Răbdare și perseverenta. Ca să rezolvi o problemă. Trebuie să recunoști că ai una. Lipsa de încredere in forțele propri. Lipsa de vointa./*Cum imi spunea A.T. */ Toate au un rost in lume, nimic nu se schimbă. Doar omu' zi de zi e altul, nu-i cel din oglindă.
La ce ne folosesc și cum le cultivăm?
În decursul vieţii ne confruntăm cu multe situaţii dificile, suferinţe fizice și morale. Răbdarea(kshanti) este cel mai bun mijloc de a depăși toate aceste condiţii adverse.
Ea contribuie în mod direct la pacea și armonia dintre oameni. Dintre toţi factorii perturbatori ai minţii, ura este cea mai periculoasă, iar răbdarea este antidotul ei direct, este apa care stinge focul mâniei.
Cum să facem faţă când ne simţim sub presiune şi stres, când avem nevoie de stăruință și peresverență entuziastă(vīrya) într-o lucrare grea și de lungă durată, sau de energie şi tenacitate pentru a ne împlini aspirațiile pozitive?
Cum să ne păstrăm și să cultivăm răbdarea într-o societate și o vreme în care totul pare să se desfășoare pe repede înainte?
Ştim bine cum o atitudine răbdătoare şi îngăduitoare față de ceilalți ne va fi de mare folos, căci întâlnim frecvent greutăți și persoane care încearcă să ne pună la încercare. Dacă suntem capabili să reacţionăm pozitiv, vom evita să fim afectați și ne vom păstra o minte calmă și destinsă, dar, în același timp, prin înţelegere şi bunăvoinţă, vom calma și agresivitatea adversarului.
Oamenii stăpâniţi sunt răbdători oricât de provocatoare ar fi situaţia cu care se confruntă. Oamenii puternici se înarmează cu răbdare, stăruință de fier şi cu demnitate. Ei nu se tem la orice pas, nu împovărează pe toţi cei din jur cu grijile lor, nu se lasă uşor doborâţi. Recunoaștem un om valoros după capacitatea sa de a face faţă provocărilor cu zâmbetul pe buze şi cu o minte lucidă.