Bab 3

645 29 2
                                    

" Macam mana? Dapat tak?"

Umairah tidak menjawab dan mengunyah kerepek kentang sambil termenung.

"Mairah? Mairah! Apa yang kau menungkan tu?" Ibu Fatimah menepuk perlahan lengan Umairah.

" Apa dia ibu? ooo. Kerja. Dapat. Minggu depan start. Insyaallah."

Ibu Fatimah mengangguk.

"Mairah tak nak kahwin ke?"

'Eh? macam tibe je mak aku ni. Jangan lah paksa aku kahwin macam dalam novel tu. Tidak sanggup hamba.'

"Kalau ada jodoh ada lah ibu. Tapi an, semalam.. kan.. semalam an.. hm.. semalam.." Mairah sengaja buat suspen.

Ibu Fatimah berdecit. Umairah tersengih.

"Semalam kan Umairah interview an. Boss hotel tu hensem buu. Tapi bukan Islam kot. Sebab nama dia pelik. Mairah ingat nama dia Rain je."

Ibu Fatimah tersenyum.

"Lepas tu? Suka lah tu?"

"Bukan suka. Cerita je muka dia handsome." Umairah memeluk tubuh.

Ibu Fatimah tersenyum lagi.

Pada malam itu, Umairah merehatkan diri di atas katil.

Telefon bimbitnya berlagu menandakan seseorang memanggilnya.

-Tasha💋-

Umairah tersengih.

'Ada lah ni.'

" Mairah!"

" Haa? Kenapa?"

" Aku dapat kerja! Jadi chef dekat satu hotel ni. ARRGGHH!! Aku ingat aku tak dapat tau. Pastu kan.. pastu..."

"Kau diam jap." Umairah memotong.

" ihh apa kau ni. Aku nak bercerita ni."

" Kau dapat kat mana?" Umairah merasakan sesuatu. Maklumlah. Instinct kuat beb. (macam saya.)

" Golden Star. Ee. Boss dia handsome coy! Ee. Kalau Izham tak ada. Aku dah mengurat dah dia tadi."

" Golden Star? biar betik?"

" Iye lah. Ke.. kenapa?"

" Kau tak payah nak berlagak innocent ea? Aku tau kau tau."

" Ala. Kau dah tahu aku tahu. HAHAHAHAH!"

" Kau chef bahagian apa gila? Aku tak nampak kau pun masa interview semalam?"

'Aku dah agak perempuan ni. Sibuk nak sama tempat dengan aku.'

" Dessert. Kau?"

" Heh. Apa noob sangat kau ni?" Dengan bongkaknya Umairah berkara

" Kenapa? Wehh. Kau jadi Head ke? Oh my god.."

" Heh of course lah tak. Aku appetizer."

" HAHAHAHAHAH. Kau lagi teruk daripada aku. Eh dah lah. Izham call aku. Bye!"

Umairah tersenyum.

'Apa lah anak kutip ni nak. Guardian angle..' Umairah tersenyum dengan tingkah Tasha. Tasha yang selalu menjaganya semasa dia berada di universiti. Jika ada pembuli mendekatinya, Tasha yang cekap berdebat dan mempertahankan diri selalu melindunginya. Dia mengenali Tasha dari tahun pertama dia melanjutkan pelajarannya di UiTm Melaka.

____________________________________

"Hai! Saya dengan kawan saya masuk kerja hari ini. So, kami kena jumpa boss dulu kan?" Tanya Tasha kepada Personal Assistant ketua hotel ini.

Rain's (OG)Where stories live. Discover now