EPISOD 28

2.5K 231 77
                                    

"INARA?"

"Ya, aku Inara! Bukan hantu kum kum yang ketuk pintu rumah kau pagi-pagi buta. Kau kena tolong aku! Aku tak nak tidur luar disebabkan keadaan rumah aku yang dah macam rumah hantu itu!" jawab Inara dengan nada yang cemas.

Hampir saja Aisar menghamburkan tawanya dengan omongan Inara. Penampilan Inara dipandang dari atas hingga ke bawah. Dengan telekung yang menutupi aurat gadis itu, ditambahkan pula dengan masker berwarna hijau, Inara sememangnya kelihatan menghiburkan. Hilang sudah rasa tidak enak yang membelenggu diri Aisar beberapa saat yang lalu.

Aisar berani jamin, penampilan Inara pagi-pagi buta di khadapan khalayak seperti itu bisa membuatkan orang terkena serangan jantung.

"Lah muka kau pun dah macam ibu toyol, mestilah kau rasa rumah kau tu macam dah berhantu. Aku rasa... kau dah boleh buat part time. Kerja dekat rumah hantu jadi ibu toyol berkain putih," usik Aisar. Dia berpeluk tubuh sambil mengamati wajah Inara yang sudah berubah cemberut.

"Aku tak main-main, Kapten Aisar Mumtaz! Pergilah tengok rumah aku tu dulu. Aku tak tahu kenapa tiba-tiba boleh black out. Lepas tu..."

"Oh, nampak gayanya kau masih takut dengan kegelapan. Dah tua pun takut gelap lagi rupanya. Habis tu, sepanjang kau dekat Ireland dulu, macam mana kau boleh survive kalau black out?"

Inara mencebik geram bila Aisar sudah dalam mood bergurau. Dia memerlukan rehat dan bisa pula dia berhadapan dengan Aisar versi yang menyebalkan itu. Mahu saja dilayangkan penumbuk bila Aisar sudah tersenyum mengejek.

"Okaylah. Kau tunggu sini kejap. Aku pergi check apa yang tak kena dengan elektrik rumah kau. Karang kita kena tangkap khalwat, kau juga yang susah. Kalau aku... aku okey saja. Bolehlah kahwin free dengan Doktor Inara," tambah Aisar diselit dengan jenaka. Matanya dikenyitkan kepada Inara yang semakin tegang itu. Suka betul Aisar melihat ekspresi wajah Inara yang kelihatan sebal.

Comel!

"Miang!" cemuh Inara. Aisar memang tidak pernah berubah. Dalam keadaan mereka sudah berbaik, Inara masih dapat melihat sisi Aisar Mumtaz yang sama seperti zaman remaja mereka dahulu.

Inara tidak akan meminta bantuan Aisar jika dia tidak mendengar sesuatu yang aneh di ruang tamu rumahnya. Dia juga ada sifat malu meskipun Aisar itu sahabatnya. Manakan tidak, intuisi Inara seakan-akan memberikan amaran bahawa bahaya berada di depan mata. Sudah tentunya Inara gerun. Ditambahkan pula dia merupakan seorang yang fobia dengan gelap.

"Selesai. Fius elektrik rumah kau buat hal sebab tu tiba-tiba black out," ujar Aisar yang kembali keluar dari rumah Inara.

Namun, Inara masih statik berpeluk tubuh dengan dahi yang berkerut seribu. Pelbagai persoalan bermain di benak fikiran Inara mengenai bunyi aneh yang muncul dari rumahnya sebelum elektrik terputus. Dalam keadaan keluarganya diancam bahaya, sudah tentunya membibitkan syak wasangka dalam diri Inara.

"Ehem! Kau nak berdiri jadi tugu negara sampai pukul berapa? Nak aku temankan ke? Boleh... tak ada masalah!" seloroh Aisar dengan tawa kecilnya.

"Aku rasa ada yang tak kenalah dengan rumah aku sebelum black out tadi. Macam ada orang pecah masuk rumah aku. Kuat sangat bunyi tapak kaki dari luar bilik aku tadi," kata Inara tanpa melayan usikan Aisar. Pandangannya dialihkan ke rumahnya yang sedang terbuka luas.

Tika itu, air muka Aisar drastik berubah tegang dengan aduan daripada Inara. Lantas, langkah kembali diatur ingin memeriksa keadaan rumah gadis itu. Seluruh ruang diperiksa dengan teliti termasuk balkoni.

AISARA (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now