Chapter 12

8.1K 217 13
                                    

بعد أن غادرت الحافلة التي تقل زينب، عادت وسيله إلى القصر.
وفي أثناء مروره، مراة
على صيدلية لتشتري.دواء حتى لا يشك بأمره أحد وعادت إلى المنزل، وبعد أن ترجلت من السيارة قالت للحارس أن يتصل بفخر ويقول له انه عادة.

وعندما دخلت المنزل حاولت ان تكون هادئة قدر الإمكان، حتى لا توقظ أحد، وأثناء صعوده إلى أعلى مرة بغرفة فخر  ولم تقاوم  رغبة الدخول اليها ففتحة الباب، توجهت الى خزانة الملابس و فتحته واخذت تتحسس ملابس فخر، وتشم عطره، ثم ارتميت على الفراش وأخذت تحلم أن تكون يوم ما بين احضان فخر، وأخذت تحلم وتتخيل أنها تزوجت فخر وأنجبت منه الكثير من الأبناء، وبالطبع كلهم يشبهونه. لقد آن الأوان لأن تكون زوجة. فخر. وقالت لنفسه
بعد كل هذا الصبر، بعد أن تزوجت من شخص اكرهه، وبعد أن رأيت  فخر وهو يتزوج مرتين، هذه المره سيكون لي وحدي  ولن يأخذه أحد مني.....

=//وسيلة بتعملي ايه هنا.......

فزعات وسيلة من الأصوات القادم وتفاجأت عندما رأت خالته مريم تقف أمامه .

=//اخس عليكي يا خالتي، خضتيني،

=//بقولك بتعملي ايه في اوضة فخر.....
شعرة وسيلة بالإحراج، ولم تستطع الكلام....

نظرة  اليه مريم وحاولت ان تغير الموضوع، خصوصا بعد ان شعرت ان وسيلة تشعر بالخجل والاحراج..... 

=// هه نقول خلصنا من بنت ابراهيم...

=//ايوه خلاص، خلصنا منه، يلا بقي وفي بوعدك و جوزيني فخر
ضحكت مريم ثم قالت =// ومالك مستعجله قوي كده، معقول لدرجه دي بتحبيه.

=//بموت فيه يا خالتي، وبما اننا اتخلصنا من بنت  ابرهيم يبقي كله تمام.

صمتت مريم قليلاً ثم استطردت قائلا =//استني لما نشوف فخر حيعمل ايه.

نهضت وسيلة من الفراش وقالت =//فكرك فخر  هيقلب الدنيا زي عادته، انا خايفه اوي ياخالتي.

=//اتقلي شويه، متخليش حد ياخد بالها، خصوصا يارا لا انه لو حست ان ليكي او ليا يد في هروب زينب ، مقدرش اقولك ايه اللي هيحصل، انا معنديش استعداد انى اخسر فخر، يلا روحي نامي وبكر الصبح متنزليش للإفطار، وكملي دور العيانه ليومين كمان، يلا قبل محد يحس بينا.

خرجت وسيلة ومريم معاً توجهت وسيلة إلى غرفتها ومريم الي غرفتها وأثناء توجه مريم، خرجت يارا فجأة أمامها  ففزعت مريم. وقالت =//بسم الله، أعوذ بالله من الشيطان الرجيم، ايه ده يا يارا حرام عليك خوفتني.

=//بتعملى ايه يا ماما في الوقت ده الساعه دلوقتي ٢ بعد نص الليل، انتي مش كنتي تعبانه.

=//يعني ايه بتعملي ايه، ده بيتي علي فكره، ووقت مايعجبني الف ودور واعمل اللي علي كيفي.

=//ماما، انا مش قصدي حاجه، بس انا قلقت عليكي، انتي كنتي ساعة المغرب عيانه وانا بنفسي جبت لك الأكل في السرير.

⚘🦅◇صِـــــقَــــــرٍ ٱلُــــصِـ؏ــيَّــــﮃُ◇🦅⚘بّقَلميّ هٱلۂ  حيث تعيش القصص. اكتشف الآن