Aniq tarik tali leher melepasi tengkuk. Butang baju juga dia buka. Telefon, wallet, dan kunci kereta dia ambil lalu keluar daripada kereta. Hari dah bertukar gelap.
Jam dah pukul 10 baru pandai nak balik, Aniq. Dia mengeluh kecil sendiri.
Rumah yang sudah terang dengan lampu kalimantang luar rumah dihidupkan oleh penghuninya. Aniq perlahan-lahan melangkah masuk melalui pintu utama. Pintu kayu ditolak lemah lalu ditutup semula dan terus dikunci.
Sofa bertempat duduk satu jadi tempat tubuhnya direhatkan. Briefcase diletakkan atas meja kopi sekali dengan barang yang lain.
Tak sampai 5 minit, segelas air kosong sejuk dah terhidang. Aniq angkat kepala lalu Imani yang berdiri dia pandang.
"Terima kasih. "Aniq sambut huluran itu dengan ucapan terima kasih.
Imani pula duduk di sebelah kiri Aniq. Sofa bertempat duduk tiga itu lebih selesa buat Imani yang sarat mengandung 6 bulan. Dia perhatikan saja Aniq menghabiskan air di dalam gelas. Habis titisan terakhir, Imani tersenyum sendiri.
"Sayang... Pasal petang tadi---" Tak sempat Aniq habiskan ayat, Imani dah potong ayat dalam kepalanya.
"Tak apa. Lagi pun, Jay ada tadi. Kitorang terus pergi minum petang dekat satu restoran tu. Jay kata makanan dia sedap.. So Janan try jugak.. You know what.. Makanan diorang memang sedap. Nampak sangat Jay ni ka---"
"Sayang.... Tak marah? "Aniq menghadapkan pula badannya ke arah Imani.
"Its okay la abang. Kan Janan dah kata, Jay ada tadi. Walaupun Jay yang tenangkan hati isteri abang ni.. Tapi Janan tak ambil hati---"
Kali ni, Aniq pula mencatas kata-kata Imani.
"Ohh.. Sekarang ni Jay jadi kaunselor pula? Lepas jadi bodyguard sepenuh masa.. Then, jadi kaunselor.. Lepas tu? Jadi apa pula lagi? "Walapun dengan nada Agak tenang, Imani dapat rasa aura tegang disebalik ton suara Aniq.
"Abang.. Jay kan orang naanaaji. Lagipun, ok apa dia balik sini. Boleh teman Janan masa abang tak ada kan? Abang patut rasa lega. Abang pun boleh fokus dekat kerja abang sampai cepat habis. "Imani pegang tangan suaminya sambil membela diri.
Lagi-lagi Jay.. Jay.. Jay.. Hampir pekak telinga dia asyik masuk nama itu. Hati dan jantung pula memang dah boleh jadi jantung sprinter negara. Rasanya dah boleh cetak nama 'Jay' pada permukaan hemoglobin.
Aniq lepaskan pegangan Imani. Tak kasar, tapi cukup menyentakkan hati Imani.
"Sayang cakap apa tadi? Lega? Abang patut lega yang Jay buat apa yang sepatutnya seorang suami buat? "Aniq perlahan-lahan berdiri di hadapan Imani.
"Abang? Kenapa ni? Janan salah cakap ke? "Imani mula tidak senang duduk.
"Huh.. Stop playing dumb, sayang. Sayang tau apa yang abang maksudkan. "Aniq peluk tubuh apabila Imani masih dalam dunia era 90an.
"Abang.. Kenapa kasar sangat bunyi ayat abang hari ni? "Imani makin terasa. Apa benda ni, weh?! Boleh siapa-siapa terangkan pada aku situasi sekarang ni? Imani turut peluk tubuh sendiri lalu menyandarkan tubuh pada tempat penyandar sofa.
Aniq tarik nafas panjang seblum melepaskannya dengan penuh berhemah. "Cuba sayang ulang ayat sayang tadi. Ayat pasal Jay kesayangan sayang tu."
"Ayat yang mana ni? Janan tak perasan la. "Imani cuba menyelongkar kotak memori. Kut jumpa salah perkataan yang dia guna pada Aniq tadi.
"Oh my god, sayang?! Are you freaking forgot about what you say just past 3 minutes ago? Allahuakhbar.. "Aniq mula picit pelipis. Reaksi Imani umpama mengejek air mukanya sebagai seorang suami.
YOU ARE READING
Janan Imani Raya! ✔
RomanceMasih ingat Aniq Azizi si Romeo turun takhta? Atau Janan Imani si Miss Lu'lu? Haaa.. ni nak habak mai... cerita kali ni bukan kaleng-kaleng punya cerita. cerita kali tentang dugaan Aniq dan Imani dalam raya kali kedua mereka. Nak tau apa jadi...