Bab 22

410 35 1
                                    

" So? Where should we start?" Rain menarik tangan Umairah masuk ke dalam pejabat rumahnya.

" Erm.. Who are you actually? Who's Khalid? Rain? I'm totally confused one hundred %. Like, sekarang ni Mairah rasa abang bukan suami Mairah. Mairah masih rasa abang ni majikan Mairah.." Mairah bermain dengan jari-jemari runcing Rain.

" Are you sure sayang? Majikan? Kenapa cakap tak nak kahwin dengan Khalid? Hari tu datang office abang buat apa? You have crush on me~." Rain menyindir.

Pipi Umairah memanas.

" Okey, Mairah mengaku. Mairah tak nak kahwin dengan Khalid sebab Mairah dah suka abang. Then, Mairah rasa berdosa kalau Mairah kahwin dengan Khalid which is sebenarnya ' ABANG ', hati Mairah pada abang lagi. Kalau Mairah tahu, tak ada nya Mairah nak lari hari tu. Faham tak macam mana perasaan Mairah masa tu?!" Umairah membentak.

Rain tersenyum sendiri.

" Okey.. I'm sorry okey?"

Umairah menjulingkan mata ke atas.

" Kita mula dari nama abang dulu. My real name is Rainio Gonzalez. Nama Khalid tu nama Islam abang. Hanya orang yang tolong abang dalam menjaga Mairah sahaja boleh panggil Tuan Khalid. Kalau luar dari masa kerja tu, diaorang panggil Encik Rain."

" Wait, Tuan Khalid? It's yours! Abang bukan manager! Abang owner. Jadi, yang Mairah nampak main piano tu abang!" Mairah merentap tangannya.

Rain ketawa geli hati.

" Abang cakap Mairah batak lah apa lah. Tak gentleman langsung.."

" I'm just pretending. Kantoi lah kalau abang buat macam biasa." Rain mencapai kembali tangan Umairah.

" Kenapa abang sorokkan identiti abang?"

" Hidup Khalid dan Rain tak sama. Khalid manusia biasa. Rain hidup dalam kekejaman. Dikejar orang sana sini. Abang tak nak Mairah rasa di kongkong. Abang tak nak campur-adukkan hal Mairah dengan kerja di hotel. And guess what.. I thought you tak suka abang. Rupanya Mairah suka abang. Siap mengelak nak kahwin dengan Khalid sebab suka abang." Rain syok sendiri.

Umairah mengerut dahi.

" Perasan."

" Boleh Mairah tahu kenapa Mairah selalu kena kacau. Mairah sorry kalau Mairah salah cakap." Mairah membelai belakang tangan Rain. Risau jika suaminya terasa.

" No, it's okey darling."

Rain menyedut nafas dalam sebelum menghela nafas.

" Mairah pun dah tahu, abang bukan lah orang baik. Ramai kejar abang. I'm trully sorry. Musuh abang memang nak abang menderita. Diaorang tahu kelemahan abang kat mana. Dari abang kenal Mairah, diaorang dah mula aim sayang. Buat masa sekarang mereka tak kacau lagi. Tapi tak tahu akan datang."

" Kenapa bermusuh?"

Rain tersenyum hambar.

" Remember Shark? Itu sepupu abang. Dia dah lama berdendam dengan abang. Dulu kami baik. Macam abang dengan adik. Kami duduk satu rumah. A mansion. Datuk kami punya. Ada Mr. Don which is datuk, my mom and I, Shark dan Maria kakak Shark and 4 or 5 maids."

Umairah tekun mendengar sambil melihat gambar di dalam album. Terdapat dua kanak-kanak lelaki memeluk bahu sesama sendiri sambil tersenyum riang. Umairah dapat mengagak yang mana satu adalah Rain. Senyuman dan rambutnya memang seperti Rain. Sebab tu memang Rain. (._.)

" One day, Maria mati. Killed by someone. We don't know who. Abang orang terakhir yang sempat berjumpa dengan Maria. Shark fikir abang yang bunuh kakak dia. But I don't. Sebagai balasan untuk abang, Shark upah orang bunuh mommy abang."

Rain's (OG)Where stories live. Discover now