E | idaekim-

67 7 3
                                    

idaekim-

Author yang mahir menulis genre fan-fiction. Sudah menerbitkan beberapa buah karya di dalam bentuk fizikal seperti ;

• Pelawak Itu Suami Aku
• My Sweet Husband
• Monster

Followers : 3.91k
Works : 13

•••

1) Berapa lama ada dekat wattpad?

5 tahun (Ini jawapan tahun lepas ya. Kitorang lambat update huhu.)

2) Macam mana nak kekalkan gaya penulisan yang hebat?

Gaya penulisan tu for me lah, setiap author ada gaya dia tersendiri. Macam idae, idae lebih senang guna gaya penulisan yang santai but on the same times, tak terlalu santai. Macam tak berterabur susunan ayat camtulah. Banyakkan membaca novel melayu biasa ataupun apa-apa novel yang ditapis gaya penulisan dia. Dari situ kita boleh belajar sedikit demi sedikit. Gaya penulisan kita pun slow-slow akan berubah menjadi yang lebih baik dengan contoh yang diberikan.

3) Ada tips untuk penulis yang baru berjinak dalam wattpad?

Be consistent, be confident, be original.

4) Pernah alami saat kejatuhan tak? Kalau tak keberatan, boleh kongsikan?

Pernah. Haha, boleh je nak share. Act, sekaranglah zaman kejatuhan idae. Idae sekarang tak aktif kat wattpad sangat dah. Tengah kumpul semangat dan aura menulis balik. Memang down gila lah but idae sentiasa cuba positif. Kalau rasa diri tu ada masalah and stress, nevermind, take your time and dont push yourself nak teruskan dalam dunia wattpad. Take a rest. Its okay to take some rest but its not okay to quit. Okay? Apapun, harap penulis yang memang ada semangat berkobar-kobar untuk menjadi penulis (bukan kerana nama dan populariti), idae harap korang berjaya. Hehe.

5) Apa semangat yang diterapkan sampai boleh mara ke peringkat sekarang?

Buat kerana minat bukan kerana inginkan populariti. Jangan kerana niat, semuanya hancur.


Tu je kut. Hehe

•••

Kali ini kami bawakan pula author dari genre fan-fiction. Terima kasih kepada penulis kerana sudi menjawab soalan-soalan daripada kami. Semoga apa yang dikongsikan ini bermanfaat untuk kalian semua. Lebih-lebih lagi yang mahu mencebur diri dalam genre ini.

Jangan putus semangat okey! Buat apa yang anda minat!

Million DreamsWhere stories live. Discover now