Pap!
Mangkuk bubur Imani hempas Agak kuat atas meja. Aniq yang tengah tersenyum suka tayang gigi taring. Imani makin berasap. Punya payah nak puaskan hati mengada Aniq Azizi ni. Selama ni tak pernah-pernah pulak nak mengada macam ni.
Imani terus ke tingkap. Langsir Imani singkap untuk ambil sepasang baju yang dah siap digosok sebelum masak bubur. Aniq atas katil bertukar riak.
"Sayang nak pergi mana pakai lawa-lawa ni? "Aniq selak sikit comforter ke paras pinggang.
"Nak jumpa skandal. Kenapa? "Imani kekalkan riak tak ada perasaan. Marah tak habis lagi nih.
"Sayang jangan main-main.. Tak pasal skandal tu arwah."Aniq dah duduk sambil bersandar di kepala katil.
"Apa Janan kisah. Arwah yang tu.. Cari yang lain. Ada suami pun macam apa je. Tak pernah nak jaga hati kita ni. Baik cari lelaki yang faham perasaan Janan. "Imani sudah siap bertudung bawal ready-to-wear. Malas pulak hari ni nak melilit.
Aniq kerut dahi. Lama-lama akhirnya terlepas juga ketawa daripada mulutnya. "Sayang.. Sayang ingat abang percaya? Entah-entah skandal sayang tu naanaaji.. Tak pun Jay. Paling teruks laa.. Dani.. "
Imani mengeluh depan cermin bila tengok reaksi Aniq. Serius.. Dia terasa.
"Suka hati abanglah.. Kalau still sayang Janan.. Do care about my feelings. Kalau tak.. Teruskan gelak abang tu. Janan dah cakap.. Nanti abang jumpa kami berdua dekat luar.. Jangan tanya kenapa.. "Imani ambil sling bag atas almari solek terus dia keluar.
Aniq atas katil dah terdiam. Kalau Imani dah serius macam tu.. Aduhh.. Jadi betul la Imani ada skandal?
"Sayang.. "
"Sayang.. Jujur dengan abang.. Betul sayang ada skandal? "Nasib Aniq sempat pegang siku Imani.
Imani besarkan mata. "Abang nak jumpa dia ke?"Imani semakin kuat menguji.
Aniq telan air liur. Air mukanya berubah jadi bengis."Jadi serius la ni?"
Imani picit pelipis. Dia samakan paras kaki di anak tangga ke dua. Muka Aniq dia tekup guna kedua belah tangan.
"Abang baby... Muka Janan ni nampak desperate sangat ke? Ke Janan tak cukup baik layan abang sakit? "Imani sudah keluarkan suara paling dasar. Tanda dia benar-benar terasa.
"Siapa cakap sayang desperate? Sayang yang melebih-lebih. Sayang sendiri yang cakap sayang ada skandal. Dah la marah abang.. Siapa tak syak kalau dah macam ni? "Aniq juga tekup Imani.
"Sekarang ni siapa yang buat Janan marah? "Imani tajamkan anak mata.
"Ab--abang.."Aniq tertelan air liur. Sumpah perit je rasa.
"So.. Fikir kenapa Janan buat macam ni. Ok? Abang langsung tak ambil serius pasal Janan. Kali ni Janan dah tak tahan. Abang fikir baik-baik.. Kalau hati tu dah tau jawapan. I'll pick up your call any time. Alright, abang baby? "Imani tepuk perlahan pipi kanan Aniq lalu kereta dia tuju.
Aniq terkedu. Apa dia buat selama ni? Aduhh.. Kepala yang masih panas dia geleng laju. Kalau Janan dah macam tu..
Serius teruk salah dia. Habislah...
Imani hempas tubuhnya atas kerusi. Sling bag dia sangkut. Kepala yang Agak berpusing dia picit perlahan.
"Hoi!.. Amboiii.. Balik haji macam tak berhaji je. Apasal? "Maria menepuk bahu Imani kuat.
Imani tersentak. Dada dia urut perlahan. "Isyy.. Sehari tak buat orang terkejut memang tak sah kan?"
Maria dah tersenyum geli hati. Memang Best sakat Imani ni.. Tengoklah.. Marah pon comel semacam. Eh.. Kejap..
YOU ARE READING
Janan Imani Raya! ✔
RomanceMasih ingat Aniq Azizi si Romeo turun takhta? Atau Janan Imani si Miss Lu'lu? Haaa.. ni nak habak mai... cerita kali ni bukan kaleng-kaleng punya cerita. cerita kali tentang dugaan Aniq dan Imani dalam raya kali kedua mereka. Nak tau apa jadi...