"Kalau kau nak tahu anna, dulu ada kejadian orang mati gantung diri dekat flat kita ni.
Dekat sini ada 2 flat. Satu orang akan panggil flat atas. Satu lagi orang akan panggil flat bawah. So yang aku duduk ni flat atas.
Aku berkerut dahi memandang ke arah anyul.
"Kenapa dan siapa?" Tanya aku ingin tahu
Kat flat yang aku duduk ni bermacam-macam warga ada. India, pakistan, indonesia, nepal, cina. Tapi yang paling banyak indonesia dengan nepal.
"Nepal. Putus cinta." Ucap unda.
"Seyes ah?" Tanya aku terkejut
"Ye anna. Lepas kejadian tu, kalau malam je ramai jugak lah orang yang lepak dekat hujung flat kita ni akan nampak pocong lah. Itu ini lah. Kadang-kadang sampai budak pun kena histeria. Kalau kau nak tahu anna, ada satu malam tu, kawan aku tuti, dia balik kerja tengah malam, dia nampak pocong tengah melompat-lompat dekat parking kereta." Cerita unda.
Lepas je unda habis bercerita, seolah-olah ada orang membaling batu ke tingkap bilik aku.
"Tingg!"
Aku unda dan anyul berpaling ke tingkap. Tak lama kemudian kitaorang berpandangan sesama sendiri.
"Angin kot" Ucap aku tiba-tiba untuk menyedapkan hati masing-masing.
"Bukan, bukan angin" Ucap unda
Aku memandang unda pelik. Unda masih lagi memandang ke arah tingkap. Aku dan anyul pun terikut sama memandang ke arah tingkap. Tingkap bilik aku ni tingkap lipat. Korang semua mesti tahu kan. So dalam rumah ni ada tiga bilik. Bilik aku bilik yang pertama. Bilik unda bilik no dua. So bilik no tiga ni, along yang duduk dengan laki dia. Along ni anak makcik siti. Anyul tidur dekat ruang tamu dengan kawan dia. Nama kamal. Tapi malam tu kamal tak balik ke rumah. Nak dijadikan cerita, belakang bilik along ni ada satu lampu kalimatan. So tiap-tiap malam, along akan buka lampu tu. Jadinya cahaya lampu tu akan jadi samar bila sampai ke bilik aku. Bilik aku pulak malam tu aku tak pasang lampu kalimatan. Aku pasang lampu tidur oren je kat sebelah katil. Jadi melalui dalam bilik aku, nampak lah benda yang tak sepatutnya walaupun samar. Benda tu ada bonjolan dekat kepala. Dan benda tu melompat-lompat kat depan tingkap bilik aku!!.
Tok! Tok!
Benda tu mengetuk kepala dia dekat cermin.
"Allah!!" Ucap aku perlahan.
Anyul terus bangun dan berubah tempat duduk disebelah aku dan unda. Aku terus tundukkan muka.
"Allah!! Allah!! Allah!!" Ucap aku. Satu badan aku mengiggil. Aku tak boleh nak berhadapan dengan benda tu..
"Anna kau okay?" Tanya anyul yang masih lagi menyorokkan muka dia dekat belakang aku.
Aku geleng tak, mengangguk pun tak. Kedengaran cermin diketuk masih lagi berbunyi. Unda dah bergerak rapat dengan aku dan anyul. Tak lama kemudian, bunyi dekat cermin tu hilang serta merta. Masing-masing mengangkat.
"Dah lah. Tak payah nak cerita lagi." Ucap aku dalam kegiggilan.
Unda dan anyul hanya berdiam diri. Mungkin terkejut dengan apa yang berlaku. Iyalah. Memula-mula kena kacau dengan cik ponti. Lepas tu kena kacau dengan cik cong. Tak ke terdiam semua. Dengan aku-aku pishang sekali. Unda dengan anyul melepak dan berbual kosong sampai lah azan subuh kedengaran. Masing-masing keluar dan aku pulak, bersiap-siap untuk pergi kerja.
Masa habis kerja pukul 5 dan nak balik, aku tak terus balik ke rumah. Aku terus melencong ke arah lain. Aku tak tahu kenapa aku rasa hati aku tak tenang. Jiwa aku tak tenang. Perasaan aku kacau bilau. Seperti ada benda yang nak berlaku dekat aku. Malam tu aku sampai rumah lewat dalam pukul 11 macam tu. Nasib baik masa aku sampai rumah, yang lain-lain ada. Tak ada lah rasa macam tak best. Aku masuk bilik aku baring jap atas karpet dalam 5 minit. Lepas tu aku terus capai tuala dan pergi mandi. Alang-alang tu aku terus amik wuduk untuk solat isyak. Lepas solat isyak, aku terus mengaji untuk hilangkan rasa yang bermacam rasa dalam hati aku ni. Lepas habis aku baca surah al mulk, ALHAMDULILLAH lah jiwa aku rasa tenang dan damai. Aku pasang tv. Aku cari cerita apa yang best untuk aku tengok. Last-last aku biar macam tu je tv terpasang. Kalau ikutkan hati aku nak pergi berbual dengan yang lain dekat ruang tamu, tapi tiba-tiba rasa nak baring dan akhirnya aku terlelap.
YOU ARE READING
KOLEKSI KISAH BENAR SERAM.
HorreurDi sini aku ingin berkongsi koleksi kisah seram yang aku hadapi. Semua ini adalah benar sebenarnya berlaku. Tiada tokok tambah cerita. Peace.