PART 31 || NETK

33 2 0
                                    

"Esok Lia dengan Danish ada nak pergi mana - mana ke?". Tanya Mommy kepada mereka berdua yang ketika itu mereka sekeluarga sedang menikmati minum petang bersama sambil melayan drama di televisyen.

"Danish tak ada nak pergi mana, tapi kalau Lia ada nak keluar Danish ikut je". Balas Danish pada persoalan Mommy itu namun Aulia hanya menggelengkan kepalanya sahaja menidakkan soalan ibu saudaranya itu.

"Eh, Esok Lia kena ikut Faiq dengan abang pergi satu tempat la. Kau sejak dah kahwin lupakan kita orang berdua pula eh. Esok kita orang pinjam bini kau. Kau tak boleh ikut". Kata Faiq sambil mengangkat kening sebelahnya menunjukkan dia seperti serius.

"Suka hati kau je nak pinjam bini aku. Ah! Tak ada dia bini aku, tak ada siapa boleh pinjam dia dari aku. Memang tak aku nak bagi pinjam dekat kau". Kata Danish melawan dengan Faiq lagi memanaskan suasana. Aulia hanya memerhatikan sahaja sepupu dan suaminya itu berdebat tentang dirinya.

"Hello!! Kau siapa nak halang aku dari ambil bini kau tu. Aku kenal dia dari dia bogel lagi tau". Kata Faiq yang tidak bertapis dan mulut seperti tidak pernah mengambil insurans takaful itu.

"Woiii!!! Agak la pun kalau nak berdebat pasal aku sampai bogel bagai. Sepak juga dua - dua nanti tak dapat apa". Kata Aulia apabila mulut tiada insurans takaful milik Faiq itu seperti minta di cabut oleh parang.

"Betul apa". Kata Faiq yang tidak mahu kalah dalam situasi itu. Manakala Mommy dan Daddy hanya melihat pertengkaran yang sudah sering berlaku di dalam rumah itu. Hal ini kerana, bagi mereka itu merupakan penyeri kehidupan dan ketenangan di dalam rumah itu.

Aulia hanya memberikan jelingan kepada Faiq dan terus beredar dari ruang tamu untuk naik ke biliknya.

"Siap kau". Kata Danish kepada Faiq lalu mengejar langkah Aulia yang sudah jauh meninggalkannya di ruang tamu itu. Manakala Faiq hanya tersenyum kemenangan melihat sahabatnya seorang yang tegas dan suka mainkan perasaan perempuan ketika mereka saling kenal kini sudah menjadi sebahagian keluarganya itu cemburu dengan sikapnya terhadap Aulia, isterinya.

~~~~~~

Sedang mereka semua bersuka ria di ruang tamu dengan kehadiran Faisal Kamarul, abang kepada Faiq bersama anak kecil mereka yang seorang berusia 6 tahun dan seorang lagi berusia 2 tahun. Tiba - tiba seorang lelaki memecahkan pintu rumah mereka dan di buka secara kuat tanpa memberikan salam malah terus melulu masuk ke dalam tersebut.

"Abang Areeq ni dah kenapa, datang rumah orang tak beradab langsung". Tegur Rauf yang kelihatan tegang dengan sikap lelaki yang dipanggil Areeq itu.

"Mana Ranya? Mana bini aku? Mana anak aku?". Tanya lelaki itu bertalu - talu dalam keadaan marah dan menengking kepada semua orang yang ada di ruang tamu itu.

"Abang Faisal bawa naik Mommy, Daddy dengan anak - anak ke atas". Arah Aulia kepada Faisal untuk membawa ahli keluarga mereka yang tidak sepatutnya terlibat melihatkan kegilaan lelaki di hadapan mereka kini. Faisal hanya mengangguk dan terus mengangkat anak keduanya diikuti isteri, anak dan kedua ibu bapa mereka.

"Ranya, Sayang?". Panggil Areeq setelah melihat Aulia yang bercakap dengan Faisal tadi di belakang Danish, lelaki yang tidak dikenali olehnya itu.

Aulia hanya memandang pelik kepada reaksi Areeq dan dia terus berjalan memeluk pinggang Danish, manakala Danish turut merangkul bahu Aulia untuk mendekatkan lagi kedudukan mereka berdua.

"Sayang!!! You tu masih isteri I, kenapa you nak berpeluk dengan jantan lain. Apa tak cukup apa yang I bagi dekat You selama ni. Tolong la Sayang, kita perbaiki hubungan kita macam dulu. Ingat kita dan ada anak. You tak sayang dekat Fareez ke? Answer me Sayang?". Desak Areeq lalu dia menarik secara paksa tangan Aulia dari terus memeluk suaminya yang sah.

Faiq, Aryan, Rauf dan Danish sudah mula panik apabila Aulia di tarik oleh Areeq yang seperti sudah orang gila.

"Sorry brother, she is my WIFE". Kata Danish sambil menekankan kata wife di telinga Areeq dan dia terus menarik semula Aulia kedalam pelukkannya.

"So, You Fikri Areeq Bin Dato Johar Farouk?". Tanya Aulia yang masih dalam ketenengan walaupun dia sudah menjadi bahan rebutan sebentar tadi.

"Sayang!! What wrong with you? Please jangan lupakan I". Kata Areeq dan ingin meraih tangan Aulia namun di halang oleh Danish terlebih dahulu berserta jelingan maut kepada lelaki yang ingin menyentuh isterinya.

"I'm sorry. Let me introdunce myself. My name is Aulia Isma Binti Tengku Affendi Ismail, twin of Ranya Isma Binti Tengku Affendi Ismail". Kata Aulia sambil menunjukkan gambarnya bersama Ranya yang sudah di ambil sebelum mereka memulakan rancangan mereka itu.

Areeq sedikit beranjak ke belakang mendengar bait kata dari mulut Aulia itu berserta bukti yang ditunjukkan daripada Aulia itu tadi.

"Sepatutnya, kami yang dekat sini tanya mana Ranya. Kami dekat sini dah lama tak jumpa dengan dia. Last jumpa waktu makan besar family. Itu pun dia seorang sahaja yang datang dengan anak lelaki dia". Kata Aulia kepada Areeq yang sudah terduduk di tangga rumah mereka yang menuju ke ruang tamu itu.

"Let me guess, kau mesti tak tahu about your second child, right?". Tanya Aulia yang ingin melihat sehingga tahap mana pengetahuan lelaki itu terhadap kehidupan Ranya semenjak dia hilang jejak dari keluarga itu.

"My family already told me about my daughter. Dia tak dapat selamatkan, lemas dalam perut". Kata Areeq yang sedih apabila mendengar khabar berita sedemikian tentang anak perempuan yang mereka tunggu selama ini selepas beberapa tahun berkahwin dan selepas anak lelaki mereka besar.

"And Ranya?". Tanya Faiq pula mewakili Aulia apabila melihat pandangan gadis itu sudah berubah apabila jawapan yang keluar dari mulut lelaki itu seperti orang yang menaruh harapan terhadap semua perkara yang berlaku.

"My mom say she bleeding. Bila sampai hospital dia tak dapat nak di selamatkan dah, banyak sangat darah yang keluar". Kata Areeq lalu dia mengeluarkan handphonenya dan melihat gambar isteri dan anak lelakinya yang dia jadikan wallpaper screen phonenya.

"Ranya tak ada dengan kita orang dan kita orang pun tak tahu kubur dia dekat mana? Just now you tell ask about died. Kita orang tak sangka sampai dia dah tak ada dekat dunia ni, kami as a sibling for she, tak dapat jumpa dan tengok dia buat kali terkahir. KEJAM". Kata Aulia dan dia terus berlalu pergi bersama Danish yang mengikutinya dari belakang.

"Rauf bawa dia keluar dari rumah ni". Arah Aryan kepada adik lelaki itu. Rauf hanya mengikut arahan dan dia terus menarik lengan lelaki itu untuk berdiri dan berjalan keluar meniggalkan rumah kediaman mereka semua.

"Apa kita nak buat dengan laki tu Lia?". Tanya Afiq kepada Aulia yang hanya memerhatikan Rauf dan Faiq menghalau lelaki yang bernama Areeq itu keluar dari rumah mereka.

"Tengok la rancangan dia apa. Lia tak boleh nak agak dari reaksi dia tadi. Buat masa ni Lia nak Abang Afiq dengan Auleen perhatikan kawasan rumah dia dan juga hantar budak kita pergi tengok pergerakan orang tua dia. Laporkan semua pergerakan dan perbuatan dia setiap masa". Arah Aulia kepada mereka semua.

"Yang lain bertindak macam biasa, setiasa alert dengan keadaan. Kak Hanis dengan Abang Adam tolong pergi Korea dan ambil semua maklumat tentang Fareez dan Raisya dekat Ranya. Semalam Aulia inform dia untuk sediakan semua dokumen anak dia untuk kita fight dalam makhamah nanti". Kata Aulia kepada mereka berdua.

"How about grand?". Tanya Faisal kepada Aulia yang sudah berada di situ setelah menghantar anak bini dan juga kedua orang tua nya ke tingkat 3 bagi mengelakkan mereka berasa takut atau mengetahu tentang masalah meraka kini.

"About grand jangan risau. Aulia akan settelkan sendiri nanti. Lagi pun buat masa ni, grand masih tak tahu yang Lia dah kahwin. Keep secret about my wadding from them". Pesan Aulia kepada semua lalu dia memandang ke arah Danish yang duduk tidak jauh dari mereka berbincang tadi.

"It okay, B faham tindakan sayang. B ikut je semua kehendak sayang buat masa ni. But make sure bagitahu B everything yang semua sayang nak buat and make sure B juga kena ada dengan Sayang in other next mission". Kata Danish kepada Aulia untuk mengelakkan ke semua ahli keluarga itu memikirkan yang Aulia menyisihkan pendapat lelaki yang sudah bergelar suami gadis itu.

Not Expected The Killer'sWhere stories live. Discover now