#0035 Cicada 3301

52 8 2
                                    

Když se objevil 4. ledna 2012, záhadný obrázek obsahoval jednoduchou zprávu v bílém textu na černém pozadí:

"Ahoj. Hledáme vysoce inteligentní jednotlivce. Abychom je našli, vytvořili jsme test. Na obrázku je skrytá zpráva. Najděte to a povede vás to k našemu hledání. Těšíme se, až se setkáme s těmi několika, kteří to zvládnou celou cestu. Hodně štěstí."

Bylo podepsáno „3301."

A tak začal lov vyřešit záhadnou hádanku Cicada 3301, která se každý rok opakuje a nechala si kryptoanalytiky a hackery poškrábat se na hlavách.



Zde dám kousek z: https://www.fastcompany.com/3025785/meet-the-man-who-solved-the-mysterious-cicada-3301-puzzle

Kde je rozhovor s člověkem který cikádu opravu vyřešil: 

Joel Eriksson je jedním z mála známých lidí, kteří to skutečně vyřešili od doby, kdy se objevila první výzva online.

"Narazil jsem na to na jedné z obrazových desek, na které byl první snímek zveřejněn v roce 2012," říká Eriksson, 34letý švédský výzkumník a vývojář kryptoměn. "Bohužel jsem to viděl až nějakou dobu poté, co byl původně zveřejněn, a tak jsem měl co dohánět," říká Eriksson. "Zpočátku jsem si myslel, že to bude pěkný malý hlavolam." Vždy mě zajímalo cokoli, co mě může vyzvat, a nikdy se nevzdávám. V případě Cikády se dotyčná hádanka ukázala být mnohem víc, než jsem si myslel, že bude, když jsem ji spustil. "

Řešení hádanky by vedlo Erikssona k tomu, aby se spoléhal na řadu dovedností od steganografie po kryptografii, na pochopení starověké mayské numerologie a znalost cyberpunkové spekulativní beletrie. Když se propracoval od řešení jednoho kousku skládačky k dalšímu, cesta ho přivedla k poznání, že odpovědi nespočívají jen v digitální doméně, ale ve skutečném světě: Z vodítek v hlasové schránce texaského telefonu číslo na letáky přilepené na telefonní stožáry ve 14 městech po celém světě. Úkol by se nakonec vrátil do nejhlubších vrstev digitálního světa: do temné sítě.

Abychom pochopili, jak tvrdá je Cikáda, stačí se podívat na složitost každé indikace, která vede k postupným částem skládačky - vše, co je třeba dokončit, abychom vyřešili záhadu Cikády.

Z prvního zveřejněného obrázku Eriksson pomocí steganografického softwaru extrahoval zprávu zakódovanou šifrovací šifrou, kde každé písmeno textu ve skutečnosti odpovídá jinému písmenu. Jakmile dekódoval cypher, odhalil URL, kde byl zveřejněn další obrázek kachny. Zde použil nástroje steganografie k odhalení skrytého knižního kódu ze seznamu dvou čísel oddělených dvojtečkou. Kód knihy vedl k adrese Reddit URL s mayskými číslicemi v horní části stránky. Eriksson si všiml, že se zdálo, že několik příspěvků uživatele používajících pseudonym sestává z kódovaného textu. Tento text byl „knihou", jejíž kód lze použít k dekódování. Aby však našel cypher, potřeboval nejprve najít klíč, který získal z překladu mayských číslic.

Nyní dekódovaný text příspěvků anonymního uživatele Reddit odhalil dva obrázky, přičemž oba Eriksson použil nástroje steganografie k nalezení skrytých zpráv s hádankami uvnitř. Odpovědí na tyto hádanky byly řetězce číslic, což bylo telefonní číslo v Texasu. Volání na telefonní číslo vedlo k hlasové schránce, která stála: „Velmi dobře. Vedl jsi dobře. S původním obrázkem final.jpg jsou spojena tři prvočísla. 3301 je jedním z nich. Budete muset najít další dva. Znásobte všechna tři z těchto čísel dohromady a přidejte .com k nalezení dalšího kroku. Hodně štěstí. Ahoj."

Při pohledu na metadata obrazu, který to všechno začal, si Eriksson myslel, že jeho výška a šířka mohou být další dvě čísla. Udělal matematiku a přistál na adrese URL, která měla jiný obrázek cikády a odpočítávání, které mu řeklo, kdy se má na web vrátit.  

( TADY FIRE: tento momentálně poslední odstavec mi připomíná jednu creepypastu, kdo schválně poznám na jakou cp myslím (nemusíte vědět název)  *mrk *mrk)

Když odpočítávání skončilo, byl obraz cikády nahrazen řetězci číslic, které vypadaly jako souřadnice GPS. Souřadnice vedly k telefonním sloupům v zemích po celém světě, včetně Španělska, Ruska, Ameriky, Francie, Japonska a Polska. Kvůli geografickým omezením se Eriksson musel v těchto částech světa spoléhat na ostatní lidi na stezce Cicada 3301. Místní obyvatelé našli fyzické plakáty s obrázky cikády a QR kódem.

Eriksson naskenoval QR kód, což vedlo k dalším dvěma obrázkům, uvnitř nichž byl skrytější text, včetně textu z toho, co Eriksson našel, byla báseň Williama Gibsona Agrippa . Eriksson si všiml, že text odkazuje na prvočísla, a domníval se, že možná knižní kód, který použil v textu nalezeném na Redditu, by mohl odhalit, kam jít dál, pokud by ho použil na báseň Gibson. Fungovalo to. Byl přesměrován na adresu v anonymní síti Tor. 

(FIRE: Tor je v informatice názvem softwarového systému zajišťujícímu anonymizaci uživatele při pohybu na Internetu, k čemuž využívá model klient-server.Uživatel využívá klientskou část a jeho datový tok prochází nejprve sítí Tor složené ze serverových částí a teprve pak k cílovému počítači.)

V době, kdy dorazil, však Cicada 3301 zveřejnil zprávu, že byli zklamáni ve skupinách lidí, kteří se vytvořili, aby sdíleli části hádanek, které objevili, aniž by jeden člen dokončil všechny kroky na cestě.

Kdyby Eriksson viděl první obrázek, jakmile to udělají všichni ostatní, a když by sám vyřešil hádanku Cicada 3301, dnes by věděl, co leží za místem Tor, které Cicada zřídila.

"Bylo to docela zklamání," říká Eriksson. "Zejména s ohledem na to, že lidé, kteří se zaregistrovali včas, byli většinou ti, kteří ve skutečnosti sami nevyřešili mnoho hlavolamů." Lidé příliš sdíleli řešení a spolupracovali. "

Ale pro Erikssona čas a úsilí, které mu trvalo, než porazil Cikadu, nebyly úplnou ztrátou. Za necelé tři týdny vyřešil každý krok nejvíce matoucí internetové záhady na světě a během tohoto procesu nasbíral spoustu informací o tom, kdo nebo co je Cicada 3301.

Erickssonův dojem na to, kdo by za hádankou mohl být, se postupem času změnil.

"Získání telefonního čísla na volání po vyřešení jednoho z kousků skládačky bylo první narážkou, že to nemusí být jen práce náhodného internetového trolla." To byl rozhodně nečekaný obrat, "říká Eriksson. "Děj se ještě zesílil, když dostal řadu GPS souřadnic." Také si nemohu nevšimnout, že dotyčná místa - USA, Polsko, Francie, Jižní Korea a Austrálie - jsou všechna místa s některými z nejtalentovanějších hackerů a bezpečnostních vědců na světě. "

Cikádova identita je jedním z nejvíce diskutovaných témat mezi lidmi, kteří se snaží vyřešit nyní každoroční hádanky skupiny. Teorie sahají od globálních bank, které by se mohly pokoušet zřídit nové digitální měny, přes politické think tanky až po hanebné skupiny hackerů s anarchií. Nejpopulárnějším předpokladem je však vládní zpravodajská agentura jako CIA, NSA a MI6, která se možná pokouší zaměstnat talentované kryptoanalytiky jako Eriksson - něco, co Eriksson nepovažuje za pravděpodobné.

"Ve skutečnosti je poměrně běžné, že zpravodajské agentury a podobné organizace používají netradiční formy náboru, ale v takových případech to obvykle oznamují spíše oficiálně než skrýváním své identity.


Více je na: https://www.fastcompany.com/3025785/meet-the-man-who-solved-the-mysterious-cicada-3301-puzzle



POKRAČOVAT budu v jiné kapitole, zatím! 

ZáznamyKde žijí příběhy. Začni objevovat