Chapter 4: Fahim

32 12 18
                                    

Masa Kini

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Masa Kini....

Sarapan pagi disediakan di atas meja. Roti bakar telah disapu dengan kaya, air milo pula sudah siap dituangkan pada cawan masing-masing. Begitulah keadaan saya ketika menyiapkan sarapan untuk anak-anak.

Itulah tanggungjawab sebagai seorang ibu. Walaupun ada masa Kak Jemah ada untuk membantu, tetapi tidaklah seharusnya saya terlalu mengharapkan dia seorang sahaja. Maklumlah, saya juga mahu menjadi contoh yang terbaik kepada anak-anak, memandangkan suami saya kini berkerja di luar negeri.

TV yang berada di ruang tamu dibuka, bukanlah untuk ditonton, hanya sekadar memecahkan kesunyian ruang tamu. Sekarang ini di TV telah berlangsungnya satu program wawancara yang menampilkan seorang hos rancangan lelaki yang berpakaian segak. Izwan Ahmad, itulah nama pengacara itu.

Saya bukanlah meminati hos ini, cuma seorang penggemar informasi dan berita yang dia sampaikan. Selain membaca buku, mendengar wawancara pada waktu pagi juga merupakan salah satu rutin yang paling penting bagi saya.

"Pada hari ini pihak produksi telah menjemput Encik Fahim atau lebih dikenali sebagai Fadil Halim, penulis terkenal yang telah memenangi pelbagai anugerah selepas debut pertamanya. Antara karyanya yang paling memberangsangkan semestinya novel "Aku Berjanji Akan Kembali Untukmu" yang berjaya mencetuskan fenomena pada suatu ketika."

Habis sahaja penerangan itu, TV kamera mula fokus ke arah seorang lelaki. Itulah Fahim, seperti biasa dia berpenampilan misteri.

Kenapa misteri?

Jawapannya ialah wajah sebenarnya tidak pernah ditunjukkan di khalayak ramai. Tiap kali Fahim dijemput untuk menghadiri wawancara, mukanya selalu disembunyikan disebalik topeng muka yang berwarna hitam. Sudahlah topeng itu berwarna hitam, cermin matanya juga berwarna hitam.

Itulah identiti Fahim yang sangat misteri. Alasannya dia begitu kerana tidak mahu orang awam ketahui wajahnya, bagi Fahim statusnya sebagai seorang selebriti mampu mengganggu privasi kehidupan, dia juga manusia seperti kita, tidak mahu diganggu, terutamanya gangguan daripada media.

Fahim pernah berkata, kemahsyuran hanyalah ujian serta membebankan. Walaupun begitu, dirinya tetap komited dengan kerjanya, sekalipun kemahsyuran semakin mengejar dirinya.

"Mama." Anak lelaki saya yang berusia 12 tahun memanggil saya. Fatih namanya. Nampaknya dia baru turun dari atas. Wajahnya saya pandang, dia mengusap-usap matanya dengan tangan. Mungkin masih mengantuk agaknya.

"Mengantuk ya sayang mama ni," sapa saya manja.

"Ya mama. Mengantuk sangat."

"Kalau macam tu Fatih sarapanlah dulu, nanti barulah ada tenaga," kata saya sambil melipat kedua-dua belah lengan. Mahu menunjuk gaya perkasa di depannya. Fatih tertawa kecil, dan dia aku dengan kata saya itu.

Kerusi ditarik lalu dia duduk.

"Kak Long mana?" soal saya yang mahu tahu persiapan anak sulung saya yang bernama Khalis.

[02] Aku Berjanji Akan Kembali Untukmu (ABAKU)Where stories live. Discover now