"Ibu, Saff mana bu? Dari tadi Putera cari dekat dalam tak jumpa pun." Dia menghampiri Puan Saleha yang kebetulan baru saja keluar dari dapur.
"Aik? Tak ada langsung ke?" Ibu mertuanya itu sudah berkerut dahi. Haih, ke manalah pula Si Saffiyyah ini. Takkanlah lari rumah lagi?
Putera menggaru kepala yang tidak gatal. Mati akal jadinya mencari kelibat si isteri sedari tadi. Dia rindu!
"Ayok Put, macam mana ni? Baru je kahwin, takkan bini dah hilang?" giat Puan Saleha dengan nada mengusik.
"Saff ni sengaja tau, ibu. Suka sangat main lari-lari macam ni. Tahu-tahu je, Put dah kena tinggal. Sedihlah macam ni..." adu Putera.
Geli hati Puan Saleha menatap wajah cemberut itu. Aduhai, menantu seorang ini macam-macam perangai! Tawanya pecah juga.
"Good luck la cari bini. Ibu nak layan tetamu lagi ni." Bahu Putera ditepuk lembut sebelum berlalu pergi.
Lelaki itu pasrah sendiri. Orang lain kahwin tak ada pun kena susah-susah cari pengantin perempuan, sebab memang akan bersama sepanjang hari. Lain pula halnya dengan dia. Belum sampai 24 jam jadi pengantin, isteri dah hilang dari radar.
Sedih!Langkahnya diatur pula ke ruang hadapan. Dari jauh, dia terlihat batang tubuh Saffiyyah membelakanginya. Siapa sangka, isterinya itu elok saja duduk di bawah khemah cuma agak jauh dari kelompok orang ramai. Manalah dia nak nampak. Automatik senyuman senget tersungging di bibir Putera. Aha, dah jumpa!
Tanpa sebarang kata, kerusi kosong berhampiran Saffiyyah diisi. Gadis itu sedikit terkejut dengan kehadiran Putera secara tiba-tiba. Namun riak biasa masih dikekalkan agar tidak terlalu ketara.
"Errr... dah makan?" soal Saffiyyah. Kekok berhadapan dengan Putera yang kini bergelar suami.
"Kau dah makan ke?" Soalan berbalas soalan. Saffiyyah mengecilkan mata memandang Puteta. Ish, orang tanya bukannya nak jawab.
"Dah makan tadi. Put, kau pergilah makan sana. Nanti perut tu gastrik pula," balas Saffiyyah.
"Tak payahlah, aku tak lapar." Putera menggeleng menafikan. Padahal perutnya terasa perit sekarang akibat tak menjamah sebarang makanan. Berdebar tunggu akad punya pasal.
"Aku suap nak?" pelawa Saffiyyah.
Tanpa berlengah, Putera membetulkan posisi duduknya. Kemudian, dia berganjak rapat ke arah Saffiyyah sebelum dahi isterinya itu disentuh dengan belakang tangan. Hmm, tak panas pula.
"Weh, kau kenapa?" Pelik Saffiyyah jadinya. Dalam hati, berdebar juga dia melihat jarak mereka yang agak rapat sekarang.
"Kau tak demam. Kenapa baik sangat pula ni?"
Jawapan lelaki itu membuatkan Saffiyyah mendengus geram. Putera, sehari tak menyakitkan hati memang tak sah! Macamlah dia tak pernah berbuat baik dengan Putera selama ini.
"Kurang ajar eh kau. Aku dalam usaha nak jadi isteri yang baik ini." Wajah Putera dikerling tajam. Geram!
Putera meletuskan tawa. Terusik hatinya mendengar kata-kata Saffiyyah. Comel sungguhlah isterinya ini.
"Hahahahaha Saff... Saff. Fikir sweet ke nak main suap-suap dengan aku hah? Eee... tak nak aku!" Sengaja Putera jual mahal.
Pap! Pap! Pap!
Tamparan Saffiyyah mengena lengan berbaju Melayu putih itu. Meluat pun ada dengan sikap suami yang seolah-olah bermain tarik tali. Kalau nak, kata sajalah nak! Tak habis-habis nak cover macho.
Putera mengaduh sakit. Penangan Saffiyyah jangan pernah dibuat main. Banyak kali dah dia merasa tapi itu sajalah cara untuk Putera bermanja. Nak lebih-lebih tak boleh, nanti jatuh air muka lelakinya.
YOU ARE READING
HIKAYAT CINTA SAHABAT [COMPLETED]✔︎
Short StoryDua sahabat berjanji untuk tak saling jatuh cinta walaupun dalam diam Putera menyimpan rasa terhadap Saffiyyah. Disebabkan suatu peristiwa, Putera nekad memperisterikan gadis itu meskipun persahabatan mereka menjadi taruhan. Akibat terlampau kecewa...