▥▥▥
DAY 6-DAY 9
Tak kenal maka tak cinta,
Dah kenal kenalah bercinta kan?
Belajar untuk jatuh.
Jangan risau, jatuh yang ini takkan buat kau sakit.
Itu janji aku.
▥▥▥
Hampir tersembul mata bundar Saffiyyah tatkala membaca tulisan tangan itu. Kertas di tangan dibaca berulang kali. Laju mindanya memproses makna tersirat Putera. Tak percaya dia dibuatnya. Bercinta dengan Putera? Memang taklah! Serius, inilah permintaan Putera yang paling tak masuk akal dan langsung tak boleh diterima.
Jatuh cinta? Untuk empat hari? Mustahil! Putera fikir dia ini robot agaknya yang boleh diprogram dan diarah sesuka hati. Saffiyyah sendiri tak yakin dengan kemampuannya belajar mencintai seseorang. Lebih-lebih lagi seseorang itu ialah Putera, insan yang kehadirannya dianggap sebagai bala. Lagi satu, bagaimana dia hendak cintakan Putera jika rasa benci kian menebal dan bertimpa-timpa?
Automatik helaan nafasnya terasa berat.
Saffiyyah tak tahu apa yang Putera sedang rancangkan. Mula-mula, berkenalan. Kemudian, belajar masak lauk kegemaran lelaki itu. Sekarang, belajar untuk jatuh cinta pula. Gilalah! Apa tujuan asal Putera sebenarnya? Dia sendiri masih kabur dengan permainan Putera. Saat ini, hanya satu yang diharapkan.
15 hari, lekaslah berakhir!
DAY 7
"Kak Long! Nah, Abang Putera bagi."
Tahu-tahu saja sebuah kotak bersaiz sederhana menyapa ruang mata. Saffiyyah tak terus ambil, sebaliknya mendongakkan kepala mencari seraut wajah yang menghulur. Arina masih dalam posisi yang sama, memegang kotak putih dan menunggu hulurannya diterima. Saffiyyah mengeluh. Walaupun berat hati, kiriman tersebut dicapai juga.
"Rin pergi jumpa Abang Putera ke tadi? Kak Long suruh singgah beli aiskrim kan, bukannya jumpa dia," gerutu Saffiyyah. Arina yang mendengar sudah berkerut dahi.
"Aik? Lain macam cara Kak Long ni. Takkan jealous kot?" Kak Longnya dipandang bersama sebuah senyuman yang tak lekang dari bibir. Senyuman mengusik. Saffiyyah pantas mengangkat muka. Terhenti tingkahnya membelek kotak tersebut tatkala mendengar ulah si bongsu.
"Amboi, ada orang tukar topik nampak? Kak Long tanya ni, jumpa Abang Putera ke tadi?" Dia memulangkan soalan yang sama kepada Arina. Batang tubuh gadis yang berada di hadapannya direnung tajam menanti jawapan.
"Mana ada Rin jumpa dia. Terjumpa adalah. Hehehe..." Arina tersengih dengan jawapan sendiri. Lagi-lagi melihat wajah kakaknya yang sedia keruh bertambah kekeruhannya.
"Terjumpa? Oh, terserempaklah ni?" tanya Saffiyyah lagi. Perasaan ingin tahunya menggunung tinggi. Entah kenapa, dia seperti dapat merasakan sesuatu.
"Ish, Kak Long ni. Banyak tanya pula dia. Orang dah bagi tu, terima jelah." Kurang senang Arina jadinya dengan lantunan pertanyaan bertalu-talu daripada Saffiyyah. Tambahan pula dia dah rancang baik-baik dengan Putera tadi. Mana boleh sampai kakaknya tahu!
"Abang Putera kata Kak Long suka sangat dengan hadiah ni. Sweet betul Abang Putera. Sebab ini ke Kak Long sayang bagai nak rak?" Bibir Arina sudah tersengih-sengih seperti kerang busuk. Saffiyyah ingin membalas tetapi tindakan si adik lebih pantas. Jari telunjuk mendarat tepat di atas bibir si kakak.
YOU ARE READING
HIKAYAT CINTA SAHABAT [COMPLETED]✔︎
Short StoryDua sahabat berjanji untuk tak saling jatuh cinta walaupun dalam diam Putera menyimpan rasa terhadap Saffiyyah. Disebabkan suatu peristiwa, Putera nekad memperisterikan gadis itu meskipun persahabatan mereka menjadi taruhan. Akibat terlampau kecewa...