وهى تتجه نحو الباب.
.
سمر:انت راحه فين يا شهد.
.
شهد:هكون راحه فين يعنى يا سمر...راحه طبعا الكليه.
.
سمر:اممم طيب انت وراكى تمرين النهارده.
.
شهد:لا ليه السؤال الغريب دا يعنى واول مرة تسألينى عن التمرين أو غيره.
.
سمر بغضب:لا مش حاجه بس كنت بسأل علشان اشوف هتروحى ولا لاء مش اكتر.
.
شهد:اه ماشى خلاص٠٠٠طب بعد ازنك يا سمر.
.
سمر:ازنك معاكى يا شوشو.
.
"ثم قالت ف نفسها:طيب هقابلك ازاى كدا يا جدو ولو قولت لحازم انى عايزه اجيلك هيشك فيا دلوقتى طيب اعمل اى ...وبعد تفكير:اه جاتلى فكره"
.
اتصلت سمر ع صديقتها سهيله:الو يا سوسو.
.
سهيله:الو يا سمر عامله اى.
.
سمر:الحمد لله يا حبيبتى ٠٠٠٠٠انت هتعدى عليا النهارده ولا اى.
.
سهيله:ايوه يا سمر ليه ف حاجه ولا انت مش راحه النهارده.
.
سمر بغضب مكبوت:ها ٠٠لا لا هروح طبعا...طيب سلام.
.
سهيله:ماشى سلام يا سمر.
.
"ثم قالت ف نفسها:طب اعمل اى دلوقتى ٠٠٠٠لازم اقابل جدو ولازم اتصرف ف سهيله ولو قولتلها حاجه بردو هتشك وممكن تقول لأى حد اففف هما ليه كدا بيوقفوا المراكب السايرة"
.
____^^^^____
.
يزن وهو يتحدث مع جاسر ف الهاتف:معلش يا جاسر بقا لازم اروح الكليه ٠٠٠٠المهم خد بالك من الشركه.
.
جاسر:اى يا ريس مالك انت تشك انى اخد بالى من الشركه ولا اى.
.
يزن:طب امشى ياض يلا من هنا.
.
جاسر:خلاص يا عم٠٠٠٠بس استنى كدا.
.
يزن:اى ياض ف اى.
.
جاسر:انا اللى هقفل السكه الاول.
.
يزن:طيب استنى بقا كدا.
.
"ثم اغلق الاتصال وقال ف نفسه:علشان تبقى تقول كدا..واحد مستفز وبيحب يستفزنى معاه "
.
وابتسم على مشاكساته مع صديقه فهو اقرب الاصدقاء له...ويحبه كثيرا.
.
____***____
.
*فى الكليه*
.
شهد:بتقولى اى يا سلوى.
.
سلوى:بقولك امتحان مفاجئ.
.
شهد:ياخبتى بس انا نسيت كل حاجه ٠٠٠٠انا مذاكره من زمان اوى طب وهو عامل امتحان مفاجئ ليه دا كمان بالتأكيد عايز ينتقم منى.
.
سلوى:انت السبب تعرفى ليه لان هو اصلا اللى عامله.
.
شهد بصدمه:يزن! اه ماهو خلاص حطنى ف دماغه ٠٠٠طيب انا هخليه يشوف انا مين وهوريه انا هقدر اعمل اى ف الامتحان دا.
.
ثم دخلت الى المدرج للاستعداد لهذا الاختبار.
.
قام رئيس القسم بتسليم الورق للطلاب.
.
رئيس القسم:اتفضلوا ابدأوا الامتحان واستاذ يزن ابن عميد الكليه هيعدى ع كل المدرجات دلوقتى ويشوف انتو عاملين اى ف الامتحان بما انه امتحان مفاجئ.
.
شهد بصدمه:ايه هو هييجى دلوقتى لا دا مستحيل هو هيشوفنى بفشلتى كدا يانى ع شكلك يا شهد هيقول عليكى اى دلوقتى.
.
سلوى:يعنى هتعملى اى ياختى هو انتى ف ايدك حاجه تعمليها اصلا.. اسكتى بس يا ام بق انت.
.
شهد:للاسف مش فإيدى حاجه اعملها ياختى..ووالله انا ببق بجد بتكلم ومش بنفز.
.
سلوى:خلاص اسكتى بقى.
.
شهد:اهو سكتت.
.
ثم قالت لاحد الفتيات التى كانت تنظر ف ورقتها:وبصى ف ورقتك يا حلوى انت كمان انا ناقصه غش انا بحل وانا متوكله ع ربنا مش ناقصاكى هى.
.
____****____
.
دخل يزن المدرج وهو يبحث عن هذه التى ملكت قلبه:ها اى رأيكوا ف الامتحان المفاجئ وعاملين اى.
.
"نظر له الطلاب نظرة غل"
.
يزن:احم اه يبقى حلو كدا.
.
ولكن هذه الفتاه لم ترفع وجهها من على هذه الورقه.
.
*يزن وهو يقترب منها :ها مش رديتى اى رأيك ف الامتحان*
.
شهد ببرود:اه حلو وجميل ورائع كمان.
.
يزن وهو ينظر الى ورقتها ويقول بهمس ولكن وصل اذنها:بسم الله مشاء الله عليها ٠٠٠طب هى ازاى حلت وهو مفاجئ اومال لو مش كان مفاجئ كانت هتعمل اى.
.
شهد بلامبالاه:ها فجأتك انا كنت مذاكره من زمان والحمد لله افتكرت وانا بحل علشان بعد كدا مش تحط راسك ف راسى يا استاذ انت.
.
يزن ف نفسه:امم دانتى طلعتى ذكيه بقى٠٠٠كدا احلو اللعب معاكى.
.
شهد:انت كنت بتشتمنى صح ٠٠٠اه انت كنت بتشتمنى ف سرك انا عارفه اصلا بس اقول اى ربنا على الظالم والمفترى وربنا هياخدلى حقى منك وربنا يسامحك مانا مش هعمل حاجه ولا هدخل ف حوار مع واحد زيك اصلا.
.
يزن بدهشه:اى يابنتى انت ف اى هو انا قولت حاجه اصلا...وبعدين ماله اللى زيى بقا انت كل شوية تقولى الكلمه دى وانا بقا زهقت.
.
شهد:لا ماهو انا حسيت...اللى زيك مفترى.
.
يزن:ليه هو بالاحساس...يعنى اى حسيتى دى.
.
شهد بغضب:يعنى حسيت وخلاص.
.
يزن بسخريه:ماشى يا ست الحسيسه.
.
*ثم تركها وذهب قبل انا تتحدث وخرج من المدرج وهو يقول لنفسه:اى البنت دى يا رب هى اتحدفت عليا من انهى داهيه دى*
.
____****____
.

كان يزن ف طريقه الى الشركه وكان بجانبه جاسر وكان يتحدث معه طيلة الطريق.
.
جاسر:اى يا عم مالك كدا الله.
.
يزن بغضب:جاسر والنبى انا مش ناقصك.
.
جاسر بتلميح:اى دا هو انت وقعت ومش اتسمى عليك ولا اى يا برنس اوبا عليك.
.
اوقف يزن السياره فجأه وقال بحده:انزل يا جاسر.
.
جاسر بصدمه:انزل فين يا ريس احنا لسه مش وصلنا والنعمه ولا انت مش عدت شايف.
.
يزن ببرود:اه منا عارف وشايف كويس اوى٠٠٠يلا انزل علشان هتاخد بقيت الطريق مشي علشان بعد كدا تبقى تسكت خالص.
.
جاسر بمرح وهو لا يستوعب حديثه:ليه كدا يا معلم هو انا عملت اى لكل دا دانا طيب وغلبان.
.
يزن:عملت انك ادخلت ف حاجه مش تخصك خالص ولا ليك دخل بيها والمهم أن كلامك كله غلط ف غلط ٠٠٠واتكلمت كلام غبى زيك.
.
جاسر بمرح:طيب عينك ف عينى كدا اما نشوف كلامى الغبى دا حقيقى ولا لاء.
.
يزن بحده:قولتلك انزل يلا بالزوق بدل اما انزلك بالعافيه يا جاسر يلا.
.
جاسر:طيب انا اسف يا برنس خلاص بقا والمسامح كريم.
.
يزن:انزل ياض من وشى دلوقتى احسن اطلع فيك بلا كريم بلا كرم.
.
*نزل جاسر وهو ف قمه الغضب من هذا اليزن فهو عادتا لا يفعل مثل هذه التصرفات الطفوليه ابدا فلماذا الان وابتسم ف نفس الوقت لانه لاحظ تغيرا ف شخصية صديقه وهذه اول مرة يلاحظ هذا التغير منذ تعرفه ع يزن*
.
_____****____
.
سمر بابتسامه خبيثه:معلش يا سهيله اتأخرت عليكى.
.
سهيله بحب:لا يا حبيبتى عادى طيب مش يلا بينا.
.
سمر بتمثيل:يا دى النيله انا نسيت كتاب الكمياء مش عارفه والله مالى كدا ومش قادره اطلع اجيبه تانى والله تعبت بقا.
.
سهيله بحب:طيب انا هطلع اجيبه وانت استنينى هنا...هو ف حد فوق اصلى مش عارفه فين اوضتك وكدا.
.
سمر بخبث:اه نانا امينه فوق وانت اسألها وهى هتقولك الأوضه فين.
.
سهيله بطيبه:طيب تمام انا هطلع انا.
.
سمر بتمثيل:معلش يا سهيله هتعبك معايا يا حبيبتى.
.
سهيله بضحك:ولا تعب ولا حاجه انت زى اختى واكتر كمان.
.
سمر بخبث:والله انا عارفه يا حبيبتى.
.
"ابتسمت سمر لنجاح خطتها"
.
.
.
ثم نادت سمر على جدها الذى لم يخرج من سيارته الا بعدما ذهبت سهيله الى الاعلى لأنه كان ينتظر صعودها بأمر من سمر.
.
الجد بتسأل:ها يا بنتى عرفتى حاجه.
.
سمر بغيظ:لا يا جدو الخطه دى فشلت لان الهانم اقتنعت بكلام حازم وانت عارف حازم بيحب شهد قد اى وزمان حضرته أقنعها وشهد زى مانت عارف طيبه وبتقتنع بأى كلمه٠٠هنعمل اى دلوقتى دا حتى مش قدرت اسمع حرف واحد من الكلام الاهبل اللى هما كانوا بيقولوه.
.
الجد بتفكير:يبقى مش عندنا غير طريقه واحده بس لازم تكونى قدها ولازم تساعدينى اوى كمان وافتحى عينك وودانك كويس اوى اليومين دول.
.
سمر:انا معاك يا جدو فى اى حاجه المهم لازم ناخد الفلوس دى منها
.
____***____
.
"طرقت الباب ففتحت لها امينه"
.
سهيله بابتسامه:السلام عليكم.
.
امينه:وعليكم السلام يا بنتى ٠٠٠٠انت مين يا حبيبتى.
.
سهيله وقد اندهشت من المنزل من ترتيب مع أن هذا المنزل ليس بقصر ولكن مع اروعه:ها... انا صديقه سمر وهى نسيت كتاب الكمياء فجيت علشان اخده لان هى تعبانه ومش قدرت تطلع تانى.
.
امينه بحب:معلش يا بنتى انا مش هعرف اجيبه ورايا شغل دلوقتى ومش فاضيه خالص ٠٠٠ممكن انت تروحى تجيبيه من الاوضه اللى على ايدك اليمين دى.
.
سهيله بشرود:ها...حاضر.
.
كانت سهيله تمشى ف المنزل اللى ان توقفت فجأه وهى تحاول أن تتذكر:هى قالت الاوضه اللى على ايدى الشمال ولا ايدى اليمين...انا مش خدت بالى منها اوى طيب اعمل اى أو ادخل الأوضه نهين دلوقتى.
.
ثم بدأت بالنداء بصوت عالى:ياطنط ٠٠٠طيب يا داده ٠٠يا نانا ...هى فين دى كمان انا مش عارفه اعمل اى واول مرة اجى هنا كمان انا هدخل الاوضه دى وامرى لله ويارب تطلع اوضتها انا زهقت ومش عدت عارفه اعمل اى كمان.
.
_______*****_______

ملكت قلبىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن