Diri ini tertegun. Tidak bergerak walau seinchi. Siapa sangka, di kala diri ini memerlukan bantuan, datangnya seorang insan yang tiba tepat pada masanya.
Sama macam cerita dongeng. Apabila seorang puteri diraja berada dalam bahaya, akan munculnya sang putera yang gagah berani datang membantu. Dan itulah yang terjadi sekarang.
Siapa yang menegur? Siapa lagi jikalau bukan kawan lelaki saya ini.
Rafie Razali.
Pandangan jejaka itu beralih pada sekumpulan lelaki yang sedang melepak di lorong tersebut. Seketika itu, dia melepaskan nafas berat.
"Haih.... aku faham situasi kau. Mari sini, ikut aku," ajaknya.
"Eh, ke mana?"
"Daripada kau lalu jalan ni, lebih baik kau gunakan jalan yang lain. Jom." Walau hati ini berasa ragu, saya bersetuju dengan ajakannya. Tanpa berlengah, saya mengekorinya dari belakang.
Sepanjang perjalanan saya asyik memandang Rafie dari belakang. Saya termenung, memikirkan kebaikannya yang sudi menolong saya.
Saya tersenyum sendirian. Rafie yang saya kenal hatinya sangat keras. Kalau ditanya sepatah, sepatahlah dia membalas. Macam tak ada perasaan. Namun, sejak akhir-akhir ini, sisinya sudah berbeza. Jika mana saya berada dalam kesusahan, dia ada untuk membantu.
Tiba-tiba sahaja Rafie menoleh ke belakang. Maka bertemulah mata kami berdua.
"Eh!" Saya membuat reaksi terkejut. Begitu juga dengan dia.
"Eh! Ah! Ermm... maaf... errmm... kalau kau... errr... nak pergi ke kantin, kau boleh je lalu lorong belah sana tu. Lepas tu nanti kau dah sampai ke kantin," kata Rafie dengan jari telunjuknya.
"Oh! Errr... terima kasih."
"Sama-sama," balasnya tanpa memandang saya. Sekelip mata, kejanggalan antara kami mula menimbul.
Baru sahaja hendak kaki ini hendak menuju ke kantin, barulah saya perasan hanya tinggal 10 minit masa untuk saya berehat. Bekas makanan yang berada di tangan ditatap lama. Bekas berisi roti telur.
Ikutkan hari ini saya masak lebih. Sebabnya mahu berkongsi dengan Rina dan Mei. Tapi setelah memikirkan masa sudah semakin suntuk, ia membuat saya berfikir sejenak. Pasti mereka rakan-rakan saya sudah habis makan. Kalau makan seorang diri rasa macam tak best pula.
Perlahan-lahan saya memandang Rafie. Mungkin saya perlu mengajak dia untuk makan sama. Bolehlah saya jadikan ini sebagai hadiah untuknya kerana menolong saya sebentar tadi.
Ya, saya dah buat keputusan.
"Rafie," panggil saya.
Jejaka itu menoleh. "Iya?"
"Urmm... saya ada makanan lebih. Mulanya saya ingat nak share dengan Rina dan Mei. Tapi sejak kami terpisah tadi, saya tak dapat jumpa diorang. Masa rehat pun dah nak habis. Silap-silap diorang mungkin dah habis makan. Jadi... kalau boleh... awak nak sikit?" Walau malu, saya buang perasaan ini jauh-jauh. Buat apa hendak malu sedangkan Rafie ini kawan saya juga.
"Eh? Fasal tu... aku..." Rafie teragak-agak. Dia seperti mahu menolak.
Tak mengapa, saya akan gunakan taktik berbisa saya. Memek muka ini diubah menjadi sedih. Dahi juga turut berkerut. Mata? Semestinya buat-buat hendak menangis.
"Ala... nanti tak habis macam mana?" rayu saya kepadanya. Rafie terkesima.
"Itu..."
Pipinya digaru. Sekali pun matanya melilau ke sekeliling, ia akhirnya terhenti pada wajah saya. Ketika itulah wajah sedih dipamerkan. Sengaja mahu menekannya.
YOU ARE READING
[02] Aku Berjanji Akan Kembali Untukmu (ABAKU)
RomansaCerita penuh untuk Short Story-Aku Berjanji Akan Kembali Untukmu. Credit cover by @peanurts- "Orang selalu berkata, semasa bersekolah tak usahlah bercinta kerana bagi mereka percintaan itu tidak akan berkekalan selamanya. Cinta monyet kata mereka. N...