15

16 13 0
                                    

"Kau kat mana tu."

Soal Yunji di talian.

"Aku kat rumah Jungkook melawat anak aku. Kenapa?"

Soal Alice pula di talian. Tetiba saja Yunji telefonnya dan tanya soalan begitu.

"bagus. Aku dalam perjalanan pergi rumah Jungkook dengan Jimin ni. Kau tunggu sana eh."

Suruh Yunji. Dia tergesa-gesa keluar dan pergi ke rumah Jungkook bila mendapat tahu yang Jungkook dipukul. Terus Jimin membawanya. Mana tak risau kalau kawan cedera, kan.

Alice masuk semula ke dalam bilik Jaemin. Ingin menyuapkan bubur pada Jaemin. Mendengar gelakan dari suara Mingi dan Jaemin, dia tersenyum lebar.

"amboi, anak mama. Jumpa kawan terus elok demam, ya."

Alice meletak dulang yang berisi bubur dan air.

"iyalah mama. Kawan tu pengubat luka kita juga tau. Kalau tak ada kawan siapa yang nak ubatkan luka kita selain keluarga."

Dengan pandainya dia menjawab sambil bertepuk tangan dengan Mingi.

"dah, Jae makan dulu. Sekejap lagi aunty hantar Min pulang ya. Min janganlah risaukan eomma tu. Aunty dah suruh jiran jaga."

Ujarnya sambil menyuapkan bubur ke dalam mulut Jaemin. Mingi mengangguk.

"lepas mama suapkan Jae, mama nak jumpa papa sekejap. Kalau Jae cari mama, Jae cari kat bilik papa tau."

Jaemin membuat bentuk tangan okey. Di lapkan mulut Jaemin yang comot. Dia keluar dari situ membiarkan dua kanak-kanak itu bermain.

&&&

Alice membuka perlahan-lahan pintu bilik Jungkook itu. Dia mendekati Namjoon, Seokjin dan Hoseok.

"boleh aku nak cakap personal dengan Jungkook sekejap."

Alice tanya dengan perlahan. Seokjin, Namjoon dan Hoseok mengangguk dan pantas keluar dari bilik itu.

"Kau nak cakap apa."

Tanya Jungkook. Dia bangun dari perbaringan itu. Rasa lenguh pula badan bila asyik berbaring saja. Sebenarnya luka dia bukannya teruk sangat. Dia masih lagi gagah berjalan ataupun berlari. . Tapi itulah, kawannya yang terlebih protective. Itu tak boleh ini tak boleh.

"saya datang sini nak cakap yang puan Song suruh kita jaga Min bila dia dah tiada. Itu je."

Alice memusingkan badannya ke belakang. Bersedia untuk melangkah pergi.

"dan saya nak jaga Jae. Saya nak dia tinggal dengan saya."

Jungkook pantas memegang tangan Alice.

"Aku tak benarkan. Kalau kau nak jaga Jae, kau kena tinggal sini."

Alice memendang Jungkook.

"buat apa lagi saya tinggal sini. Saya dah tak ada apa-apa dengan awak. Jae anak saya. Awak tak payah nak buang masa saya lagi."

Alice menepis tangan Jungkook kasar. Dia pergi meninggalkan bilik itu.

"sorry bro. Aku terpaksa guna cara kasar."

Bisiknya perlahan.

&&&

"mama, kenapa kemas baju Jae. Kita nak pergi mana?"

only uWhere stories live. Discover now