الفصل العشرون و الأخيررر ( الجزء الأول )

53 5 0
                                    

صدم كلاً من رامى ورضوى ونظروا لبعضهم وقالوا بصدمة شديدة : ايييييييييه ........؟؟؟؟

نظرت رضوى لوالديها وقالت بريبة : الكلام اللى بيقولوا الراجل دا صحيح ؟؟

 رضوان بنفى قاطع ممزوج بالإرتباك : لأ لأ مش ص..صحيح خالص دا .. دا كدب .

عبد العزيز : بسيطة خالص  أنا معايا الأوراق اللى تثبت صحة كلامى .

ريهام بارتباك شديد : لألألألأ أكيد ورق مزور . 

عبد العزيز ببرود : خلاص احنا نروح الملجأ اللى جبتوهم منه ونسألهم إذا كان كلامى صح ولا كدب زى ما بتقولوا و أهوه الورق موجود فى الأرشيف وهيثبت صحة كلامى .

ريهام وقد أصابها حالة من التوتر والإرتباك الشديد وشحب لون وجهها وبدأت تفرك أصابعها وقالت : لأ لأ لأ انت ك..كدب و..ومحدش ه..هيصدقك .

أغرورقت عين رضوى بالدموع وقالت بتساؤل ونبرة مرتفعة : ردوا عليااا الكلام دا ص..صحيح ولا لأ ؟؟

جحظت عين رامى ونظر لعبد العزيز قائلاً بنفى قاطع : مستحيل انت كداب أكيد .

عبد العزيز بتهكم : با ابنى قولتلك مفيش حاجة اسمها مستحيل وخصوصاً مع ريهام هانم العدلى ، ثم نظر لريهام وأكمل : ما تقوليلهم يا ريهام ولا تحبى نطلع أوراقنا ونظهر كل حاجة ؟؟

رضوان بغضب شديد : برااااااا يا عبد العزيييييييز .

عبد العزيز ببرود تام : مش هطلع برا قبل ما أخد حقى وأثبت جرايمكم وقرفكوا انتوا الإتنين ومتقلقوش أنا عامل حسابى لكل حاجة ومعايا أوراق تثبت كل حرف بقوله ، أنا قولتلكم زمان ابعدوا واتقوا شر الحليم إذا غضب وأنا خلاص غضبت واستحملوا بقا نتيجة أفعالكم .

رامى بتساؤل حاد : الكلام اللى بيقوله الراجل دا صحيح ؟

رضوى بدموع غزيرة ونبرة مبحوحة : ما تقولوا الكلام دا صحيح ولا لأ ؟؟

ساد بينهم الصمت لعدة لحظات حتى قطعته ريهام بذلك القنبلة الموقوتة التى ألقتها فى وجوههم جميعاً وقالت وهى تحاول التماسك والجمود : أيوة صحيح .

صدموا جميعاً وصمتوا وكأن على رؤوسهم الطير ونظروا لرامى ورضوى باستعطاف وصدمة وحزن على حالهم .

قاطع هذا الصمت صراخ رامى الصادم قائلاً : يعنى ايييه الكلااام داااااااا ؟ يعنى السنين اللى فاتت ديه كلها انتوا كنتوا بتوهمونا إن انتوا أهلنا ؟؟ ولما احنا مش ولادكم أومال احنا نبقا مييييييييييييين .

لم تستطع قدمى رضوى حملها بعد هذه الصاعقة التى صعقتها وبشدة ؛ فإنهارت على الأرض باكية بشدة وهى تضع يدها على وجهها وتقول ببكاء وصوت متقطع من شدة البكاء : ح..حرام ....عل..عليكوا .. والله ...حر...حرام .

مفيش مستحيل حيث تعيش القصص. اكتشف الآن