البارت الثامن عشر

307 11 2
                                    

رواية عشقتك فدمرتني.
بقلم 🖋️أم الملك فهد.
البارت (18).
ومشوا كلهم وفضل مروان مع وعد.
وعد: مروان انا مش فاهمه اي حاجه هو في ايه.
مروان: انا فاهمك يا روحي بس اهدي الموضوع يا ستي ان بعد ما انت طلبت الاسعاف وجاءنا المستشفى وبابا وماما وعمي راضي جم فجاه و هما بيكلموك وقعت في الأرض و الدكتور قال ان ده اثر صدمه عصبيه شديدة بس للاسف انت كنت في صراع داخلي جزء منك كان رافض انه يرجع ثاني وانك تفوقي ده اللي الدكتور قاله وفضلت في العنايه بقىالك ست شهور على الوضع ده ما فيش حركه ولا اي حاجه وانا كنت باجي كل يوم على امل انك تفتحي عينيكي او تتحركي او تقولي اي حاجه بس ما فيش لحد النهارده فجاه وانا باكلمك مش عارف فجاه كده ايه اللي حصل كنت قلقانه جامد و بتتنفضي و شكلك متغير جدا ومش عارف ايه اللي بيجري لك وفجاه صرخت جامد واهو الحمد لله اديك رجعت لنا ثاني.
وعد:طب وانت كان حصلك ايه.
مروان حكالها كل الي حصل معاه.
مروان: انا هاسيبك ترتاحي شويه وهاقوم اروح للدكتور اشوف تقدري تخرجي امته واروح اعمل كم مشوار كده وارجع لك بالليل.
في المساء ذهب ومروان عند وعدي في المستشفى بعد ان طوق الباب عدت طرقات دخل ولقى وعد نائمه.
مروان بفزع :وعد.. وعد.. رد علي والنبي ما تسبنيش ثاني وعد.. وعد حرام عليك كفايه كده انا تعبت. وعد بضحكات عاليه: ههه ههه في ايه يا حبيبي تعبان مالك.
مروان: انت بتضحكي وانا كنت هاموت من الخوف.
وعد :ليه بس في ايه لكل ده :مروان انا فكرت دخلت في غيبوبه ثاني وانا تعبت تعبت قوي وانا مستني الشهور دي كلها كنت هتهبل كنت بموت قدامك كل يوم.
وعد :انا اسفه مقصدتش اعزبكم كلكم كده.
مروان: طب يلا جهزي عشان نمشي من هنا.
وعد: طب هي ماما رانيا فين.
مروان: ماما روحت كان في شغل مهم وكلمتني عشان اجي.
وعد: طب انا مش معي هدوم ولا اي حاجه هنا حتى تليفوني مش عارفه هو فين عشان اكلم بابا يجيب لي هدوم.
مروان: طب يلا قومي بس والحمام الخاص بك اهو والشنط دي فيها لبس وجزم واكسسوار وكل حاجه ممكن تحتاجيها انا هستناك بره متتاخريش.
وعد :متشكره لك جدا يا مروان.
انتهت وعد من الاستحمام والتجهيز وخرجت لتجد مروان ينتظرها في الخارج.
وعد :احنا هنروح فين.
مروان: تعالى بس وانت هتعرفي.
كانت ترتدي وعد فستان رقيق جدا من زوق مروان كان باللون الذهبي والحجاب والحذاء ايضا باللون الذهبي و وضعت بعض من اللمسات من المكياج الخفيف وبعض من الاكسسوارات الرقيقه التي احضرها مروان كان مروان يرتدي بدله زرقاء وقميص ابيض ومصفف شعره بشكل رائع وعيناه الزرقاويتان ذادته جمالا وكان رائعا فعلا بعدها اخدها ونزل باتجاه عربيته الفارهه الرائعه التي كان ينتظره سائق خاص بها امام المستشفى وركبا وتحركوا.
وعد :مش هتقول لي رايحين فين وبعدين توفىق واحشني جدا.
مروان: ما تستعجليش هتعرفي كله دلوقت.
وصلوا عند كورنيش بحر اسكندريه عروس البحر الابيض المتوسط مكانهم الاول وبدايتهم الجديده نزلت وعد وقام مروان بتغطيه اعيونها ونزل من العربيه واتجهوا ناحيه الشاطئ. وعد: مروان احنا رايحين فين انا خايفه و متعودتش اني امشي عيني مغمضه كده عاوز اشيل البتاعه دي.
شال مروان الضماضه من اعيونها وكانت في زهول من ما ترى المكان من الكورنيش حتى الشاطئ به ممر مفروش بالسجاد وعلى اطرافه ورود كثيره وحوله شموع بطول الممر كله وبلالين تملا المكان وفي نهايه الممر قبل الشاطئ ببضع خطوات طاولة كبيره كان كان يجلس عليها راضي وتوفيق الصغير وتوفيق باشا ورانيا وهيثم ورغد سهيله وكانوا جميعا موجودون بالمكان وكان المكان منظره رائع حقا و مليء بالورود والشموع والبلالينبكل مكان وكان يوجد هناك رجل يجلس معهم ولكن وعد لا تعرفه اتجها ناحيتهم وجلسا مروان في راس الطاوله ووعد في الجهه المقابله له.
مروان وعد انا بطلب يدك قدام الكل وبعد اذن توفيق حبيب قلب بابا طبعا.
توفيق: و انا هلاقي زيك يا بابا اجوزه لماما.
وعد: ايه ده انتم متفقين على يعني انا مش فاهمه.
راضي: مروان طالب ايدك وانا موافق وهو مستني موافقتك دلوقتي.
وعد :اممممم مش عارفه اقول ايه بس.
مروان: ما فيش بس هتجوزك عافيه زوق اي حاجه هتجوزك. وعد :طب انا موافقه.
الماذون :طب يلا عشان نكتب الكتاب.
وعد اقتربت من مروان وقالت: بس احب اطمن الماذون المره دي بجد ولا ههه.
مروان: اطمني المره دي بجد.
الماذون: بما ان انت كبيره يا مدام وعد انت وكيلت نفسك ولا الحاج راضي.
توفيق الصغير :ليه وانا لازمتي ايه انا وكيل ماما.
ضحك الجميع على توفيق الصغير و على كلامه.
وعد :لا طبعا بابا هو الوكيل.
الماذون :طب يلا يا حاج راضي يدك في يد مروان وقول ورايا...........
وبعد ان انتهي من كتب الكتاب.
مروان: طب يلا احنا بقى هنتاخر.
وعد :هنتاخر على ايه.
مروان: هتعرفي دلوقت.
واتجه وعد ومروان الي عرباتهم الخاصه وباقي العائله في العربيه الاخرى وبعد حوالي دقائق وصلوا مطار اسكندريه.
وعد :ايه ده احنا في المطار ليه.
مروان: يلا بطلي كلام شويه هنتاخر على الطياره.
وعد :طياره ايه حرام عليك فهمني بلاش ابقى زي الاطرش في الزفه كده مش فاهمه حاجه.
مروان: ههه هتفهمي دلوقت.
بعد شويه جي ميعاد رحلتهم سلم عليهم الجميع.
مروان: احنا مسافرين شهر العسل يا روحي.
وعد: ايه ده بجد طب وتوفيق.
مروان :طبعا هيفضل هنا مع بابا و عمي راضي و ماما و هم يخلصوا ورقه و هيدخل الحضانه وكده وما تقلقيش.
ودعوهم جميعا واتجهوا إلى الطائره حان وقت الاقلاع و بعد وقت ليس بالقصير وصلوا الى بيروت.
مروان: احنا خلاص وصلنا بيروت كم يوم كده ونكون في فرنسا وبعدين نطلع من فرنسا نروح المالديف وبعديها نروح تركيا وبعدين هنروح كندا وبعدها...
قطعته وعد:حيلك حيلك ايه كل ده ههه.
مروان: انا محضر لك حاجات كثير وبعدين احنا نقعد شهر 30 يوم عسل والعمر كله كمان بس انا لازم اخلي الشهر ده عمره ما يتنسي وهنروح اماكن كثير فعلا ولازم نعوض كل اللي عدى وكل اللي حصل.
وعد: انا كده راضيه و مرتاحه طول ما انا شايفاك انت وتوفيق و ان انا مع بعض دلوقت.
قضوا ايام ممتعه جدا وخرجوا الاماكن لا تنسى و كانت ايام مليئه ب مفاجئات مروان لها عد اجمل 30 يوم في حياه مروان ووعد وجي وقت الرجوع كان في انتظارهم في المطار راضي وتوفيق الصغير وتوفيق باشا ورانيا وصلوا العرسان والتقوا باهلهم وركب توفيق الصغير مع وعد و مروان في عربه وفي العربي الاخرى راضي والباشا ورانيا.
عند مروان في العربيه.
توفيق: ماما كنت فين وحشتيني جدا ما تسبنيش وانت كمان يا بابا ما تسبنيش.
وعد: حبيبي اعمل ايه بس في بابا هو اللي قرر فجاه انا نسافر كده هو في احد زعلك او ضايقتك في غيابنا.
مروان: اه يا حبيب بابا هنا خذك معنا المره الجايه.
توفيق: بجد يا بابا عاوز اخرج معكم انتم الاثنين ما خرجتش معكم قبل كده سوا وبعدين ما حدش زعلني يا ماما جدو توفيق وداني الحضانه جميله جدا وحلوه وجد راضي كان كل يوم بيلعب معي ويجيب لي شيكولاته من اللي انا باحبها وتيته رانيا كانت كل يوم بتوديني النادي وحاجات كثير حلوه دي حتى عامله لي اشتراك في النادي مع مدرب السباحه يوم السبت والثلاثاء مع مدرب الكره الاثنين والخميس وانا بقيت شاطر وبسمع الكلام و واحفظ التدريبات وعد شاطر يا روحي انت واحشني جدا جدا.
بعد قليل وصلوا فيلا توفيق باشا نزلوا من العربيات واتجهوا للداخل.
رانيا :يلا يا ميرو يا حبيبي خذ مراتك واطلع اوضتك انا ضبطتها عشانكم غيره هدومكم وانزلوا عشان الغداء.
طلع مروان ووعد الغرفه غيرواهدومهم نزلوا لتحت السفره متجهزه في شكله تحفه اتغدوا بعد ما خلصوا قعدوا في الجنينه مروان وتوفيقه وعد ورانيا وراضي وتوفيق باشا يتسامرون ويحكون عن مغامرتهم طول الشهر اللي فات.
بعد قليل وقف مروان قائلا مروان بعد اذنكم احنا بقى قومي يا وعد هاتي توفيق و تعالى ورائي.
رانيا :رايحين فين ما لحقتوش ترتاحوا ولا احنا بحقنا نشبه منكم.
مروان: هنخرج مشوار كده ونيجي ثاني ما تقلقيش احكي لك لما ارجع.
خرجوا راكبه العربيه وتحركوا بعد حوالي ربع ساعه وصلوا امام منزل كبير يشبه الفيلا ولكنه رائع جدا جدا من الخارج محاط بسور باللون الابيض و داخل السور حديقه رائعه جدا منظرها ينسى الدنيا في وسط هذه الجنينه منزل باللون الذهبي و هذا المنزل في مكان فارغ لا يحيط به اي منازل اخرى فتح مروان الباب في الداخل منزل منظم بشكل رائع لا يوصف جدا يتوسطهاسفره ذهبيه اللون وعلى اليمين المقابل لها انتريه باللون الرصاص في اسود والجهه الاخرى ركنه باللون الاحمر في البامبا في الكشمير وكان اساسه رائع ويوجد شاشه عند الركنه ويوجد طرقه رفيعه عندما نمر بها نجد في المنتصف حمام كبير جدا مجهز بالكامل وفي نهايه الممر مطبخ رائع كبير جدا وقبل دخول المطبخ بمسافه صغيره يوجد ممر اخر عندما ندخله يوجد به غرفتين في منتصف الممر وغرفه في النهايه اول غرفه هي غرفه اطفال ندخل نجد غرفه ذات حوائط باللون البمبي ماليئه بالعرائس و سرير باللون البمبي والدولاب ايضا باللون البمبي غرفه بناتى و الغرفه الاخرى باللون اللبني والدولاب والسرير كلها كانت باللون اللبني وكانت مليئة احصنه موتوسيكلات صغيره و عربيات و طائرات و العاب متنوعه للاولاد وكانت هذه الغرفه مجهزه لتوفيق الغرفه الاخرى كانت اكبر مكان في المنزل واجملهم كانت رائعه جدا كانت تلك غرفه مروان ووعد داخلها يتوسط الغرفه السرير جميل جدا وتحوطه 2 كومدينو وفي المقابل ثلاث ابواب على كل ناحيه اول باب عندما نفتحه نخرج على الحديقه من الخلف وكانت مجهزه للسهرات والجلسات العائليه كان بها شاشه وارجوحه وركنه كبيره و مكان رائع جدا وفوقها تنده كبيره واما الباب الثاني كان عباره عن حمام كبير خاص بمروان ووعد والباب الثالث عباره عن غرفه ملابس واكسسوار وهكذا كانت تحتوي هذه الغرفه على اثنين دولاب كبير واحد مليء بملابس لوعد والاخر مليء ملابس مروان وهناك تسريحه كبيره عليها برفانات كثير ومكياجات وهكذا وبجوارها دولاب صغير عندما نفتح اول درج عباره عن ساعات جميع الالوان والماركات لمروان والدرج الاخر ساعات جميع الالوان والماركات لوعد الدرج الاخير كان كبير عنهم كان مليء باكسسوارات كثيره جدا جميع الانواع وفي الجهه الاخرى من الغرفه كان هناك جزامه كبيره تنقسم نصفين اول نصف مليء باحذيه مروان جميع الالوان والجزء الاخر كان ملئ بانواع و الوان كثيره لوعد كانت هذه الغرفه مجهزه بكل شيء وكان يوجد في نهايه الصاله الخارجيه للمنزل سلم عندما نصعد السلم نجد في الاعلى صاله كبيره واسعه يوجد بها ركنه باللون الفيروزي وامامها شاشه كبيره و بعد مسافه ليست بقليله يوجد ارجوحه كبيره وبعدها مسافه اخرى يوجد العاب فيديو العاب كثيره اخرى كانت الصاله مجهزه بادوات ترفيهيه كثيره و اشياء اخرى جميله.
ذهلت وعد من جمال المنزل وكيف انهمنظم بطريقه رائعه وجميل جدا ولا ينقصه شيء.
وعد :بس ما قلتليش بيت مين ده.
مروان :بيتنا يا قلبي طبعا.
وعد: بيتنا بجد الله حلوه قوي بس انت لحقت جهزت كل ده امتى احنا لسه راجعين من كم ساعه بس وكمان احنا مش هنعيش مع بابا وعم توفيق و طنط رانيا.
مروان :لا يا روحي هنعيش هنا البيت ده بتاعنا وانا مجهزه من اول لما قررت ارجع لك وتبقى مراتي مجهزه من سنتين واكثر مستنيك عشان نعيش فيه و نقعد فيه سوا.
نكمل في البارت التاسع عشر.

عشقتك فدمرتنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن