EPISOD 9

3.2K 286 110
                                    

PEPERANGAN dingin di antara Aisar dan Inara seakan-akan tiada penamatnya. Inara benar-benar masih tidak puas memberikan pelajaran kepada sahabatnya. Dengan cara memulaukan Aisar, Inara yakin bahawa Aisar akan menyedari kekhilafannya sendiri. Tipulah kalau Inara tidak rindu akan ulah Aisar yang menghiburkan. Namun, hukuman tetap hukuman.

Aisar pula sudah mati kutu dengan sikap dingin Inara. Lain benar kedinginan Inara kali ini. Aisar seolah-olah merasakan ribut taufan baru sahaja membadai hidupnya. Manakan tidak, Aisar benar-benar kesepian tanpa omelan Inara. Sehingga Aisar sendiri mengalah untuk memujuk sahabatnya.

Kalau itu rentak Inara, Aisar akan ikut. Takut kalau-kalau Inara benar-benar mahu membuang Aisara dari hidup gadis itu. Barangkali, Inara memerlukan masa setelah gadis itu melepaskan jawatannya sebagai ketua pengawas.

Aisar yakin.

"Kau mahu bapa bawa kau pergi hospital?"

Aisar yang sedang mengulang kaji subjek Kimia lantas tersentak dengan soalan aneh bapanya. Khusyuknya serta-merta hilang. Pandangan dialihkan ke laman wajah Encik Yusof yang baru melabuhkan duduk di meja makan.

"Bapa, Aisar sihat sajalah. Buat apa nak pergi hospital?" soal Aisar. Wajah bapanya yang sedang membaca surat khabar ditatap.

"Dah bapa tengok kau macam tak okay. Tak pernah-pernah kau melekat dekat rumah. Nak tengok kau belajar pun jarang. Ini, dah dekat dua minggu bapa tengok kau terkurung saja dekat rumah. Kenapa? Pintu hidayah dah dibukakan untuk kau ya?"

Tak semena-mena, Aisar terkekek dengan soalan sinis bapanya. Pelipis yang tak gatal digaru. Tubuh disandarkan di belakang kerusi. Merehatkan tubuhnya yang mula terasa lenguh. Sungguh, Aisar benar-benar digeletek kelucuan dengan omongan bapanya.

"Bapa gurau kasar nampak dengan anak teruna bapa yang hot and spicy ini! Kata-kata bapa itu, seolah-olah halilintar yang berdentum kuat dengan bunyi boom boom lalu memanah hati Aisar yang rawan. Aduh, aduh... sakit sungguh hati ini," kata Aisar dengan penuh dramatik. Bibirnya sengaja dimonyokkan. Kepala tertunduk dengan mata terpejam rapat. Tangan kanan sudah menggenggam baju dengan erat.

Encik Yusof mendengus. Meluat pula dia melihat Aisar mula berdrama di hadapannya. Anak sulungnya ini, sering saja tidak serius dalam berkata-kata. Entah sikap siapalah yang diwarisi oleh Aisar pun Encik Yusof tidak tahu.

"Abang tengah bergaduh dengan Kak Nara. Sebab itu, abang dibukakan pintu hidayah untuk buat persediaan SPM. Dia takut Kak Nara dah tak nak jadi sahabat dia lagi. Semuanya berlaku disebabkan abang buat hal. Sumber, kawan-kawan sekelas Airis yang minat dekat abang," ujar Airis yang baru sahaja keluar dari kamarnya. Pisang goreng yang masih panas di atas pinggan dicapai.

Aisar hanya tersengih kelat tatkala tatapan Encik Yusof sudah galak merenungnya. Sempat lagi Aisar menunjukkan buku limanya ke arah Airis. Geram!

Airis hanya membalas dengan menjelirkan lidahnya. Kaki dinaikkan untuk bersila di atas kerusi sebelah bapanya. Nikmat sungguh pisang goreng dicampurkan dengan teh panas pada waktu petang.

"Minat? Huh! Biar betul Airis, kawan-kawan kau minat dekat abang tak semenggah kau ini? Muka macam penyangak. Perangai minta kaki. Ada juga ya orang yang terpikat dengan abang tak matang kau," ujar Encik Yusof. Pandangan sinis diberikan kepada Aisar yang sudah menutup buku.

"Waduh bapa! Cubalah sekali saja bapa puji anak bapa yang famous  dekat sekolah ini. Barulah Aisar rasa bersemangat kalau nak pergi sekolah nanti. Tak adalah Aisar buat hal kalau bapa bagi pujian dekat anak bapa yang digilai ramai!" kata Aisar dengan kepala yang tergeleng-geleng. Sering saja dia mendapat cacian daripada bapanya.

AISARA (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now