Semua di ruang itu terus memusingkan kepala memandang manusia di muka pintu. Masing-masing mengeluarkan nafas lega kecuali Aniq, Mikhail, Hakim, dan Hadi. Mereka berempat mengunci rapat mulut takut-takut tetamu mereka hari ini bukan orang yang ditunggu oleh Tuan Junaid.
"Datang pun kau. Ingatkan janji Melayu. "Dani bangun lalu fist bump mereka bersatu.
"Kenalkan, ni Aris... Kawan aku. Dia kata, dia kenal Puan Irene. So, aku ajak dia masuk meeting kita malam ni. Nanaji.. Kenalkan.. Kawan zaman remaja Dani. "Dani bawa Aris ke hadapan Tuan Junaid lalu mereka bersalaman.
Mikhail pandang lama Aniq. Aniq yang mula faham, mengangguk kecil.
"Kau, Aniq Azizi yang famous sangat tu kan? "Aris yang masih berdiri di sisi Dani bersuara. Jari telunjuknya lurus tepat ke arah Aniq.
Aniq pandang Mikhail di kirinya dan Hadi di katanya sebelum bersandar ke sofa sambil mengangguk beberapa kali. "Tak sehebat kisah kau. Masih terkenal di tahap biasa-biasa."
Hakim dan Hadi mula menggerakkan beberapa anggota tubuh tanda situasi mula bertambah canggung. Mikhail tepuk perlahan bahu kanan Hakim. Dia tahu, buat Hadi dan Hakim.. Mereka bukan orang yang sukakan ketegangan. Hidup mereka cukup mudah. Hati senang, hidup tenang.
"Wow... Aku suka orang macam kau. "Aris raup rambut yang terjuntai ke dahi kebelakang. Menampakkan beberapa parut pada dahi yang langsung tidak mencacatkan rupanya yang Agak kacak.
Dani menyinggung siku kanan Aris. Tanda mereka tidak ada masa untuk bergurau 'kasar' seperti itu. "Ok.. Ok.. Aku straight to the point. Aniq, kau tak payah risau pasal gambar-gambar yang berterabur dalam laci pejabat kau. Aku dah ada cara settle kan problem kau yang itu. "Aris keluarkan satu plastik berzip yang berisi satu kad memori.
"Mana kau dapat memori tu? "Hadi hampir menegakkan badan.
Semua mula panik. Entah-entah mereka dah dikepung orang-orang Puan Irene? Jay beri pandangan maut kepada Dani. "Sekarang ni.. Kitorang cuma nak tau.. Kau dengan siapa sekarang ni? Ke kau, still dengan Puan Irene? "
Aris melepaskan dengusan kasar. "Lagi lama aku tunduk dekat perempuan tua tu, lagi meluat aku tengok perangai dia. Hari ni, aku tak nak sia-siakan usaha tiga tahun aku jadi hamba abdi dia.. Aku nak tengok dia patah dua-dua kaki, dua-dua tangan melutut depan aku. "Terketap kuat rahang Aris. Anak matanya tidak mampu menipu, terselit dendam keramat padanya.
"Wo... Relaks, Ris... Jangan patah pulak kad memori tu. Naya kita. "Dani turunkan tangan kanan Aris yang tergantung paras dada. Plastik tadi yang masih tidak dicemari kedutan, dah menjadi kulit belacan.
Pap.
Pap.
Pap.
"Kenapa ni? "Jay tidak senang dengan sikap angkuh Aniq kali ini. Benar-benar tidak sopan di depan Tuan Junaid.
"Aku tak terkejut kalau kau mampu bunuh Puan Irene tu sekarang jugak. Tapi kau rasa itu tak cukup. Jadi kau nak tengok dia merana macam apa yang kau rasa... Betul tak.... "
"Raid? "
Aris angkat kening sebelah. Plastik dalam tangan dia campak atas meja. Dengusan demi dengusan lembut keluar dari hidungnya.
"Raid? Tapi.... Bukan Raid dah mati ke? Niq? "Hakim ambil keratan surat khabar tadi. Air liur makin menambah dalam mulut ditelan payah.
"Jangan kata kau ikut naluri. Aku bagi penampar India satu baru kau tau langit tu tinggi ke rendah. "Hakim yang elok menyandar tubuh ke hadapan, dah elok duduk tegak sambil pandang pandangan 'minta kaki' oleh Aniq.
YOU ARE READING
Janan Imani Raya! ✔
RomanceMasih ingat Aniq Azizi si Romeo turun takhta? Atau Janan Imani si Miss Lu'lu? Haaa.. ni nak habak mai... cerita kali ni bukan kaleng-kaleng punya cerita. cerita kali tentang dugaan Aniq dan Imani dalam raya kali kedua mereka. Nak tau apa jadi...