TUAN Khidr terkulat-kulat sendiri. Wajahnya memerah menahan malu. Gigi diketap kuat. Budak kecik ni!
Gadis awal 20an itu tersenyum mengejek. Seronok benar mempermainkan dia agaknya.
"Abang Ki ni boleh tahan lembap juga ek?"
Bingkas Tuan Khidr bangun dari terduduk di atas tanah. Tangan dan kaki yang digigit dek kerengga tadi digaru-garu. Aina....
Adik-adik kecil yang menjadi pengikut setia Aina itu terbahak-bahak mentertawakan dia.
Dasar Aina tak guna! Mempermainkan dia yang sudah sedia lurus ini. Grr....
"Aina... Jangan main-mainkan orang. Maaf, Ki. Aina ni memang suka usik orang sikit. Lagi-lagi kalau orang tu lurus sangat pergi ikut aje cakap dia." Airis mengulum senyum. Tertahan-tahan dari tadi.
Tuan Khidr mencebik. Meringis memandang Aina. Kelmarin Aina kenakan dia juga. Dan dia pula dengan mudah termakan dengan penipuan Aina. Ah, Ki... Kenapa kau mudah sangat percaya pada budak mentah ini!
"Siapa suruh abang Ki yang slow sangat. Aina suruh dia panjat pokok ambilkan buah rambutan, dia pergi panjat macam tu aje. Memang mendapatlah ... kena cium dengan kerengga," ejek Aina. Gadis berbaju sukan dengan tudung sarung warna hitam. Aina ini termasuk di dalam kategori gadis yang tak berapa nak gadis. Kasar dan lasak!
"Tapi Aina tak cakap dengan abang Ki pun yang abang kena panjat guna tangga." Tuan Khidr menangkan dirinya sendiri. Memang Aina tak ada cakap!
"Habis tu, buat apa orang sediakan tangga dekat tepi tu? Nak buat perhiasan ke?" Aina bercekak pinggang. Mula lah dia gunakan cerlungan matanya yang bulat itu.
Tuan Khidr terdiam. Nak dibalas, takut Airis kata dia keanakan pula bergaduh dengan perempuan.
"Abang Ki umur berapa?"
"27 tahun."
"Eh... Tua 7tahun je dari Aina tapi Aina rasa abang muda 7tahun dari Aina." Kepala Tuan Khidr diusap lembut oleh Aina. Memperlakukan dia persis anak kecil.
Menjunam pandangan jatuh ke tampang wajah Aina. Kasar tetapi disebalik kekasaran itu, raut wajah Aina tersembunyi aura menenangkan.
"Ha, sudah! Cepat tolong angkat ni. Ki tolong angkat yang paling berat." Muncung Airis terarah kepada kotak yang bersusun tinggi di belakang mereka.
Aina kembali melayan adik-adik, berlari kesana kesini mengejar mereka. Tuan Khidr tergopoh-gopoh cuba menyamakan kelajuannya dengan Airis. Kotak diangkat dan berlari anak mengejar langkah Airis yang semakin menjauh.
Airis....
Tuan Khidr senyum sendiri. Airis di sebelahnya memang tak ubah persis Airis yang dia kenal. Apa semua Airis punya personaliti yang sama kah?
"Apa senyum-senyum?"
Senyuman Tuan Khidr memudar.
"Mana ada Ki senyum." Tuan Khidr senyum kembali.
Airis menjeling. Genggaman pada kotak dibetulkan supaya tidak terlepas dari tangan.
Bahu Tuan Khidr ditolak kasar dari belakang. Aina lagi....
Kali ini adik-adik kecil itu pula yang mengejar dia. Tadi Aina yang kejar. Riuh!
"Aina memang terkenal dengan budak-budak. Perangai dia pun dua kali lima saja," rungut Airis lantas ketawa apabila Aina jatuh tersembam tidak jauh dari mereka.
"Aina okay ke?" Tuan Khidr tahan ketawa. Dahsyat betul Aina jatuh. Sampai berpusing ke tanah.
Wajah Aina mencuka. Dia bangun kembali apabila adik-adik kecil lain juga ikut menjatuhkan diri seperti dia.
YOU ARE READING
KHIDR-RELLA
RomanceHidup seorang Tuan Khidr umpama cerita cinderella. Dia punya keluarga tiri. Ibu kandungnya sudah meninggal dunia dan dia berada sepenuhnya dibawah jagaan ayah tiri dan juga adik beradik tiri. Tuan Khidr. Hanya dia sahaja yang tinggal untuk mewarisi...