Masa kini...
Kokokan seekor ayam didengari dari luar rumah. Pada masa yang sama, saya juga selesai membaca al-Quran yang sememangnya menjadi rutin harian selepas menunaikan solat subuh. Sejadah dan telekung dibuka lalu disimpan kemas di almari. Setelah itu, saya menuju ke dapur demi meneguk sedikit air.
Tiba sahaja di dapur, terserempaklah saya bersama ibu. Dia sedang membancuh air teh. Mungkin mahu menyediakan sarapan pagi untuk saya dan anak-anak. Saya pun menghampirinya, lantas menegur.
"Selamat pagi, ibu." Ibu memberhentikan bancuhannya. Wajah ini dipandangnya.
"Selamat pagi, Inas." Senyuman manis ibu terukir. Kemudian, dia kembali membancuh kembali.
Kerusi meja mekan ditarik perlahan sebelum di duduk. Saya menongkat dagu sambil memerhatikan gelagat ibu itu. Perasan bahawa dirinya diperhati, sekali lagi ibu mengukir senyum.
"Kenapa tengok ibu macam tu, Inas?"
"Tak ada apa, ibu. Cuma Inas rindu dengan ibu."
"Ya ke. Ke nak membodek ni," seloroh ibu bersama tawaan kecil.
"Tak adanya nak bodek. Memang Inas rindu sangat dekat ibu. Maklumlah, Inas kan dah lama tak jumpa ibu."
"Alah, kalau nak kata lama tak berjumpa, rasanya suami kamu tu lagi lama. Hah, dia tu apa cerita? Lama tak dengar khabar."
"Dia baik-baik sahaja, ibu. Kadang-kadang selalu video call dengan Inas. Nak lepas rindu katanya."
"Kira baguslah tu." Perbualan kami terhenti seketika. Tidak lama selepas itu, ibu pun menuangkan air teh yang baru dibancuhnya ke dalam cawan. Untuk saya katanya.
Baru sahaja hendak meneguk, barulah saya teringat akan rancangan saya pada pagi ini.
"Urmm... ibu," panggil saya.
"Kenapa, Inas?"
"Ibu ada nak kirim apa-apa tak? Sebab Inas nak keluar nanti. Nak beli barang untuk rumah ni."
"Ada juga. Tapi... kamu nak ke mana ni?" Pertanyaan ibu itu, membuatkan saya diam seketika. Agak-agak dalam beberapa saat barulah saya memberi jawapan.
"Sebenarnya Inas nak ke kubur. Nak melawat Nek Mah." Suara saya berubah sayu. Lantas ibu melepaskan nafas berat.
"Ya ke. Tak apa ibu faham. Pergilah kalau kamu mahu. Nanti doalah banyak-banyak dekat dia ya."
Saya menyungging senyum. "Insya-Allah, ibu".
*****************************
28 tahun yang lalu...
Tubuh ini direbahkan di atas katil. Saya penat, gara-gara membantu kakak. Pada siang hari, saya menolong Kak Iman untuk mengangkat barang kolejnya ke ruma sewa. Rumah sewanya itu tidaklah terlalu jauh dengan Putrajaya, hanya di Kuala Lumpur.
Namun begitu, ia tetap memenatkan memandangkan kami berulang alik sebanyak dua kali. Nasib sekarang ini masih dalam tempoh cuti persekolahan. Jikalau esok hari persekolahan, pasti saya akan ponteng.
Keheningan malam diiringi angin sepoi-sepoi bahasa yang masuk melalui tingkap rumah. Sekali angin itu memukul tubuh, pasti membuatkan saya mengantuk.
'Tahan mata ni, Inas. Tahan sikit je lagi. Rafie belum hantar mesej pada hari ini,' desis hati ini.
Ya, saya masih menahan mata dari tidur kerana mahu menunggu kehadiran mesej daripada Rafie. Ikutkan, sudah dua minggu berlalu sejak peristiwa kami berbalas mesej buat kali pertama. Setiap hari, pasti saya akan tertunggu untuk menanti mesejnya.
YOU ARE READING
[02] Aku Berjanji Akan Kembali Untukmu (ABAKU)
Любовные романыCerita penuh untuk Short Story-Aku Berjanji Akan Kembali Untukmu. Credit cover by @peanurts- "Orang selalu berkata, semasa bersekolah tak usahlah bercinta kerana bagi mereka percintaan itu tidak akan berkekalan selamanya. Cinta monyet kata mereka. N...