PART 4

1.5K 117 3
                                    

"Cucur udang. Alaa masuk lah. Kau macam tak sudi je"

"Masalahnya bukan tak sudi gila. Nampak ni?" Ucap aku lantas meletakkan kaki dekat simen dalam rumah lia.

"Yelah yelah. Kejap!"

"Aku tunggu kat luar. Ni nanti nak keluar bawa air segelas. Dahaga teruk."

"Baik bos" laung lia.

Aku hanya tergelak bila lia cakap macam tu. Aku terus melangkah ke arah kerusi dan duduk disitu. Aku menarik nafas dan menghembus kuat.

"Baru balik kerja ke?"

Aku berpaling ke kanan. Terkejut weh.

"Haah. Baru balik kerja. Makcik duduk situ ke?" Tanya aku

"Iye".

Perbualan aku mati dekat situ. Tak tahu nak borak apa. Lagi pun bila aku penat aku lebih suka berdiam. Tak lama kemudian makcik tersebut keluar dari rumah dan duduk dekat sebelah aku.

"Nak rokok?" Tanya makcik tu lantas menyuakan rokok john putih ke arah aku.

"Saya tak isap rokok"

"Yelah. Duduk mana?"

"Saya duduk belakang ni ha."

"Oo kamu ke yang duduk dekat rumah belakang ni?"

"Ye. Baru semalam pindah"

Makcik tu lantas menganggukkan kepala. Lagi sekali aku tak ada topik untuk dibualkan. Tak lama kemudian.

"Tak takut ke duduk dekat rumah tu?"

Aku yang bersandar kepala dekat tingkap rumah lia, terus aku menoleh ke arah makcik tersebut. Pelik

"Kenapa makcik?" Tanya aku.

"Sebelum ni ada orang duduk situ. Tapi tak lama. Seminggu je. Lepas tu pindah keluar."

Dahi aku berkerut. Aku mengesot sedikit supaya aku dapat bertentangan dengan makcik tersebut.

"Kenapa?"

"Lia tak ada bagitahu ke?"

Aku lantas menggelengkan kepala.

"Tak ada"

Belum sempat makcik tu nak buka mulut, lia datang membawa air dan cucur udang dan letak dekat depan aku.

"Tak ada apa lah anna oi"

Aku memandang ke arah lia.

"Apa yang tak ada apa?" Tanya aku pelik

"Yelah. Pasal rumah kau tu lah. Tak ada apa-apa pun"

"Sekarang kau nak selindung dari aku? Lebih baik kau bagitahu dekat aku. Kalau lah aku terkena apa-apa ha. Macam mana?"

Lia menarik nafas dalam-dalam.

"Bagitahu je lah lia. Dia kan kawan kamu" Sampuk makcik tersebut.

"Aku bukan tak nak bagitahu kau lah anna. Aku takut jadi macam dulu."

"Jadi apa?"

"Kau lupa ke atau kau buat-buat lupa?"

"Apa?!"

"Pasal kau kemalangan tu lah!. Kau lupa?"

Aku terus terdiam. Kemalangan tu hampir-hampir nak meragut nyawa aku. Misalan aku boleh lupa kejadian tu?.

"Benda dah lama lah lia."

"Kalau berulang balik?"

"Benda yang sama?"

"No! Benda lain"

"Kalau benda lain, insyallah aku boleh hadap. Tapi jangan benda yang sama." Ucap aku perlahan.

Lia memandang aku. Tak lama kemudian lia memandang makcik dekat sebelah aku yang tengah menghembus asap rokok.

"Makcik cerita lah" Arah lia.

"Ha?"

KOLEKSI KISAH BENAR SERAM.Where stories live. Discover now