5.mektup

96 14 21
                                    

Konstantiniyye - Karmindot Malikânesi, 18 Nisan 1880

Sayın Cevdet Paşa, Karmindot Malikânesinde misafir olalı on bir gün oldu ve meşhûr balo dâhi hefte sonu gerçekleşti. Sizlere arz edeyim ki hâl-i hayâtımda bu denlü şaşâlı bir mekânda evvelce hiç bulunmamış idim, lâkin mevzubahsimiz bu değildir.

Anaboli yakasının kuzeyinde, sebz kapulu, berisinde sümbül ağaçları var olan sütunlu bir malikâne bulunmaktadır ki ol balonun gerçekleştiği mahaldir. Ma'mâfîh nâmını bilmediğim ol şüpheli bir kâtip ile tanıştım ki bi'z-zât harem hakkında lafza alınmaz, akla gelinmez sû'i-hikâyetler yazmakta imiş efendim. Eğer önüne geçilmez ise ol âdemin yazdıkları bir gün olur, ol harem-i hümâyunun şânını kötüye çıkartır deyu gam-gîn içerisindeyim efendim. Bendeniz âdemin nâmını öğrenmeye çalışacağım, sizler de ol mahalli takibe alır iseniz, belki sû'i-kâtib bulunur efendim. 

İmdilik havadislerim bu kadarlıkdır efendim. Karmindot karındaşları ise hala gizemlerini korunmakta gâyettedirler.

̶B̶e̶h̶e̶m̶e̶h̶â̶l̶,̶ ̶b̶u̶l̶u̶n̶d̶u̶ğ̶

Sayın Cevdet Bey, bir zarar yetişti ki havadisini imdi aldım. Kanı evvelce temas etdirdiğim ol mabeyinci var idi? Ol zât ansızın ber-taraf oluverdi efendim. James, âlisini görebilmek içün bildirmeden yurt dışına çıkmış olabileceğini söylemektedir. Johanna ise yeterli meblağsının olmadığını, giderken bildirecek kadar dâhi dimağının çalıştığını, anlara on bir yıldır hidmet etdiği içün, konaktan sâ'ir bir mahale alışkın olmadığını da belirtmektedir. Jason ile Julian karındaşlar bu bâbdaki fikirlerini belirtmemektedirler. Bu ise bendenizi bir defa dâhi şüphelendirdi efendim.

Çün-kim evvelki hefte dâhi aş-haneye inip te bi'z-zât ol mabeyinci ile konuşma fırsatım olmuş idi. Âdeme ol Vefik Paşanın vefat gicesi olan Muharrem'in yiğrmi sekizinci gününü sormuş idüm. Bu fakire o denlü dikkatsiz davrandığım içün itâb-ü âzâr eder iseniz haklısınızdır. Ma'mâfîh suali öylece sormadım efendim. Sade bir muhabbet ile başladım ki ol zât konaktan pek çıkmadığından bahseder iken birden yiğrmi altıncı gün lazım geldiğinden ve dâhi cüz'î sebeplerden ötürü hâl-i hayâtında ilk def'îce çarşıya indiğini ve çarşıda başına gelen bir çeşit mashara halleri zikreyledi. Beklenmedikti ve bendeniz yarındası gün dâhi çarşıya gidip gitmediğini sual eyledim. Pek hatır etmediğini zikredip lafı öteledi. Lâkin ol taraf-gîr zâhiren rahatsız görünmekte idi. Hâsıl-ı kelâm, paşanın vefat günü olan yiğrmi yedinci öylesi çarşıya inenin Johanna olduğunu zikrediverdi ve bendenizi bir kerre daha şüphelendirdi efendim.

Bu sergüzeştin bir başka kul tarafından duyulup duyulmadığını bilmemekle beraber, mabeyincinin bu vaziyetden firâr eylediğini düşünmekteyim efendim. Bu hâ'ile, ol konaktaki bir kulun suçlu olduğunu kanıtlamaktadır. Vel-hâsıl, imdi Johanna ile birlikte artık karındaşı James'tan dâhi şüphelenmekteyim efendim. Çün ol konaktaki mabeyincinin kaybolmasından endişelenmeyen tek şahıs James'tır.

Behemehâl, bulunduğum sürece görevimi lâyı-kıyla yerine getirmeye çalışacağım. Havadislerim içün dikkat-i nazar edesiniz.

Bendeniz bir müptedi nefer: Mehemmed Ali

Mektuplar Mevzular MerhumlarHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin