Chapter 22( الأخير )

12.7K 350 34
                                    

كنت وسيله ومريم يتناقشون في كيفية التخلص من زينب كنت وسيله هذاه المرة عزمه علي التخلص من زينب بشكل نهائي ولكنه لم تخبر مريم بذلك حتى تضعه أمام الأمر الواقع وتورطه في الأمر وتجعله تصمت......
=//بصي يا حماتي..... انا حعمل زي المرة اللي فاتت..... يعني حقنع زينب انه تهرب......

=//حتقنعيه ازي.......
=//خالتي انتي مطلوب منك حاجه وحده...... بس.... يوم ما اتصل بيكي حتعملي نفسك عيانه...... وتروحي المستشفى وتطلبي فخر ويارا وتقعدي أطول فترة ممكنه.....

=//بس انا خيفه يا وسيله المر دي ممكن متعديش علي خير..

=//متخافيش يا خالتي..... المرة دي....... هي المرة....... وبعده خلص.....

*****بعد يوم
اعدة وسيله خطاته لتخلص من زينب..... وقامت بآعدد خطته........دخلت علي مريم غرفته =//يلا يا خالتي......
=//اعمل ايه........ آ..... ن..... آ...... مش عرفه اعمل ايه يا وسيله.......
=//انزلي تحت وحطي ايدك علي قلبك وقولي انك حسه بتعب في قلبك واطلبي فخر..... وخدي معكي يارا..... وطولي علي قد ما تقدري.....
=//يارب استر...... يارب عديه علي خير....... قامت مريم ومشت حتي غرفة يارا.... ثم وضعت يده على قلبه =//اه.... الحقيني يا بنتي.....
كنت يارا في حالة فزع من صوت ولدته.... جرت عليه وامسكت به =//ما ما حببتي..... مالك......
=//قلبي........ قلبي...... وديني المستشفى..... واطلبي اخوكي.... وبالفعل كله لحظات وكنت مريم في السيارة ويار تمسك بهاتفه وتطلب فخر الذي اسرع الي المشفي..... في هذاه الإثناء كنت وسيله متوجه إلى مزرعة فخر...... وصلت وسيله الي المزرعه ولم تدخل من البوابه الرئيسيه.... بل توجه من ناحيه البوابه القديمه..... وجدة به مكان باب جنبي للدخول..... كان الوقت قبيل المغرب...... قبل. الغروب بساعه تسللت وسيله الي دخل منزل المزرعه الذي تعرفه جيداً... وتحفظه عن ظهر قلب.
لاحظة وسيله انه لايوجد. حارس سوي علي البوابه...... فتسللت من ناحية المطبخ الذي يوجد به مدخل يؤدي لدخل المنزل...... كان المطبخ مظلم علي آلرغم من ان الظلام قد حل والمنزل يبدو هدئ نوع ما وكآنه لا يوجد. احد. به.... وبعد لحظات سمعات صوت زينب تضحك وتتكلم مع طفل صغير..... فآختبئات وسيله.... وعندما نظرة وجدة ان زينب تصعد للطابق العلوي وما انا اختفت صعدة خلفه وفتحت باب حجرة كانت حجرة يوسف الصغير الذي كان يلعب بألعابه دخل مهده . دخلت وسيله و اغلقت خلفه الباب.... وتقدمت من الطفل الصغير..... واخذات تتفحص وجهه. وملامحه وايقانت ان لا يمكن لهذ الصغير ان يكون طفل احد اخر، سوي  فخر الدين..... لقد كان نسخه مصغرة عن فخر اقتربةمنه ووضعت يده على شعره....... في هذاه الاثناء دخلت زينب الحجرة علي وسيله.........

*****
كان فخر خارج غرفة ولدته ينتظر فحص الطبيب......
بعد دقائق خرج الطبيب =//خير يا دكتور امي فيه ايه.....
=//يا فخر بيه الأعراض اللي عند ولدتك أعرض ازمه قلبيه...
تفجئ فخر من كلمة الطبيب =//ازمه قلبيه.....
=//متقلقش يا فخر بيه الأعراض أعرض ازمه قلبيه بس ولدتك معندهاش حاجه يمكن شوية إرهاق..... وانا زياده في الاحتياط ححجزه الليله عشان شوية فحوصات عشان اطمأن اكتر......
=//الف شكر يا دكتور...... غادر الطبيب. وعندما هما فخر بدخول غرفة ولدته سمع صوت يناديه وعندما التفت وجد طبيبه تقترب منه وتسلم عليه.....
=//ازيك يافخر بيه عمل ايه.... كان فخر يشعر بأستغراب لان الطبيبه تعرفه وهو لا يعرفه=//وسيله هانم عمله ايه......
=//تمام بس حضرتك تعرفيني وتعرفي مرتي.....
=//متستغربش انا اعرف وسيله لاانه بتبع عندي....
=//اه انا اسف بس انا مختدتش بالي حضرتك طبيبة امرض. نسا...
=//ايوه  وكنت بحول اوصل لوسيله هانم بس معرفتش...
=//خير في شئ...
=//لا ء انشاء الله خير..... بس. الاسبوع الجاي في دكتور من ألمانيا متخصص في حالته جاي. زيارة لمصر وقلت يعني مفيش مانع انه يبص علي وسيله...... يعني مش لازم نفقد الأمل......
كان فخر ينظر. الي الطبيبة في عدم فهم  =// مش فهم حاجه....... حضرتك عيزه تقولي لي حاجه......
=//لاء بس بقول ان الطب أتقدم ولو حالة وسيله هانم ميؤس منه بس الأمل في ربنا كبير ومش معنى انه حالته اتشخصت يعني أنه تيأس انا ملاحظه انه من يوم ما طلعت نتيجة التحليل ما رجعتش تاني وحتي مش بترد علي اتصالي.....
=//اه بس وسيله من يوم طلعت تحليل الحمل وهي مبتخرجش.... و........ قطعت. الطبيبه فخر =//حمل...... هي. وسيله هانم حامل ازي......
نظر فخر بأستغرب  الي الطبيبه =//ايوه....... وسيله حامل...
=//هي قالت لحضرتك انه حامل......
=//علي حد علمي اه.......
=//فخر بيه انا مش عارفه والله بس كنت عيزه ااقول لحضرتك ان وسيله هانم لا يمكن تكون حامل.....
=//انتي بتقولي ايه يعني ايه لا يمكن واللي في بطنه ده ايه...
توترةالطبيبه =//فخر بيه الظاهر ان في سوء تفاهم بس.....
قطع فخر الطبيبه. قائلا =//حضرتك انا مستعجل عندك حاجه قوليه....
=//ايوه يا فخر بيه انت قولت ان وسيله هانم حامل هي اللي قالت لحضرتك كده..... قال فخر بنفاذ صبر
=//ايوه.......
=///هو ده اللي كنت خايفه منه........
=///ممكن اعرف حضرتك عيزه توصلي لأيه...
=//فخر بيه لا يمكن أن وسيله هانم انه تكون حامل.....
=//انتي بتقولي ايه يعني ايه وسيله مش حامل.....
=//وسيله هانم كانت  عندي من شهر وطلبت منه تحليل وفحوصات عشان كانت  بتحول انه تحمل بس نتيجة التحليل اظهرة ان وسيله هانم لا يمكن تخلف وانه عقيم والدكتور اللي جاي من ألمانيا وفق انه يشوف حالته وقال إن الطب كل يوم بيتقدم.... وحالت .....وسي .
كان فخر يشعر بذهوال من كلمة الطبيبة...... وسيله ليست حامل........ لماذ كذبت عليه.......... كان فخر مذهوال وهو يمشي ولم يرد على الطبيبه التي كنت تتحدث اليه......
خرج فخر من المشفى...... وركب سيارته ولم يعرف الي اين يذهب...... لم يذهاب الي المنزل بل توقف بجور حديقه عامه واخذ يفكر في الأسباب التي جعلت وسيله تكذب عليه......
اخذ فخر يحدث نفسه ثم اتخذ قرار موجهه وسيله......

🎉 لقد انتهيت من قراءة ⚘🦅◇صِـــــقَــــــرٍ ٱلُــــصِـ؏ــيَّــــﮃُ◇🦅⚘بّقَلميّ هٱلۂ 🎉
⚘🦅◇صِـــــقَــــــرٍ ٱلُــــصِـ؏ــيَّــــﮃُ◇🦅⚘بّقَلميّ هٱلۂ  حيث تعيش القصص. اكتشف الآن