Chapter 7

8.4K 226 12
                                    

حد يرد علي.............

ويقول ايه اللي بيحصل هنا.... بضبط.....
//=قال فخر الدين

وهو ينظر إلى الجميع...... الا ان الجميع كان في حالة ذهول

وصدمه من الظهور المفاجئ لـه.....

//=  أهلاً يا فخر...... انتا كنت فين..... قالت يارا وهي تتوجه إلى فخر لتحيه... بينما يتبادل فخر النظرة مع زينب التي كنت تبدو مذعورة وخائفة الهجوم عليها ....

//=حد يقولي ايه اللي انا سمعته دلوقتي......، قال فخر الدين.

=//كنت بقول ان بنت ابراهيم شاهين من النهاردة هتاكل في المطبخ....... قالت والدة فخر في تحدي  واضح.

=//وليه بقي حتكل في المطبخ..... قال فخر مستفهم من ولدته.

=//انت ناسي دي تبقي مين؟؟؟؟......

=//لا الصراحه مش نسي؛ دي تبقي مين...... دي تبقي مرأتي على سنة الله ورسوله.......!!!!!

شعرت مريم وكأن أحدهم لطمه بشئ بارد....... وأخذت تتبادل النظرة المستفهم والغضبه مع سهر ووسيله اللاتي كانتا تشعر بالمثل......

//=انت عارف يا فخر انتا بتقول ايه....... انتا بتقول ان بنت الناس اللي قتلوا ابنك ومرتك الحامل ....... وخربو بيتك.  بتقول انه مرأتك........ انت فاهم انتا بتقول ايه .......

انا عارف انا بقول ايه... وبعمل ايه يا أمي من فضلك //=قال فخر في تحد اً واضح لكلام والدته...بينما يتبادل النظرة مع زينب التي كانت تبدو. وكأنه ستسقط    مغشيا عليه من هول الإهانة التي تعرضت لها فهي لم تعتد على هذهِ المعاملة الخشنه والجافه...

تعالي يا زينب..... //=قال فخر.....

ظلت زينب مسمرا في مكانه........ فنظر اليها فخر متفهم وقال له //=انا بقول تعالي هنا يازينب.....

استطاعت زينب أخيراً أن تحرك قدميها وتتجه إلى الناحية التي يقف فيها فخر الدين..... فجذبه  حتي تقف الى جواره وقال.

//=زينب بنت ابراهيم شاهين مراتي على سنة الله ورسوله واي حد يقلل من احترامه في البيت.... ده..... بيقلل من احترامي.... مفهوم انا بقول ايه.......

كانت والدة فخر في حالة من الذهول والصدمة...... بحيث انها عجزت عن الكلام....... ولم تستطيع الوقوف  وبينما هي كذلك...... أشار  فخر الدين لزينب أن تصعد إلى أعلى .. فصعدة دون جدل أو مناقشة.....

عندما تورات زينب عن الأنظار توجه فخر إلى والدتها التي كانت تبدو مصعوقه ومصدومه من طريق فخر الدين في الكلام معها فجلس فخر بجوره فنظرة اليها وكأنه تعتبه بدون كلام.

//=بتبصيلي كده ليه يا أمي.....

//=انت مش فخر....... انت مش ابني..... انت اول مرة تعالي صوتك علي واول مرة تعصي لي أمر من يوم ما ولدتك يا فخر..... كل ده ليه..... عشان بنت ابراهيم....... بنت ابرهيم اللي اخوه قتل أولادك  الاتنين.... ومرتك.......

⚘🦅◇صِـــــقَــــــرٍ ٱلُــــصِـ؏ــيَّــــﮃُ◇🦅⚘بّقَلميّ هٱلۂ  حيث تعيش القصص. اكتشف الآن