EPISOD AKHIR

9K 330 321
                                    

SETAHUN KEMUDIAN...

RINTIK-rintik hujan gerimis bagaikan butiran peluru yang jatuh menyembah bumi. Sesekali, bunyi angin bertiup kencang menerpa deria pendengaran. Pepohon turut melambai-lambai mengikut arah angin. Sesekali, kilat memancarkan cahayanya berserta guruh yang berdentum kuat.

Di satu sisi, sebaik saja lampu dewan pembedahan berwarna hijau, sepasang suami isteri terus meluru ke arah pintu dewan pembedahan. Wajah mereka terlakar dengan kesayuan. Degupan jantung semakin kencang tatkala menanti hasil pembedahan anak kecil mereka yang berusia enam tahun.

"Doktor! Macam mana dengan keadaan anak kami? Dia selamat kan doktor? Kami buat keputusan yang baik dengan mendengar saranan doktor melakukan pembedahan kan? Anak kami boleh aktif seperti kanak-kanak lain lagi tak?" bertalu-talu soalan dilontarkan kepada Doktor Inara yang mengetuai pembedahan pada malam itu.

"Alhamdulillah. Anak puan dan encik selamat. Pemindahan hati yang dilakukan pun berjaya walaupun berisiko. Cuma buat masa ini, jangan bagi dia aktif. Pastikan dia betul-betul dah sembuh dan selesa dengan hati yang baru dulu," jelas Inara. Gadis yang masih mengenakan baju pembedahan itu turut menjelaskan prosedur yang perlu dilakukan oleh ibu bapa pesakitnya dalam merawat pesakit di rumah nanti.

Sungguh, Inara senang hati tatkala pembedahannya berjaya. Dia juga dapat menyelamatkan nyawa seorang kanak-kanak yang menghidap sirosis hati. Wajah senang ibu bapa pesakitnya membuatkan Inara tersenyum lebar.

Pemindahan hati pada hari itu merupakan tugasan terakhir buat Inara sebelum dia pulang ke kampung halaman. Doktor Irfan selaku majikannya memberikan Inara cuti selama dua minggu. Sempena perkahwinan Inara bersama pilihan hati gadis itu.

"Tahniah, doktor! Minggu depan dah jadi Puan Inara."

"Selamat pengantin baru, doktor!"

"Dah fikir ke nak berbulan madu dekat mana nanti?"

"Saya datang majlis resepsi doktor saja tau. Saya tak dapat cuti. Kecewanya hati tak dapat tengok Doktor Inara sah jadi isteri orang!"

Senyuman Inara semakin lebar sehingga menampakkan gusinya, tatkala staf hospital berpusu-pusu menghampiri dan memberikan ucapan ringkas kepadanya. Hadiah perkahwinan yang dihulurkan disambut dengan ucapan 'terima kasih'.

"Senang hati kita orang dapat tengok doktor sihat. Senyum pun makin manis. Seri pengantinlah katakan," usik misi Delina.

"Yalah tu. Sama sajalah dulu, kini dan selamanya. Saya tetap Inara yang kau orang kenal," kata Inara. Pipinya mula bertukar kemerahan. Segan apabila dipuji.

"Kita orang tumpang bahagia dengan doktor. Lama sangat kau orang tundakan perkahwinan. Semoga, perancangan kau orang berjalan dengan lancar kali ini," kata misi Zaskia pula.

"Amin!"

Serentak, mereka mengaminkan doa misi Zaskia. Masing-masing tahu masalah yang dilalui oleh Inara. Apabila masalah sudah selesai, sudah pastinya mereka bersyukur. Inara seorang doktor yang baik dan prihatin. Tidak sombong ketika bergaul meskipun pangkatnya lebih tinggi.

Hal itulah yang menyenangkan staf di wad pediatrik.

"Terima kasih di atas doa kau orang semua. Saya minta diri dulu. Assalamualaikum," pamit Inara seraya melangkah ke ruangan rehat. Sudah tiba masanya untuk Inara merehatkan diri setelah hampir 24 jam dia bertugas.

Pintu loker dibuka. Kot putih ditanggalkan lalu disangkut di penyangkut almari. Ketika itu juga, sorotan mata bundar Inara tertancap ke arah sekeping gambar yang memaparkan dirinya yang masih berpakaian seragam sekolah bersama sahabatnya. Perlahan-lahan, senyuman manis Inara menjadi tawar.

AISARA (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now