EPISOD 4

3.8K 423 268
                                    

"HARI ini, anak kau orang dah patahkan tangan anak aku. Entah-entah esok anak kau orang pukul orang sampai mati agaknya! Ajarlah sikit anak kau orang ni elok-elok. Bukannya tahu nak bantai orang saja."

Baik Encik Yusof mahupun Puan Suhaila, keduanya hanya mampu mendengar aduan Puan Ramizah yang tak putus-putus mencaci Aisar. Wajah Baizul yang sudah memar dengan tangan yang berbalut dengan kain anduh ditatap. Bisu seribu bahasa saja anak muda itu.

"Sekarang, aku nak ganti rugi atas kos kecederaan anak aku! Tangan dia dah patah. Lepas ni, macam mana dia nak bekerja kalau tangan kanan dia cedera?" marah Puan Ramizah lagi. Terkumat kamit bibirnya seusai berbicara.

Puan Suhaila cuba menenangkan diri. Dia harus bertoleransi demi mempertahankan anaknya. Memanglah Aisar itu suka bertumbuk. Tapi, entah mengapa intuisinya mengatakan bahawa Aisar tidak bersalah. Lagi pula, dia mengenali sikap Baizul yang sering bergaul dengan mat gian itu.

"Apa yang dah jadi sebenarnya? Boleh
Baizul jelaskan kepada kami?" soal Puan Suhaila. Ada nada tegas di sebalik suara wanita itu.

Baizul hanya berdiam diri. Pandangannya dikalih memandang muka pintu yang ternganga luas. Masih terasa kesakitam menggigit tulang temulangnya setelah dibelasah oleh Aisar. Sungguh, Baizul masih tak puas hati pabila kemenangan berpihak kepada Aisar Mumtaz.

"Zul! Apa dah jadi? Kenapa kamu diam..."

"Dah buat salah, memanglah diam. Manusia bacul macam ni mana nak mengaku salah!" pintas satu suara yang muncul di belakang Encik Yusof dan Puan Suhaila. Serentak, keempat-empat figura yang duduk di ruang tamu memandang wajah si pemilik suara.

Jelas terpampang wajah Aisar yang memar dan basah kuyup. Inara yang berdiri di sebelah Aisar hanya tersenyum kelat pabila mereka sudah menjadi perhatian.

"Jaga sikit mulut kau! Suka hati kau saja panggil anak aku bacul. Anak aku sendiri kata kau serang mereka masa mandi-manda dekat sungai tu. Kau jangan nak reka cerita yang bukan-bukan pula!" kata Puan Ramizah. Mempertahankan anaknya daripada tuduhan Aisar.

"Wow! Sembang kau padu betul ya Baizul. Aku serang kau orang dekat sungai? Sumpah! Menarik juga kan cerita itu untuk dijadikan bahan bawang rangers yang dianggotai oleh mak kau sendiri!" kata Aisar disusuli dengan tawa sinis.

"Aku cakap benda yang betul! Kerja kau tu... cuma nak belasah..."

"Kau tak payah nak reka cerita lagilah Baizul! Depan mata kita orang sendiri kau buli Abu dan ambil duit dia. Pak cik, mak cik... tolonglah percayakan Aisar. Aisar cuma nak tolong Abu!" pintas Inara. Mempertahankan Aisar yang sering dilemparkan dengan kesalahan.

"Argh, sudah! Kau dengan budak tak ada didikan mak bapa ni sama saja. Agaknya sudah mabuk bercinta kut sampai nak pertahankan perkara yang salah!" jerkah Puan Ramizah. Turun naik dadanya tatkala Aisar dan Inara terus menujah kesalahan kepada anaknya. Matanya sudah melotot memandang wajah Aisar dan Inara silih berganti.

"Mak cik jangan nak biadab dalam rumah saya. Mak bapa saya tak ada kena mengena dalam hal ini! Mak cik tu yang tak reti nak ajar anak!" jerkah Aisar. Kesabarannya serta-merta hilang dibawa angin senja. Jari telunjuk dihalakan tepat ke wajah wanita gemuk itu.

Melihatkan anaknya sudah mengamuk membuatkan Encik Yusof sudah tidak mampu berkompromi. Dia mendengus kasar seraya bangun dari duduk. Tangan Aisar dijatuhkan. Namun, Aisar sengaja mengeraskan tubuhnya.

"Ya mak cik, saya tahu saya ni setan. Tapi... anak mak cik ni lagi setan daripada saya! Jangan mak cik ingat abang mak cik tu ketua kampung, sewenangnya saja mak cik biarkan dia aniaya orang lain! Ajarlah sikit anak mak cik ni jadi orang yang berakal!"

AISARA (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now