❤️12

111 6 0
                                    

Aniq intai sedikit ruang dalam bilik. Matanya melilau mencari beberapa biji belon pink yang agak 'bernyawa' tu.

Imani yang baru keluar daripada dapur mengerutkan dahi dan bibir ternaik senyum kecil. Tak pernah-pernah Aniq takut masuk bilik. "Abang.. Buat apa tu? "

Aniq terus tegakkan badan. "Tt--tak ada apa. Saja ni haa.. Tengok bingkai pintu ni. Lawa. "

Imani tarik senyum senget. Tau dah. Inilah reaksi Aniq bila kantoi. Imani masuk bilik lalu depan meja solek dia labuhkan duduk."Apa-apa lah.. Oh.. Abang nak tau? Se--"

Belum apa-apa, Aniq dah potong dulu,

"Tak nak tau. "

Aniq masuk ke dalam bilik sambil belakang badan rapat ke dinding. Belon yang masih menari itu buat rentak jantung dia makin deras. Target dia sekarang cuma nak ambil baju yang dah digosok Imani pada tingkap bilik.

"Dengar la dulu abang. Semalam.. Jay balik Malaysia. Terkejut Janan semalam. Makin handsome dia, bang. Nampak lagi ceria. Kalau Janan be--"Imani mula pelankan suara bila tiada sampukan daripada Aniq.

Laju dia memusingkan badan melihat Aniq di belakangnya. Aniq masih dekat situ? Pelik. Imani pandang pula belon yang bergerak rawak akibat terkena angin pendingin hawa.

Takkanla.......

"Abang... Takut.. Belon ke? "Imani pusingkan tubuhnya menghadap Aniq.

Aniq yang tak menyangka tebakan betul Imani, tergelincir sikit. "Mm--mana ada. Abang.. Abang beranilah.. "

Aniq betulkan cara berdiri. Lilitan tuala pada pinggang dia betulkan selitan. Dengan langkah canggung dia berjalan biasa. Mata pula asyik melirik kecil belon yang makin mendekat.

Baru kaki kanan sampai ke kaki katil bahagian depan, sebiji belon tertiup kuat ke arah Aniq. Apa lagi.. Meroyan dia melompat naik ke atas katil.

Imani dah gelak kuat. Terkepit-kepit menahan rasa ingin terkencing. "Ya Allah.. Abang.. Sampai macam tu penangan belon dekat abang? "

Imani bangun perlahan-lahan lalu belon-belon tadi dia bawa ke luar bilik. "Abang nak tau tak.. Belon comel ni, Jay yang bagi tau.  Tak sangka pulak dia still ingat silly things ni. Sweet betul Jay tu. "

Aniq yang dengar berasap je telinga. Hello! ~~ Dia pun boleh la nak bagi 100 kali lebih banyak. Cuma tak terlintas dalam kepala je. Aniq dengan geram mula memakai baju dengan laju.

Semua gerakan diselit dengan bentakan kecil. Geram pula bila Imani boleh sambung kisah hidup malaun tu dekat India.

"Janan ingat Jay balik sana sambung buat kerja lama. Rupanya----" Bla bla bla bla. Aniq pekakkan telinga. Dia bukan nak dengar kisah hidup 'Jay' ni.

Dia nak dengar soalan kasih dan sayang seorang isteri la. Mana 'abang lapar? ', 'Janan nak breakfast dengan abang hari ni, boleh? ', tak pun 'Abang jangan la kerja hari ni. '. Tak ada beb! Tak ada.

Apa yang masuk telinga pagi ni cuma Jay, Jay, dan JAY! Arghhh!! Api cemburu Aniq mula membara.

"Sayang! "

Aniq bersuara kuat tanpa sedar. Dia perasan bahu Imani Agak tinggi tanda dia terkejut. Aniq tak berani nak tengok riak Imani. Nak gigit jari tak macho pulak. Aduii..

"Aa-abang dah lambat. Abang breakfast dekat office je lah. "Aniq capai briefcase dan telefon lalu terus keluar daripada bilik.

Imani yang terkejut dengan putaran 180° emosi Aniq Azizi keluar terkedek-kedek mengejar langkah luas Aniq. "Abang.. Janan bekalkan nasi goreng kampung tu.. Abang tunggu kejap eh.. "

Janan Imani Raya! ✔Where stories live. Discover now