البارت العشرين

221 9 0
                                    

روايه عشقتك فدمرتني.
بقلم 🖋️أم الملك فهد.
البارت (٢٠).
مروان: ماشي بس يا ريت بسرعه.
كانت وعد لا تصدق ما وصلت اليه مع مروان الذي عشقته كانت موجوعه وجعا ابدي وصمه ستظل بداخلها للأبد.
الدكتور: انت هتمضي على الورق ده على ما نجهز المدام والولد للتحاليل وافتكر ان ده في خطر كبير على المدام وعد والبيبي. مروان: ماشي.
بعد شويه اخدهم الدكتور وعمل تحليل DNA.
الدكتور: التحليل هتطلع بكره بالليل تقدروا تروحوا دلوقتي وانت يا استاذ مروان اتفضل عشان اشخصك ولا اقول لك خليك لبعد التحاليل اصل عارف النتيجه بس حابب افهمك واقنعك. وعد في الوقت ده نزلت لتحت وبعدها انها مروان حديثه مع الدكتور ونزل وظلت رغد وهيثم عند الدكتور.
الدكتور: انا حابب اقول لكم على حاجه مهمه مدام وعد في خطر كبير على حياتها والخطر ده زاد بعد تعرضها للتحاليل دي مدام وعد عندها كانسر في المخ.
رغد سقطت من هول الصدمه.
هيثم :طب هي المرحله اللي هي فيها تتعالج يا دكتور صح. الدكتور: الورم تمكن بس هي ازاي ما اشتكتش ولا اتالمت. رغد :وعد حموله جدا وتخبي اي وجع جواها دي استحمليت كثير.
الدكتور: عموما ربنا يلطف بيها اهم حاجه الراحه التامه والنفسيه وربنا يستر عليها وعلى الحمل.
رغد: طب هي ازاي هتكمل في الحمل.
الدكتور :ربنا معها ويتولى بها ادعولها.
واتجها للنزول للاسف ليغادروا المكان.
هيثم :خلص يا رغد مش عايزينها تحس بحاجه.
رغد :مش قادره دي استحملت كثير وتعذبت وكله بسبب صاحبك ده غبي غبي هو اللي دمرها.
هيثم :خلاص بقى احنا داخلين عليها.
كانت وعد تنتظر بالسياره شارده الذهن لا تعي لما حولها.
رغد: وعد... وعد...وعد .
وعد: ايه يا رغد في ايه خضتيني.
رغد: انا اللي فيه ايه انت اللي في ايه انا وتوفيق بالنادي عليك من زمان مش بتردي وسرحانه كده.
وعد: معلش اعذروني.
بعد قليل وصلوا عند بيت هيثم نزلت وعد وتوفيق وبعدها رغد. هيثم: انا هاوصل مشوار وأرجع ثاني.
اتجه هيثم ذاهبا يبحث عن مروان.
هيثم :الو.
............
هيثم :انت فين.
............
هيثم: خلاص ده مش وقته عاوزك في موضوع مهم.
............
هيثم: ماشي انا في الطريق جاي لك.
بعد شويه وصل هيثم عند مروان.
مروان: خير عاوزني في ايه مش انت انضميت لحزب السافله وبعت صاحبك.
هيثم : اتكلم باسلوب كويس دي مراتك وانا عمري ما بيع صاحبي وانت اخويا مش صاحبي ولو انا شايف حاجه وحشه في وعد مش هاسيبها في بيتي ومع مراتي لو ثانيه واحده. مروان :والله لا الست خضره الشريفه و انا اللي غلطان فاكر كلكم عملته في ايه لما خنتها فاكر.
هيثم: بس هي مخنتكش وهي بتحبك وانت ظالمها و بكره هتفهم وتتاكدى واحب اعرفك حاجه وعد عندها ورم في المخ و في مرحله متاخره ولو مش هتعملها كويس ابعد عنها وما توجعش فيها كفايه اللي هي فيه.
مروان: ايه عرفت الكلام ده ازاي وهي فين و حالتها ايه دلوقت. هيثم: عرفت انك بتحبها وظلمها.
مروان: ايه ده ما تولع يكشي تموت الصبح انا زعلان ليه.
هيثم: لا انا هامشي احسن مش هستحمل طريقتك دي سلام. وتركه هيثم ومشي كان مروان جزء منه يتالم على وعد حبيبته وجزء اخر يعاند ويكابر ويزيد كره له ورجع هيثم البيت.
هيثم: رغد.... رغد.
رغد: انا هنا يا حبيبي في المطبخ.
هيثم: بتعملي ايه يا حبيبتي.
رغد:بحضر غدا للاولاد.
هيثم :امال وعد فين.
رغد: سبتها من شويه في الاوضه والاولاد بيلعبوا.
هيثم: انا كنت عند مروان..
رغد: حسيت كده برده عملت ايه.
حكا لها هيثم ما حدث بعد شويه دخلت عليهم سهيلة تلهث من الجري.
سهيله :ماما الحقي خالتو وعد واقعه في الارض ومش بترد. جرت رغد وهيثم كانت وعد ملقا في ارضيه الغرفه وتوفيق يبكي ويهزها وينادي عليها حملتها رغده هيثم واتجه للعربيه واخذوها واتجهوا للعياده عند الدكتور محمود اللي متابع الموضوع وفي الطريق اتصل بمروان.
هيثم: احنا في الطريق للدكتور وعد مغمي عليها ومش بتفوق.
..........
هيثم :براحتك ما تجيش بس حتى روح عند توفيق وسهيله في البيت سبناهم وجرينا هم لوحدهم.
.........
هيثم :خلاص براحتك سلام.
الدكتور اطمني دا ارهاق و ضعف اثر تحليل DNA قلت لكم ان خطر عليها و على البيبي بس انا اديتها محلول و شويه فيتامينات وهتبقى كويسه اول لما تخلص تقدروا تروحوا.
هيثم: شكرا يا دكتور.
الدكتور:بعد اذنكم.
هيثم: انا هاروح انا اطمئن على الاولاد وهاجي ثاني على ميعاد خروج.
رجع هيثم المنزل عند الاولاد فوجد مروان ينتظر معهم.
هيثم:ايه ده انت هنا امال بتكبر ليه.
مروان :والله اقوم امشي متندميش اني جيت.
هيثم: لا يا عم خلاص خليك كده كده انا ماشي ثاني خليك مع الاولاد .
مروان :عملتم ايه وهي فين عامله ايه دلوقت.
هيثم: هناك الدكتور ادي لها شويه فيتامينات و مركبه محلول اول لما تخلص هارجع اجبهم.
مروان :ماشي ابق طمئني وانا هاستنى معه الاولاد على ما ترجعوا ما ينفعش اروح انا انت عارف الظروف.
هيثم: ماشي ربنا يهدي وبكره تطمئنوا تعرف انك ظلمها.
بعد شويه رجع هيثم يجيب رغده وعد ورجعوا البيت في الوقت ده مروان اتخبى عشان وعد ما تشوفهوش لكن هو كان بيراقب ها من بعيد هو كان حزينه موجوع عشانها مش دي وعد اللي حبها الورده المفتحه اللي كان وجهها منور وضحكتها مش بتفارق وشها بعد ما دخلت وعد الاوضه خرج مروان من وراء الباب.
مروان: هي بقت كويسه.
رغد :انت لك عين تسال كله بسببك اختي بتموت بسببك انت بنى ادم اناني و متستهلهاش اصلا.
هيثم: خلاص يا رغد مش وقته وانت يا مروان يلا نمشي من هنا عشان وعد ما تحسش بوجودك وهي الحمد لله كويسه دلوقت.
خرج هيثم ومروان و عدي باقي اليوم بدون احداث وجاء اليوم المنتظر كان الوقت يمر ببطء كسلحفاه عمرها 180 سنه حل عليهم المساء وكان موعد التحاليل كان وعد ومروان وهيثم ورغد توفيق باشا و رانيا و راضي كلهم متجمعين عند دكتور محمود منتظرين نتائج التحاليل دخل عليهم دكتور محمود. مروان: ممكن تقول النتائج.
الدكتور: قبل ما اقول قوم اشخصك.
بعد أن انها الفحص رجع عند العائله لخبرهم النتائج.
مروان: اتكلم يا دكتور مستني ايه.
دكتور: والله مش عارف ابدا بايه بس انت يا مروان اتسرعت انت الحمد لله بقيت كويس وتقدر تخلف ثاني وفعلا الولد الاول توفيق تحليل كان ايجابى وهو فعلا ابنك والبيبي اللي في بطن مدام وعد كمان تحاليله ايجابيا وهو كمان ابنك وانت طعت ظالم مدام وعد.
كانوا مروان مصدوم ولا يقدر على الكلام.
توفيق باشا: انا اسف اسف جدا يا وعد عارف انك اتاذيت كثير من ابني مش عارف اقول لك ايه بس انا اسف.
وقفت وعد من مكانها وكان يبدوا عليها التعصب وتبدو قويه عكس ما بداخلها.
وعد: وراء طلاق يوصل واللي بيني وبينك العيال.
وخرجت دون ان تسمع اي رد من اي شخص ورجعت على منزلها القديم منزلها التي كانت تسكنه مع والدها ووالدتها وتعيش معهم في سعاده قبل ان تعرف مروان و رجع والدها وجدها بالمنزل ولكنها كانت تبدو جامده وقويه عكس ما توقعه والدها انه سيرجع يعثر عليها تبكي وتنتحب وتنكمش على نفسها
وعد :بعد اذنك يا بابا انا مش عاوزه اتكلم في حاجه.
وتركته دون رد ودخلت غرفتها واغلقت الباب ظللت هكذا لمده شهرين داخل غرفتها لا تتحدث ولا تخرج الا القليل ووالدها حزين على ما وصلت اليه ابنته وكان حزين على حفيده الذي لا يرى ابوه ولا حتى امه فهو لا يفهم ما يحدث وليس له ذنبه في كل هذا.
مر شهرين بدون جديد وبدون احداث تذكر حتى جاء يوم في المساء كان يجلس توفيق مع جده راضي يتناولون العشاء حين سمع صراخ شديد قوي يدوي في اركان المنزل.....
ياترى ايه الي هيحصل.
انتظروا البارت الواحد والعشرون

عشقتك فدمرتنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن