bab 17

1K 112 60
                                    

"Kau... memang binatanglah!" Serentak dengan itu, sebiji penumbuk hinggap di pipi kanannya. Terundur dia beberapa tapak ke belakang akibat penangan lelaki itu. Terasa cecair merah pekat laju mengalir di tepi bibir.

"Kau memang sial, Hilman!" Belum sempat dia menyeimbangkan badan, sebiji lagi penumbuk datang menerpa. Kali ini di pipi kiri pula. Penangannya juga lebih padu. Hilman langsung tidak membalas apatah lagi melawan. Sebaliknya, sekadar membiarkan. Merelakan dirinya diperlakukan sedemikian rupa.

Putera meraup wajahnya sekuat hati. Berombak-ombak dadanya menahan rasa. Dia bukanlah seorang lelaki yang panas baran. Bukan juga lelaki yang suka bergaduh. Tetapi apabila melibatkan perempuan itu, apa saja sanggup dilakukan. Termasuklah membunuh Hilman yang sudah kelihatan tak bermaya menghadapnya.

Kolar baju sekolah Hilman dicekak kuat sehinggakan tercungap-cungap lelaki itu mencari nafas. Rontaan Hilman minta dilepaskan langsung tidak dipedulikan. Malah semakin erat cengkaman Putera pada kolar baju. Lelaki ini layak mati! Mati di tangannya. Itu yang diinginkan sekarang.

Putera merenung tepat ke dalam anak mata Hilman dengan tubir mata berkaca. Pelbagai rasa menghimpit kalbu saat ini. Marah, sedih, kecewa dan hampa. Semuanya bersatu menjadi satu mendorongnya mengikut kata hati, bukan lagi akal yang diberi.

"Aku suruh kau jagakan Saffiyyah untuk aku! Bukannya rosakkan hidup dia!" jerit Putera. Seiring itu, air mata jantannya pecah. Pegangannya pada Hilman dilepas kasar.

Tangisannya semakin melebat. Akhirnya, Putera jatuh terduduk di tepi jalan. Sudah tidak dihiraukan lagi dengan kehadiran Hilman. Apa yang dia tahu, dia yang bersalah dalam hal ini. Dia yang lambat tiba saat Saffiyyah betul-betul perlukan dirinya.

HIKAYAT CINTA SAHABAT [COMPLETED]✔︎Where stories live. Discover now