PART 3

4.4K 214 6
                                    

"Bukan ke aini selalu pasang lilin satu?"

"Tak tahu lah janna. Malam ni aini tiba-tiba rasa takut pulak." Ucap aini dan duduk di sebelah aku.

"Oh. Takut sebab apa?" Tanya aku lagi.

"Tak pasti."

Waktu itu aku memang mengantuk sangat-sangat. Tapi aku tengok aini macam tak nak tidur lagi, so aku decide untuk temankan dia. Lagi pun dia tengah rancak berborak. Tengah berborak tu, tiba-tiba mata aku terpandang satu lubang paku kat dinding bahagian dapur. Tapi yang aku pelik, walaupun samar cahaya lilin, aku boleh nampak lubang tersebut. Aku beralih mengadap aini didepan. Tak lama tu aku rasa macam ada benda yang mengamit untuk aku tengok ke arah lubang paku tu. Tapi aku tak beralih pandangan pun. Aku tetap tengok muka aini yang tengah bercakap. Dan tak lama tu aku rasa macam aku ni sedang diperhatikan. Masa itu hanya tuhan je yang tahu bertapa takutnya aku.  Aku tak tahu mana silap aku. Kemungkinan aku terleka kot. Tengah bercakap-cakap tu, aku terpadang ke arah dinding yang ada lubang paku tu. Yang membuatkan aku terkejut tu lubang tu kecil, tetapi macam mana sebesar biji mata manusia boleh masuk kat lubang yang kecil tu? Mata tu memandang ke arah aku dengan aini. Aku mengesot kebelakang. Nak menjerit, suara tak keluar.

"Eh janna. Kenapa ni?" Tanya aini.

Aku tak menjawab pertanyaan aini. Aku hanya tunjuk ke arah lubang tersebut. Ani berpaling dalam keadaan takut. Tapi aini tak nampak apa-apa.

"Janna tunjuk apa ni?" Tanya aini panik.

"Maata tu" Tunjuk aku.

Aku tak boleh berpaling ke tempat lain. Pandangan aku macam di paku untuk memandang tepat ke mata tersebut.

KOLEKSI KISAH BENAR SERAM.Where stories live. Discover now