Tiada sebarang suara, tiada juga sebarang bunyi. Adapun bunyi hanyalah sekadar kipas yang berpusing di atas siling.
Jeda.
Suasana di dalam bilik kosong terlalu sepi. Masing-masing mendiamkan diri. Mereka masih terkejut dengan apa sudah terjadi.
Inas kini sedang berehat di bilik kesihatan dengan dirinya dijaga oleh Cikgu Shuna dan juga jururawat sekolah. Mujur ada kehadiran jururawat pada hari ini, jikalau tidak pasti masalah yang lebih besar berlaku.
Rina dan pelajar perempuan yang lain hanya duduk termangu. Mereka risau akan keadaan rakan mereka yang pengsan secara tiba-tiba.
Yusri, Irwan dan Hairi memandang sesama mereka. Tidak tahu bagaimanan hendak membuka bicara. Sunyi sepi. Akan tetapi, segalanya berakhir apabila Rina mula mengeluh kesal.
"Ini semua salah aku. Kenapa aku tak fikir awal-awal yang perkara ni akan berlaku? Patut aku tolong dia tadi. Bodohnya aku."
Wani yang duduk bersebelahan dengannya menepuk perlahan belakang Rina. Dia cuba memujuk.
"Sabar ya Rina. Aku pun risau juga. Semua ni terjadi tanpa kita jangka, Rina. Jadi janganlah salahkan diri kau."
"Tak kisahlah semua tu. Cuma aku nak tahu, siapa punya cadangan yang ajak pelajar lelaki lain masuk ke bilik ni? Siapa punya cadangan? Hah? Cakap!" Jeritan Rina bergema. Matanya mula mencerlung ke arah Yusri dan rakan-rakannya.
Kesemua mereka tertunduk kesal, tetapi hanya seorang sahaja yang berani mara ke hadapan lalu mengangkat tangannya.
"Aku. Aku yang bagi idea tu," jawab Rafie dengan tenang. Sebenarnya perkara ini sudah dapat dijangka olehnya. Dia tahu bahawa Rina mahu mencari seseorang untuk dijadikan sebagai kambing hitam.
Rafie tidak kecewa. Malah dirinya akur, tambah lagi dialah insan yang patut bertanggungjawab dalam hal ini.
"Kau? Kau Rafie? Tak sangka." Rina mula bangun dari duduknya lalu menghampiri jejaka itu.
"Wei, kau kan tahu yang Inas tak boleh hadap dengan lelaki! Kenapa kau yang cadangkan idea tu? Kau bodoh ke?" berang gadis itu lalu memukul-mukul tubuh Rafie.
Rafie tidak berganjak. Wajahnya kekal tenang.
"Rina! Janganlah nak bergaduh dekat sini," pujuk Mei yang lantas memegang tubuh Rina yang masih berang. Dia tidak mahu keadaan menjadi lebih tegang hingga timbulnya pergaduhan.
"Selama ini, bukan ke kau selalu tolong dia untuk elakkan benda ni dari berlaku? Kalau dah tahu dia tak boleh hadap, janganlah cadangkan perkara yang semberono!" Bentakan gadis itu membuatkan Rafie mendengus berat. Fikirannya mengatakan bahawa kata-kata Rina itu ada betulnya juga.
"Iya betul tu, ini semua salah aku. Tak! Mungkin dari awal lagi salah aku. Aku tak patut pun berjanji dengan dia untuk tolong pulihkan masalah dia. Aku minta maaf, Rina." Suara perlahan jejaka itu tidak mampu melembutkan hati Rina.
"Janji?" Rina tertawa sinis.
"Jadi sekarang kau nak mengakulah yang janji korang berdua tu yang sebabkan semua ni berlaku? Bila dia dah pengsan, dah tak sedar kan diri baru kau nak perasan? Wei Rafie, benda dah berlaku lah!"
Ketegangan itu dicampuri dengan celahan Yusri yang cuba untuk mengawal keadaan.
"Rina! Stoplah!"
"Kau diam! Aku tak habis lagi!" tempik gadis berperwatakan kasar ini. Matanya yang tajam itu benar-benar menggerunkan Yusri, hingga terdiam dibuatnya.
Rina kembali mengerling Rafie. "Kau tahu tak, Rafie. Tadi Inas teragak-agak nak pergi ke bilik ni tau. Tapi dia cuba berani kan diri sebab percaya yang latihan korang membuahkan hasil. Ya, semua ni berlaku gara-gara janji bodoh kau tu."
YOU ARE READING
[02] Aku Berjanji Akan Kembali Untukmu (ABAKU)
RomantizmCerita penuh untuk Short Story-Aku Berjanji Akan Kembali Untukmu. Credit cover by @peanurts- "Orang selalu berkata, semasa bersekolah tak usahlah bercinta kerana bagi mereka percintaan itu tidak akan berkekalan selamanya. Cinta monyet kata mereka. N...